Non-Advertising Models of Mass Media Financing: Methodological Approaches Development

  • Oleg Kostyukovich
Keywords: cultural industry, financing of cultural industries, media, media financing, financing model, non-advertising media financing models

Abstract

In the present time, we see contradictions between the growing practice of non-advertising media financing and the lack of any recommendations for the development and implementation of models to implement such financing. This paper presents an analysis of Russian practice: classification of models, comparative analysis, economic and image validity of their use, algorithms for adaptation to the existing activities of companies. We consider a set of non-advertising models of media financing that are potentially implemented on the Russian market in modern conditions and determine the possibility of their application on the example of the RBC media holding. As a result of analysis we present methodological approaches to determining the most relevant non-advertising financing models, as well as a roadmap for their implementation in the media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Oleg Kostyukovich

Master of Media Communications

References

Бергер, М. Л. (2019). Управление медиа-активами — что производят медиа? [Курс лекций]. НИУ ВШЭ.
Березин, В. М. (2004). Массовая коммуникация: сущность, каналы, действия. РИП-холдинг.
Вартанова, Е. Л. (2005). Медиаэкономика в информационном обществе. Информационное общество, (1), 23–27.
Гатов, В. (2016). Бизнес-модели современных медиа-компаний. Quo Vadis: что происходит онлайн? Понять, чтобы двигаться вперед: сб. ст. (сс. 12–25). Институт Fojo, АНРИ-медиа.
Группа РБК. (2019). Консолидированная финансовая отчетность за 2018 год и аудиторское заключение независимого аудитора. http://pics.v2.rbcholding.ru/rbcholding_pics/media/files/1/17/87967565871081556620068838171.pdf
Качкаева, А. Г., Кирия, И. В. (2012). Долгосрочные тенденции развития сектора массовых коммуникаций. Форсайт, 6(4), 6–18.
Кирия, И. В., Новикова, А. А. (2017). История и теория медиа: учебник для вузов. Изд. дом Высшей школы экономики.
Кирия, И. В. (2018). Экономика медиа: модели финансирования медиа.
Мирошниченко, А. (2018, 12 ноября). Как медиабизнес ищет новую модель монетизации. РБК. https://www.rbc.ru/newspaper/2018/11/13/5be56d069a7947bf2702bdd9
Пивоваров, Р. (2018, 17 декабря). Как локальным издателям адаптироваться к глобальной трансформации [Видео]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=DaDBA3GlgxA
РБК. (2019). Итоги 2018. http://report.rbc.group/2018?fbclid=IwAR3DjUC9A3J87mzEOMqyrmx1Dw6VefqpxwMTuvVmrK_1bQr-w-bU6UXEFKE
Редакция vc.ru. (2014, 17 декабря). Монетизация медиа: Три способа заставить читателя платить за контент. vc.ru. https://vc.ru/flood/6126-they-pay-for-it
Скорик, А. Д. (2018). Платный доступ к контенту как альтернатива рекламной бизнес-модели медиа в современной России [Магистерская диссертация, НИУ ВШЭ]. Реестр дипломов НИУ ВШЭ. https://www.hse.ru/edu/vkr/219185323
Филимонов, М. Г. (2010). Скорость и многоформатность. Объединенная редакция информационного мультимедийного агентства. В А. Г. Качкаева (ред.), Журналистика и конвергенция: почему и как традиционные СМИ превращаются в мультимедийные (сс. 63–68). Фокус-медиа.
Шариков, А. В. (2012). Значимость доходов от рекламы среди других источников дохода радиостанций России. Реклама: теория и практика, 53(5), 302–319.
Cooper, R. G., & Edgett, S. J. (2005). Lean, Rapid, and Profitable New Product Development. Product development institute.
Golding, L., Murdock, R. (2005). Common visual and functional architecture for presenting and controlling arbitrary telephone line features.
Hesmondalsh, D. (2014). Cultural Industries. (I. Kushnareva, Trans.). Publishing house Higher school of Economics.
Lasswell, H. D. (1948). The structure and function of communication in society. In L. Bryson (Ed.), The communication of ideas (pp. 37–51). Harper and Row.
McQuail, D. (2010). McQuail’s Mass Communication Theory (6th ed.). SAGE.
Picard, R. (2011). The Economics and Financing of Media Companies (2nd ed.). Fordham University Press.
Power, D., & Scott, A. J. (2004). Cultural Industries and the Production of Culture (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203392263
Sjøvaag, H. (2015). Introducing the Paywall: A case study of content changes in three online newspapers. Journalism Practice, 10(3), 304–322.
Published
2021-08-04
How to Cite
Kostyukovich O. (2021). Non-Advertising Models of Mass Media Financing: Methodological Approaches Development. Communications. Media. Design, 6(2), 52-75. Retrieved from https://cmd-journal.hse.ru/article/view/12834
Section
Scientific Articles