Information Consumption as a Form of Identity Manifestation (Part 2)
Abstract
In this part of the article (Part 2), authors continue their study on the relationship between the structure of identity and the nature of information consumption by young people. Authors conducted cluster, factor and one-factor analysis of variance as part of an empirical search study on the Internet in 2021 (a survey of 1010 respondents using the author's questionnaire, which allows to determine the nature of information consumption and identity structure) and fonund confirmation of the following hypotheses: 1) the nature of information consumption is related to the structure of youth identity; 2) the structure of identity differs at a statistically significant level in different age groups. The assumption that the younger the respondent, the less he will turn to traditional media and more often to the Internet as a source of information was only partially confirmed during an empirical study, and the hypothesis that the forms of information consumption differ among groups with different dominant identities was not confirmed.
The authors assume that in different age periods different identity structures are formed among young people – It depends on the nature of information consumption.
Downloads
References
Бергер, П., и Лукман, Т. (1995). Социальное конструирование реальности. Трактат по социологии знания. Медиум.
Гришина, Е. А. (2009). Социальная идентификация. Ж. Т. Тощенко (ред.), Тезаурус социологии. Тематический справочник (сс. 139–143). ЮНИТА-ДАНА.
Дюркгейм, Э. (1990). О разделении общественного труда: Метод социологии. Наука.
Кастельс, М. (2000). Информационная эпоха: экономика, общество и культура. Издательский дом Высшей школы экономики.
Маклюэн, Г. М. (2003). Понимание медиа: внешние расширения человека. КАНОН-Пресс-Ц, Кучково поле.
Мид, Дж. (1994). Азия. В. И. Добренькова (ред.), Американская социологическая мысль: тексты (сс. 126–131). Издательство МГУ.
Назаров, М. М. (2013). Нелинейное телесмотрение в контексте онлайн-видеопрактик. Медиаскоп, (1). http://www.mediascope.ru/node/1258
Парсонс, Т. (2000). О структуре социального действия. Академический проект.
Полуэхтова, И. В. (2018). Социокультурные эффекты медиатизации телевидения. Знание. Понимание. Умение, (4), 71–82.
Шилова, В. А., Яковлева, А. А (2021). Потребление информации как форма проявления идентичности (Часть 1). Коммуникации. Медиа. Дизайн, 6(2), 98–119. https://cmd-journal.hse.ru/article/view/13052
Ядов, В. А. (2013). Саморегуляция и прогнозирование социального поведения личности: Диспозиционная концепция. ЦСПиМ.
Geers, S. (2020). News Consumption across Media Platforms and Content: A Typology of Young News Users. Public Opinion Quarterly, 84(S1), 332–354. https://doi.org/10.1093/poq/nfaa010
Pacheco, L., De Silva, M., Brites, M., Henriques, S., & Damasio, M. (2017). Patterns of European youngsters' daily use of media. Observatorio, 11(4), 1–18. https://doi.org/10.15847/obsOBS11420171107