Memeology As A Way Of Explication Internet Ideology: The Methodology of Decomposition of a Political Internet Meme
Abstract
In this study, the author considered the methods of explication and analysis of political "Internet memes", abbreviated as PIM, which are common communicative units in the Internet space, as iconic constructions. First, the author considered the the "meme" concept and the semiological system correlation persistence through the refinement of these concepts and the transition from the accepted designation of memetics to memology. In this study, the author put forward a hypothesis about the significant relationship between the political Internet meme and ideological prerequisites, as well as about ways to intensify them in the Internet space.
In the methodological part, the author considered a code-shaped system for presenting information and knowledge based on it, also the author assumed why they called artificially formulated ideological constructs. After that, the author proceeded to the identification of the presented iconic forms – memes as non-neutral elements in relation to the translation of this knowledge using ideological attitudes and represents the Internet ideology as a way of knowledge, and the Internet meme as a way of broadcasting this knowledge.
In the next part, the author showed and consolidated the idea that relevance, brevity, metaphoricity and universality are the necessary conditions for a popular Internet meme and proceeded sequentially to the criteria for PIM classification in the appropriate order and divided them into categories: axis, message function, rhetorical techniques. The author considered approaches for evaluating the effectiveness of PIM, such as: context, response, and emotions, i.e., formulated the main criteria for categorization and analysis of Internet memes. Using examples from the Internet, the author formed a table with subsequent analysis and legitimate conclusions.
Downloads
References
Докинз, Р. (1993). Эгоистичный ген. Мир.
Жеребило, Т. (ред.). (2010). Словарь лингвистических терминов. ООО Пилигрим.
Зиновьев, А. (2018). Идеология партии будущего. Алгоритм.
Канашина, С. (2018). Роль интернет-мемов в процессе политических выборов. Политическая лингвистика, 1(67), 67–73. https://doi.org/10.26170/pl18-01-07
Кастельс, М. (2020). Власть коммуникации. Изд. дом ВШЭ.
Колозариди, П. (2016). Мем о бесславии. Логос, 26(6), 219–235. https://publications.hse.ru/mirror/pubs/share/folder/2uklh3jlt0/direct/201837656.pdf
Манойло, А. (2021). Информационные войны и психологические операции. Руководство к действию. Горячая линия — Телеком.
Молчанова, Г. (2017). Когнитивный рефрейминг как эффективное средство предвыборной аргументации (сопоставительный аспект). Вестн. Моск. ун-та. Лингвистика и межкультурная коммуникация, 19(3), 7–15. https://cyberleninka.ru/article/n/kognitivnyy-refreyming-kak-effektivnoe-sredstvo-predvybornoy-argumentatsii-sopostavitelnyy-aspekt
Нежданов, И. (2016). Технологии информационных войн в интернете. http://bash.rosmu.ru/activity/attach/events/1283/01.pdf
Олешкова, А. (2017). Интернет-мем как способ воспроизводства культуры. Общество: философия, история, культура, (8), 164–166. https://doi.org/10.24158/fik.2017.8.36
Петров, М. (2004). Язык, знак, культура. Едиториал УРСС.
Рашкофф, Д. (2003). Медиавирус. Как поп-культура тайно воздействует на ваше сознание. Ультра. Культура.
Розенталь, М., и Юдин П. (ред.). (1955). Краткий философский словарь. Гос. изд. политической литературы.
Розин, В. (2001). Семиотические исследования. Пер Сэ; Университетская книга.
Федякова, И., и Безбородова, С. (2020). Интернет-мемы как особая форма выражения коммуникативных целей интернет-пользователей. Л. Г. Юсупова, Ю. М. Мясникова (ред.), Актуальные вопросы лингвистики, межкультурной коммуникации и методики преподавания иностранных языков в вузе: Материалы III Международной научно-практической конференции (cc. 195–200). УГГУ. http://science.ursmu.ru/source/umid/doc/itog/Lingva2020.pdf
Швейцер, А. (2012). Современная социолингвистика: Теория, проблемы, методы. Книжный дом Либроком.
Шомова, С. (2015). Политический интернет-мем: сущность, специфика, разновидности. Бизнес. Общество. Власть, (22), 28–41. https://www.hse.ru/data/2015/04/27/1098324363/Шомова.pdf
Шомова, С. (2019). Развлекать и властвовать: образы российской власти и оппозиции в интернет-мемах. Вестн. Моск. ун-та. Журналистика, 10(3), 23–43. https://elibrary.ru/item.asp?id=39109028
Эко, У. (2019). Отсутствующая структура. Введение в семиологию. АСТ, Corpus.
Якобсон, Р. (1985). Избранные работы. Прогресс.
Cohen, R. S., Beauchamp-Mustafaga, N., Cheravitch, J., Demus, A., Harold, S. W., Hornung, J. W., Jun, J., Schwille, M., Treyger, E., & Vest, N. (2021). Combating Foreign Disinformation on Social Media. RAND Corporation. https://doi.org/10.7249/RR4373.1
Congressional Research Service. (2018). Information Warfare: Issues for Congress. CRS Reports. https://crsreports.congress.gov/product/pdf/R/R45142/5
International Telecommunication Union. (2019). Statistics. https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/stat/default.aspx
Milner, R. (2012) The world made meme: discourse and identity in participatory media. [Doctoral dissertation, University of Kansas], KU ScholarWorks. https://kuscholarworks.ku.edu/handle/1808/10256
Shifman, L. (2013). Memes in a Digital World: Reconciling with a Conceptual Troublemaker. Journal of Computer-Mediated Communication, 18(3): 362–377. https://doi.org/10.1111/jcc4.12013
Wiggins, В., & Bowers, G. (2014). Memes as genre: A structurational analysis of the memescape. New Media & Society, 17(11), 1886–1906. https://doi.org/10.1177/1461444814535194