Development of Mass Communications and Trends of Its Research

  • Elena Vasilievna Lavrova Institute of Psychology, Russian Academy of Education
Keywords: : mass communication research, development of mass communication, contemporary mass communication, social media, blogs

Abstract

In the following article the results of the development of new channels of mass communications and translation of information are analyzed. From one hand, for the audience these changes are connected with the minimization of the efforts dedicated to the gaining of information. From the other hand, this development means a stronger connection with the author of communicative act and even the possibility to become the author of the communicative act. For those who study mass communications several directions and new fields to explore are emerging, as well as new research questions appear. Answers to these questions may show the specific features of interaction between the communicator and the audience in modern digital society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elena Vasilievna Lavrova, Institute of Psychology, Russian Academy of Education

Candidate of Sciences in Psychology, senior research fellow, Institute of Psychology, Russian Academy of Education (Moscow, Russia)

References

Асмолов А.Г., Асмолов Г.А. (2011) От Мы-медиа к Я-медиа: поиск себя в мире информации // Человек как субъект и объект медиапсихологии. М.: Изд-во Моек, ун-та. С. 86-104.

Белл Д. (2004) Грядущее постиндустриальное общество. Опыт социального прогнозирования. М.: Academia.

Бирюков В.А. (2018) Сторителлинг как новый формат медиаповествования // Актуальные вопросы менеджмента и финансов в современных условиях. Сборник научных трудов. /

Вартанова Е.Л. (2015) Современные российские исследования СМИ: обновление теоретических подходов // Вестник Московского ун-таю серия 10. Журналистика. № 6. С. 5-26.

Вокуев Н.Е. (2011) Между дневником и масс-медиа: особенности блога как средства коммуникации // Аналитика культурологии. № 1 (19). С. 156-163.

Кастельс М. (2016) Власть коммуникации: учеб, пособие / под науч. ред. А. И. Черных. — М.: Изд. дом Высшей школы экономики.

Маклюэн М. (2014) Понимая медиа. СПб.: Кучково поле.

Мансуров В.А. (2018) Выступление на Международном симпозиуме «Памяти Уилбура Шрамма» // Коммуникации. Медиа. Дизайн. Том 3. No1. С.187-193.

Ослон А. (2003) Новости на ужин. Технология новостей. Искусство кино № 11/ URL:http://old.kinoart.ru/archive/2003/11/n11-article4

Пашук Н.С. (2010) Психология речи. М.: Изд-во МИУ.

Пропп В.Я. (2001) Морфология Волшебной Сказки /В.Я. Пропп. М.: Лабиринт.

Радкевич С.Б., Тарасевич А.М. (2013). От образа к мифу. О предмете труда специалистов по связям с общественностью // Проблемный анализ и государственно-управленческое проектирование. Т.6. №1. С. 56-67.

Рахманова В. (2017) Исследование: портрет наиболее активной аудитории Telegram в России / URL:https://vc.ru/marketing/25614-audience-of-telegram/

Томаселло М. (2011) Истоки человеческого общения. М.: Языки славянских культур.

Фонд «Общественное мнение» (2013) Источники информации и телепредпочтения россиян. URL:http://soc.fom.ru/SMI-i- internet/10938

Чудова Н.В. (2011) Картина мира и социально-психологическая адаптированность журналиста // Человек как субъект и объект медиапсихологии / науч. ред. В.Ф. Петренко, Е. Е. Пронина. М.: МГУ им. М.В. Ломоносова / Ин-т человека; Изд-во Моек, ун-та. С. 363-391.

Шрамм У. (2003) Природа коммуникаций между людьми // Процесс и эффекты массовых коммуникаций. М.

Albeanu С. (2016) Report: Nearly a quarter of news articles include social media embeds // URL:https://www.journalism.co.uk/news/report-almost-one-in-four-news-articles- include-social-media-embeds/s2/a684313/

Dobelli R. (2010) The art of thinking clearly. L.: Sceptre.

Edelman Trust Barometr Report (2018) URL:http://cms.edelman.com/sites/default/files/2018-

/2018_Edelman_Trust_Barometer_Global_Report_FEB.pdf

Johnson C.A. (2012) The Information Diet: A Case for Conscious Comsumption. N.Y.: O'Reilly Media.

Miller, C. R., Shepherd D. (2004). Blogging as Social Action: A Genre Analysis of the Weblog. University of Minnesota. Retrieved from the University of Minnesota Digital Conservancy, URL:http://hdl.handle.net/11299/172818

Nyan B. (2014) Why rumors outrace the truth online // New York Times. URL:https://www.nytimes.com/2014/09/30/upshot/its-so-much-more-fun-to-spread- rumors-than-the-truth.html

Valkenburg P.M., Peter J., Walther J.B. (2016) Media effects: Theory and Research // Annual Review of Psychology. 67. Pp. 315-338.

Weingarten K. (2004) Common Shock: Witnessing Violence Every Day. Sabon: NAL Trade.

Published
2019-11-08
How to Cite
LavrovaE. V. (2019). Development of Mass Communications and Trends of Its Research. Communications. Media. Design, 3(4), 85-94. Retrieved from https://cmd-journal.hse.ru/article/view/9907