Digital Literacy Concepts: Russian Experience

  • Александр Вячеславович Шариков National Research University - Higher School of Economics
Keywords: media and information literacy, digital competence, media literacy, Internet, digital literacy

Abstract

The article deals with theoretical approaches describing the notion of digital literacy in Russian scientific publications. There is a high interest in the development of the idea of digital literacy in the world, which is manifested in the rapid growth of publications on this topic since 1997, the number of which by the end of 2018 was in the hundreds. In Russia, the first publications on digital literacy appeared in 2010. By the end of the third quarter of 2018, there were more than 200 publications in the Russian index of scientific citing (RISC) database with the keywords "digital literacy." The author identifies four basic approaches in consideration of digital literacy, found in the Russian-language scientific literature, which differ conceptually from each other, namely: info communication-technological (ICT-approach), psychological-pedagogical approach, media-information literacy approach and "industrial" approach. The selected areas were understood within the framework of the generalized approach, which is presented in the "Four-component model of digital literacy," proposed by the author of this article in 2015.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Александр Вячеславович Шариков, National Research University - Higher School of Economics

Professor at the Department of Media, Faculty of Communication, Media and Design

References

Александрова А.В., Курашова С.А., Кондрашева Н.Н. (2017). Проблема формирования и развития цифровых компетенций персонала в авиастроении // Бабкин А.В. (ред.) (2017). Инновационные кластеры в цифровой экономике: теория и практика Труды VIII научно-практической конференции с международным участием. Санкт-Петербург: Санкт-Петербургский политехнический университет им. Петра Великого: 544-549.

Берман Н.Д. (2017). К вопросу о цифровой грамотности // Современные исследования социальных проблем. Т. 8. № 6-2: 35-38.

Веселовский М.Я., Измайлова М.А., Абрашкин М.С. (2018). Приоритеты и главные инструменты развития цифровой экономики России // МИР (Модернизация. Инновации. Развитие). Т. 9. № 2: 192-199.

Войнилов Ю.Л., Мальцева Д.В, Шубина Л.В. (2016). Медиаграмотность в России: картография проблемных зон // Коммуникации. Медиа. Дизайн. Т.1. №2: 95-114 (электронный ресурс). Режим доступа: https://cmd-journal.hse.ru/article/view/4478/8404 (Дата обращения: 14.11.2018).

Голубовская Т., Гребенников С., Капустинский Я. и др. (2015). Индекс цифровой грамотности. Москва: РОЦИТ.

Давыдов С.Г., Логунова О.С. (2015). Проект "Индекс цифровой грамотности": методические эксперименты // Социология: методология, методы, математическое моделирование. № 41: 120-141.

Джаилиди Г.А., Гринь В.А., Радуль Н.П. и др. (2016). Опыт внедрения в работу ветеринарной службы Краснодарского края информационной системы по выдаче ветеринарных сопроводительных документов в электронном виде // Ветеринария Кубани. № 4: 21-24.

Задорин И.В., Мальцева Д.В., Шубина Л.В. (2017). Уровень медиаграмотности населения в регионах России: сравнительный анализ // Коммуникации. Медиа. Дизайн. Т.2. №4: 123-141 (электронный ресурс). Режим доступа: https://cmd-journal.hse.ru/article/view/7477/8462 (Дата обращения: 14.11.2018).

Индекс цифровой грамотности - 2016 (2016) // БИТ. Бизнес & Информационные технологии. № 9 (62): 10-12.

Китайцева О.В. (2016). Возможности обеспечения финансовой грамотности россиян в цифровом обществе // Рулиене Л.Н., Маланов И.А., Лобанов Н.А. (ред.) (2016). Образование через всю жизнь: непрерывное образование в интересах устойчивого развития Материалы второго этапа 13-й Международной конференции. Улан-Удэ: Бурятский государственный университет: 189-193.

Кузнецова А.В. (2010). Значение профилактики компьютерной аддикции у младших школьников // Герценовские чтения. Начальное образование. Т.1. №2. С.181.

Кузьмин Е.И., Жилавская И.В., Игнатова Д.Д. (ред.) (2014). Медийно- информационная грамотность в России: дорога в будущее. Москва: МЦБС.

Кузьмин Е.И., Паршакова А.В. (ред.) (2013). Медиа- и информационная грамотность в обществах знания. Москва: МЦБС.

Кузьмин Е. И., Паршакова А. В., Борисенко А. С. (ред.) (2017). Медийно- информационная грамотность и формирование культуры открытого правительства. Москва: МЦБС.

