On the Formation of the System of Control for the Television Audience Measurements in Russia

  • Ольга Яковлевна Ермолаева
  • Асель Курманбековна Палванова

Abstract

The authors of the article trace how, during the existence of television in Russia, the measurements of the television audience developed and how the system of control over them developed. Four stages were identified: the stage of editorial studies of the television audience (1934-1990); stage of the development of continuous measurements of the TV audience for advertising purposes (1991-2000); the stage of establishing a system for monitoring the measurements of the television audience on the principles of self-regulation (2001-2016); stage of the formation of the system of legal regulation and control over the measurements of the television audience (from 2016 to the present). The state and main tendencies of the development of the situation in Russia are analyzed in connection with the adoption of the Federal Law No. 281-FZ of July 3, 2016 "On Amendments to the Law of the Russian Federation  “About the mass media” and Articles 5 and 38 of the Federal Law “On advertising”". It is concluded that in Russia a combination of legal regulation and industrial self-regulation is needed to build a system to control the measurements of a television audience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ольга Яковлевна Ермолаева

Candidate of Psychological Sciences, Director, Senior Researcher

Асель Курманбековна Палванова

Producer, "Russia Today"

References

Бузин В.Н., Бузина Т.С. (2010). Медиапланирование: теория и практика. Москва: ЮНИТИ-ДАНА
Вартанова Е.Л. (2011). Цифровое телевидение и трансформация медиасистем. О необходимости междисциплинарных подходов к изучению современного ТВ. Вестник Московского университета. Серия 10, Журналистика. № 4: 6−26.
Воронцова А.В., Белокопытов С.В. (2013). Развитие телевидения в условиях противостояния ключевых игроков. Теория и практика медиарекламных исследований. Вып.3. Москва: Аналитический центр «Видео Интернешнл».
Давыдов С. Г. (2014). Телевизионные исследования на этапе перехода с аналогового на цифровое вещание в России и странах Европы. В кн.: Струков В., Зверева В. (ред.). (2014). От центрального к цифровому: телевидение в России. Воронеж: Наука-Пресс: 89-111.
Единые требования (Классификатор) к системам фиксации факта выхода в эфир телепродукции. (2003). Москва: НП «Медиа Комитет».
Ермолаева О. Я., Шариков А. В. (1997). Исследования телевизионной аудитории: теория и практика. Москва: НАТ.
Коломиец В.П. (2001). Телерекламный бизнес (информационно-аналитическое обеспечение) Москва: Издательство Международного института рекламы.
Коломиец В.П. (2010). Медиасреда и медиапотребление в современном российском обществе. Социологические исследования. №1: 58-65.
Коломиец В.П. (2014). Медиасоциология: теория и практика. Москва: Аналитический центр VI.
Кузнецов Г.В., Цвик В.Л., Юровский А.Я. (ред.) (2002). Телевизионная журналистика. Москва: Изд-во МГУ, Изд-во "Высшая школа".
Лейн У.Р., Рассел Дж.Т. (2004). Реклама. Санкт-Петербург: Питер.
Литвинский К.О., Мальковская Я.В. (2010). Особенности взаимодействия телевизионной отрасли и сферы медиаизмерений на региональных рынках. Поиск. Проблемы. Решения. №12 (147): 54-58.
На пути к общемировому стандарту измерения телевизионной аудитории (2005). Москва: НП "Медиа Комитет".
Назаров М. М. (2015). Измерения аудитории ТВ в современной мультиэкранной среде (практики зарубежных рынков). Москва: НИПКЦ Восход-А, Аналитичеcкий центр Vi.
Полуэхтова И.А (2016). Исследования аудитории и медиапотребления в цифровой среде: методологические и практические проблемы. Медиаскоп. Вып. 4. [электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.mediascope.ru/2199. (Дата обращения: 03.10.2017).
Стандартизация измерений телевизионной аудитории в России. Материалы конференции. (1996). Москва: НАТ, ФСТР РФ.
Фомичева И. Д. (2004). Индустрия рейтингов. Введение в медиаметрию. Москва: Аспект Пресс.
Шариков А.В. (1998). Основные этапы развития сферы измерения аудитории СМИ. Независимые медиаизмерения. Май: 22-27.
Шариков А.В., Ермолаева О.Я. (2016). Отечественная социология и медиа: ретроспективный взгляд (1765-2000). Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. №4: 98-114.
Taneja H. (2013) Audience Measurement and Media Fragmentation: Revisiting the Monopoly Question. Journal of Media Economics. Vol.26, Is.4: 203-219.
Toward Global Guidelines for Television Audience Measurement (1999). Geneva, Switzerland: European Broadcasting Union.
Published
2017-11-05
How to Cite
ЕрмолаеваО. Я., & ПалвановаА. К. (2017). On the Formation of the System of Control for the Television Audience Measurements in Russia. Communications. Media. Design, 2(3). Retrieved from https://cmd-journal.hse.ru/article/view/7204
Section
Scientific Articles