The Development of Communication Studies in Social Contexts of Russian Psychology

  • Ольга Тимофеевна Мельникова Lomonosov Moscow State University
  • Дмитрий Александрович Хорошилов Lomonosov Moscow State University
Keywords: psychology, history of communication studies, mass communication, Internet, television, radio, magazines, perception of media

Abstract

In the following article, the authors analyze history and the current state of psychological study in the field of mass communications. The analysis is based on the psychological concept of Galina Andreeva, which reveals the interconnections between social cognition and social changes.
Transitivity, instability and ambiguity of actual state of development of Russian society direct the turn to qualitative methodology and methods of research the social representations and image of the social world, that is constructed in media.
Several general results of authors' research cases are described in the article. Those research cases allow making the general summary that is the following: relation to media becomes a central element of social representations in current society (independently from the information transferred through the media). This data proves out the formula of Marshall McLuhan 'The Medium is the Message'.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ольга Тимофеевна Мельникова, Lomonosov Moscow State University

Doctor of sciences in Psychology, Professor, Faculty of Psychology

Дмитрий Александрович Хорошилов, Lomonosov Moscow State University

Candidate of sciences in Psychology, senior research fellow, Faculty of Psychology

References

Андреева Г.М. (2005). Психология социального познания. Москва.
Андреева Г.М (2009). Социальная психология сегодня: поиски и размышления. Москва.
Андреева Г.М. (2013). Социальное познание и социальные проблемы. Национальный психологический журнал. № 1(9). С. 39–49.
Богомолова Н.Н. (2010). Социальная психология массовой коммуникации. Москва.
Емельянова Т.П. (2016). Социальные представления: история, теория и эмпирические исследование. Москва.
Заславская Т.И. (2004). Современное российское общество: социальный механизм трансформации. Москва.
Маклюэн М. (2018). Понимание медиа. Внешние расширения человека. Москва.
Марцинковская Т.Д. (2016). Культура и субкультура в пространстве психологического хронотопа. Москва.
Мельникова О.Т. (2007). Фокус-группы: методы, методология, модерирование. Москва.
Мельникова О.Т., Ерохин Д.О. (2012). Качественные методы как инструмент изучения ценностных ориентаций. Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. № 1. С. 19–28.
Мельникова О.Т., Фетисова Е.А. (2010). Проективные методики в качественном исследовании отношения подростков к телевидению и интернету. Вопросы психологии. №5. С. 130–137.
Мельникова О.Т., Хорошилов Д.А. (2013). Предмет качественного исследования как методологическая проблема социальной психологии. Национальный психологический журнал. № 1. С. 50–61.
Рассказова Е.И., Емелин В.А., Тхостов А.Ш. (2015). Диагностика психологических последствий влияния информационных технологий на человека. Москва.
Соколова Е.Т. (2015). Клиническая психология утраты Я. Москва.
Солдатова Г.В., Рассказова Е.И., Нестик Т.А. (2017). Цифровое поколение России: Компетентность и безопасность. Москва.
Социальная психология (2007). Санкт-Петербург.
Уварова А.С. (2008). Качественные методы исследования мотивации обращения к СМИ: магистерская диссертация на факультете психологии МГУ имени М.В. Ломоносова. Москва.
Холмогорова А.Б. (Ред.). (2016). Социальное познание как высшая психическая функция и его развитие в онтогенезе. Москва.
Шерковин Ю.А. (1973). Психологические проблемы массовых информационных процессов. Москва.
Giles D. (2003). Media psychology. Lawrence Erlbaum Associates, London.
Hall S. (1997). Representation: Cultural Representation and Signifying Practices. Open University Press, Buckingham.
Hodgetts D., Chamberlain K. (2014). Analysing News Media. The Sage handbook of qualitative data analysis. London: Sage. 2014: Pp. 380–393.
Hodgetts D., Radley A., Cullen A. (2006). Life in the shadow of the media: Images of street homelessness in London. European Journal of Cultural Studies. № 9 (4). Pp. 517–536.
Knoblauch H., Tuma R., Schnettler B. (2014). Video Analysis and Videography. The Sage handbook of qualitative data analysis. London: Sage: Pp. 435–449.
Livingstone S., Bovill M. (1999). Young people, new media. Report of the research project: children, young people and the changing media environment. London: London school of economics.
Banks M. (2014). Analysing images. The Sage handbook of qualitative data analysis. London: Sage: Pp. 394–408.
Mondada L. (2007). Multimodal resources for turn-taking: Pointing and the emergence of possible next speakers. Discourse Studies. № 9 (2). Pp.: 195–226.
Rose G. (2012). Visual Methodologies: An Introduction to Researching with Visual Materials. London: Sage.
Schreier M. (2014). Qualitative Content Analysis. The Sage handbook of qualitative data analysis. London: Sage: Pp.170–183.
Winter R. (2014). Cultural Studies. The Sage handbook of qualitative data analysis. London: Sage: Pp. 247–261.
Published
2018-08-16
How to Cite
МельниковаО. Т., & ХорошиловД. А. (2018). The Development of Communication Studies in Social Contexts of Russian Psychology. Communications. Media. Design, 3(2), 45-64. Retrieved from https://cmd-journal.hse.ru/article/view/7921
Section
Scientific Articles