Латухина К. (2017). Владимир Путин: Внедрить цифровые технологии во все сферы жизни // Российская газета. 04.6.2017 (Электронный ресурс). Режим доступа: https://rg.ru/2017/06/04/reg-szfo/vladimir-putin-vnedrit-cifrovye-tehnologii-vo-vse-sfery-zhizni.html (Дата обращения: 14.11.2018).

Семенов М.С. (2017). Структура ИКТ-компетентности // Информатизация образования: теория и практика сборник материалов Международной научно- практической конференции: 299-302.

Солдатова Г., Зотова Е., Лебешева М., Шляпников В. (2013). Цифровая грамотность и безопасность в интернете: Методическое пособие для специалистов основного общего образования. Москва: Google.

Солдатова Г.У., Рассказова Е.И. (2014). Психологические модели цифровой компетентности российских подростков и родителей // Национальный психологический журнал. №2(14): 27-35.

Уразова М.С. (2015). Использование информационно-коммуникационных технологий в преподавании и обучении // Техника и технологии: роль в развитии современного общества. №6: 57-62.

Цифровая грамотность как драйвер роста (2018) // Университетская книга. № 5: 34-39.

Цифровое будущее. Каталог навыков медиа- и информационной грамотности (2013). Москва: МЦБС.

Шариков А.В. (2016). О четырехкомпонентной модели цифровой грамотности // Журнал исследований социальной политики. Т. 14. № 1: 87-98.

Alcock M., Fisher M. L., Hargadon S., Jacobs H.H., Sheskey B., Tolisano S.R. (2014). Mastering digital literacy. Bloomington, IN: Solution Tree Press.

Ávila J., Pandya J.Z. (eds.) (2013). Critical digital literacies as social praxis : intersections and challenges. New York: Peter Lang.

Banzato M. (2011). Digital literacy : cultura ed educazione per la società della conoscenza. Milan: B. Mondadori.

Cartelli A. (ed.) (2012). Current trends and future practices for digital literacy and competence. Hershey, PA: Information Science Reference.

Davies J. (2003). DOA: education in the electronic culture. Lanham, Md.: Scarecrow Press.

Digital literacy : concepts, methodologies, tools, and applications (2013). Hershey, PA : Information Science Reference.

Druckrey T. (1996). Electronic culture: technology and visual representation. New York : Aperture.

E* literacy (2001). Washington, D.C.: National Institute for Literacy.

Evans S.H., Clarke P. (1984). The computer culture. Indianapolis, Ind.: White River Press.

Gilster P. (1997). Digital literacy. New York: Wiley Computer Pub.

Hobbs R. (2017). Create to learn: introduction to digital literacy. Hoboken, NJ, USA: Wiley, Blackwell.

Hofstetter F. T., Sine P. (1998). Internet literacy. Boston: Irwin/McGraw-Hill.

Houk A., Bogart C. (1974). Media literacy: thinking about. Dayton, Ohio: Pflaum/Standart.

Lister M. (1995). The photographic image in digital culture. London; New York: Routledge.

Maloy R.W., Malinowski A. (2017). Wiki works: teaching web research and digital literacy in history and humanities classrooms. Lanham: Rowman & Littlefield.

Martin L.E.M. (1997). The challenge of Internet literacy: the instruction-Web convergence. New York : Haworth Press.

Monaco J. (1978). Media culture: television, radio, records, books, magazines, newspapers, movies. New York: Dell Pub. Co.

Media education (1984). Paris, UNESCO.

Moore D.W. (1995). The emperor's virtual clothes: the naked truth about Internet culture. Chapel Hill, N.C.: Algonquin Books.

Pagels H. R. (1984). Computer culture: the scientific, intellectual, and social impact of the computer. New York, N.Y.: New York Academy of Sciences.

Porter D. (1997). Internet culture. New York: Routledge.

Spilka R. (ed.) (2010). Digital literacy for technical communication: 21st century theory and practice. New York: Routledge.

Wiesinger S., Beliveau R. (2016) Digital literacy: a primer on media, identity, and the evolution of technology. New York: Peter Lang.

Published
2018-10-26
How to Cite
ШариковА. В. (2018). Digital Literacy Concepts: Russian Experience. Communications. Media. Design, 3(3), 96-112. Retrieved from https://cmd-journal.hse.ru/article/view/8559
Section
Scientific Articles