Information Consumption as a Form of Identity Manifestation (Part 1)
Abstract
This article (Part 1) provides a theoretical framework of the author's original study of the relationship between the recipients' information consumption and their identities. We will describe the study itself later in Part 2 of the article.
The authors consider that due to the development of the latest communication technologies, the expansion of technical capabilities for the production of information content and access to it, a new model of information consumption is being formed. Thus, it is necessary to search for new methodological approaches to studying and interpreting audience behaviour. Authors propose to consider the practices of information consumption in connection with consumer identities.
The article focuses on the identity theories and the practices to study identity; it provides a detailed overview of various concepts. The authors distinguish their approaches to the description of their types of identities and the structures arising from them. In addition, in this article, the authors discuss approaches to studying information search motives and consumer behaviour in connection with the mass media.
Based on the analysis of previously conducted empirical studies, the authors identify some general trends in information consumption. After studying the existing theories, the authors assume that the structure of identity sets the motive for behaviour in the search for information and acts as a criterion for accepting or rejecting an information message.
Downloads
References
Антонова Н. В. (1996). Проблема личностной идентичности в интерпретации современного психоанализа, интеракционизма и когнитивной психологии. Вопросы психологии, (1), 131-143.
Балич, Н. Л. (2013). Социальная идентичность: теоретико-методологические основания социологического анализа. Социологический альманах, (4), 214–220.
Бергер, П., и Лукман, Т. (1995). Социальное конструирование реальности. Трактат по социологии знания. Медиум.
Бодрийяр, Ж. (2019). Общество потребления. АСТ.
Брайант, Д., и Томпсон, С. (2004). Основы воздействия СМИ. Вильяме.
Бурдье, П. (2007). Социология социального пространства. Алатейя.
Веблен, Т. (1984). Теория праздного класса. Прогресс.
Гидденс, Э. (2005). Устроение общества: Очерк теории структурации. Академический проект.
Гофман, И. (2000). Представление себя другим в повседневной жизни. КАНОН-Пресс-Ц.
Гришина, Е. А. (2009). Социальная идентификация. Ж. Т. Тощенко (ред.), Тезаурус социологии. Тематический справочник (сс. 139–143). ЮНИТА-ДАНА.
Дюркгейм, Э. (1990). О разделении общественного труда; Метод социологии. Наука.
Задорин, И. В., и Сапонова, А. В. (2019). Динамика основных коммуникативных практик россиян. Коммуникации. Медиа. Дизайн, 4(3), 48–68. https://cmd-journal.hse.ru/article/view/10167
Заковоротная, М. В. (1999). Идентичность человека: социально-философские аспекты. Библиотека по философии. Издательство Северо-Кавказского научного центра высшей школы. http://filosof.historic.ru/books/item/f00/s00/z0000729/index.shtml
Иванова, Н. Л., и Румянцева, Т. В. (2009). Социальная идентичность: теория и практика. Современный гуманитарный университет.
Ильин, В. И. (2007). Потребление как дискурс. Журнал социологии и социальной антропологии, 10(1), 3–26.
Кастельс, М. (2000). Информационная эпоха: экономика, общество и культура. Издательский дом Высшей школы экономики.
Кули, Ч. Х. (2010). Социальное сознание. Д. В. Ефременко (ред.), Интеракционизм в американской социологии и социальной психологии первой половины XX века: сборник переводов (сс. 98–111). ИНИОН РАН.
Маклюэн, Г. М. (2003). Понимание медиа: внешние расширения человека. КАНОН-Пресс-Ц, Кучково поле.
Мид, Дж. (1994). Азия. В. И. Добренькова (ред.), Американская социологическая мысль: тексты (сс. 126–131). Издательство МГУ.
Назаров, М. М. (2003). Массовая коммуникация и общество. Введение в теорию и исследования. Аванти-плюс.
Назаров, М. М., Иванов, В. Н., и Кублицкая, Е. А. (2020). Медиапотребление в возрастных когортах: ТВ и Интернет. Вестник Российского Университета Дружбы Народов, 20(3), 560–571.
Парсонс, Т. (2000). О структуре социального действия. Академический проект.
Пименова, О. И. (2015). Понятие социальной идентичности в системе социологических категорий. XVIII Международная конференция памяти проф. Л.Н. Когана «Культура, личность, общество в современном мире: Методология, опыт эмпирического исследования», 19-20 марта 2015 г., г. Екатеринбург (сс. 457-466). УрФУ.
Симонова, О. А. (2008). К формированию социологии идентичности. Социологический журнал, (3), 45–61.
Хантингтон, С. (2004). Кто мы? Вызов американской национальной идентичности. АСТ.
Ядов, В. А. (1994). Социальная идентификация в кризисном обществе. Социологический журнал, (1), 35–52.
Ядов, В. А. (1995). Социальные и социально-психологические механизмы формирования социальной идентичности личности. Мир России, 3–4, 158–181.
Ядов, В. А. (2013). Саморегуляция и прогнозирование социального поведения личности: Диспозиционная концепция. ЦСПиМ.
Bryant, J., Oliver, M., & Raney, A. (2019). Media Effects: Advances in Theory and Research. Routledge.
Geers, S. (2020). News Consumption across Media Platforms and Content: A Typology of Young News Users. Public Opinion Quarterly, 84(S1), 332–354. https://doi.org/10.1093/poq/nfaa010
Harwood, J. (1999). Age Identification, Social Identity Gratifications, and Television Viewing. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 43(1), 123–136. https://doi.org/10.1080/08838159909364479
Pacheco, L., De Silva, M., Brites, M., Henriques, S., & Damasio, M. (2017). Patterns of European youngsters' daily use of media. Observatorio, 11(4), 1–18. https://doi.org/10.15847/obsOBS11420171107
Rentfrow, P., Goldberg, L., & Zilca, R. (2011). Listening, Watching, and Reading: The Structure and Correlates of Entertainment Preferences. Journal of Personality, 79(2), 223–258. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2010.00662.x
Savolainen, R. (2010). Everyday Life Information Seeking. Encyclopedia of Library and Information Science. CRC Press.
Slater, M. (2007). Reinforcing Spirals: The Mutual Influence of Media Selectivity and Media Effects and Their Impact on Individual Behavior and Social Identity. Communication Theory, 17(3), 281–303. https://doi.org/10.1111/j.1468-2885.2007.00296.x
Wilson, T. D. (1977). Information behavior: An interdisciplinary perspective. Information Processing & Management, 33(4), 551–572. https://doi.org/10.1016/S0306-4573(97)00028-9