The Phenomenon of Synchronization in the Context of Contemporary Art Research
Abstract
The article continues a series of materials within the framework of studying the concept of brain media and the media presence of the brain in modern art. Using the phenomenon of social cognition synchronization as an example, the authors track the progressive integration of scientific concepts and neuroscience concepts into the field of art, and their re-interpretation through artistic methods. The authors conduct a comparative analysis of this phenomenon in a cultural-historical context, develop a classification of strategies for conceptualizing it, identify key stages, from intuitive understanding to purposeful use of it as a tool to engage the viewer in artistic research, or as a key basis for forming an actual artistic message. Thanks to this analysis, some of the approaches, tools and implications used in brain art by artists using neurotechnologies as new visual aids were identified and analysed. The article provides the author's interpretation of this trend and attempts to identify its distinguishing features and place in contemporary art within the context of academic approaches. The classification offered by the authors does not cover all possible artistic strategies but clearly reflects a steady trend towards broadening the "technological basis" of art through integrating modern technologies and scientific discoveries as new means of expressing and expanding the range of meanings and interpretations that artists offer viewers, including developing a more conscious and critical attitude towards phenomena under review, as well as with the aim of collaboration. To address research objectives, the broadest possible context is set for the phenomenon being studied, ranging from neurobiological, socio-cultural and meta-levels (nature — man — human community — universe — metaverse), from general statements (introduction to problems and contextualisation of research within a broad socio-cultural framework), the authors move on to concretise their conclusions through individual works of art considering their media specificity.
Downloads
References
Буррио, Н. (2016). Реляционная эстетика. Постпродукция. Ад Маргинем Пресс.
Виппер, Б. Р. (1985). Введение в историческое изучение искусства. Изобразительное искусство. https://rusneb.ru/catalog/000199_000009_001299455/
Галкин, Д. В. (2005). Техно-логика новых медиа: к проблеме генезиса цифровой культуры. Гуманитарная информатика, (5), 37–60. EDN: PBHISZ
Дейнека, А. А. (1974). Жизнь, искусство, время. Художник РСФСР.
Левченко, О. Е. (2014). Science-art: проблемы терминологии. Вестник РГГУ. Серия: Философия. Социология. Искусствоведение, 136(14), 155–162. EDN: UHISVF
Левченко, О. Е. (2016). Освоение природы средствами сайнс-арта: “естественное” и “технологическое” [Диссертация на соискание ученой степени кандидата культурологии, Российский государственный гуманитарный университет].
EDN GSKHKJ
Лосев, А.Ф. (1975). История античной эстетики. Аристотель и поздняя классика. Искусство.
Луначарский, А. В. (1908). Социализм и искусство. «Театр». Книга о новом театре: Сборник статей (сс. 7–40). Шиповник.
Маквей, А. В. (2024). Концепция Brainmedia: мозг как медиа и искусство. Коммуникации. Медиа. Дизайн, 9(2), 88–108. https://cmd-journal.hse.ru/article/view/21873
Очеретяный, К. А. (2015). Тело как медиа: опыт реконструкции [Диссертация на соискание ученой степени кандидата философских наук, Санкт-Петербургский Государственный Университет]. DisserCat. https://www.dissercat.com/content/telo-kak-media-opyt-rekonstruktsii
Погудина, В. В. (2021). Повседневное взаимодействие как коллективное исполнение: к теории имплицитной синхронизации. Социология власти, 33(4), 97–118. https://doi.org/10.22394/2074-0492-2021-4-97-118
Рычкова, О. В. (2010). "Социальный мозг" – новый объяснительный конструкт в психологии? Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки, 95(24), 335–344. https://clck.ru/3FaL48
Фридберг, Д., Галлезе, В. (2023). Движение, эмоция и эмпатия в эстетическом переживании. В Н. Мазур (ред.), Мир образов. Образы мира. Антология исследований визуальной культуры (сс. 476–488). Издательство Европейского университета в Санкт-Петербурге.
Шмырина, Т. А. (2011). Футурология как наука и как предсказание (социально-философский аспект). Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки, 101(9), 259–263. EDN: OGAHZR
Югай, И. И. (2018). Медиа искусство: истоки, специфика, художественные стратегии. [Диссертация на соискание ученой степени доктора искусствоведения, Российский институт истории искусств]. https://www.dissercat.com/content/media-iskusstvo-istoki-spetsifika-khudozhestvennye-strategii?ysclid=m59lkiuv5y339813268
Lysen, F. (2020). Kissing and staring in times of neuro-mania: The social brain in art-science experiments. In H. Borgdorff, P. Peters and T. Pinch (eds.). Dialogues Between Artistic Research and Science and Technology Studies (p. 170). Routledge.
Lysen, F. (2022). Brainmedia: one hundred years of performing live brains, 1920–2020. Amsterdam School for Cultural Analysis. https://doi.org/10.5040/9781501378713
McCabe, D. P., Castel, A. D. (2008). Seeing is believing: The effect of brain images on judgments of scientific reasoning. cognition, 107(1), 343–352. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2007.07.017
Mondloch, K. (2016). Wave of the future? Reconsidering the neuroscientific turn in art history. Leonardo, 49(1), 25–31. https://doi.org/10.1162/LEON_a_00809
Zeki, S. (1999). Inner vision: An exploration of art and the brain. Oxford University Press.
Copyright (c) 2024 HSE University

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.