New Horizons of Media Education
Abstract
Trends in social development necessitate the refinement of media education tasks based on the analysis of modern man and society as a natural development of information and communication processes. The development of communication tools and information processing methods in society occurs as an increment, strengthening of natural human senses and thinking, up to the expansion of his nervous system and brain on the scale of the mastered Universe – the noosphere. In recent years, a new, digital generation has emerged with a different entrance into the world of knowledge and human relations. A new task of media education is the formation of the young generation's willingness and ability to live and act in an intergenerational dialogue, collective discourse, and at the same time take individual responsibility for certain decisions, be a subject of information and social creativity, and cooperation.
Downloads
References
Абульханова-Славская, К. А. (1991). Стратегия жизни. Мысль.
Гонне, Ж. (2000). Школьные и лицейские газеты. ЮНПРЕСС.
Дятлов, С. А. (2000). Принципы информационного общества. Информационное общество, (2), 77–85. EDN: HRNUAR
Капица, С. (2012). Парадоксы роста. Законы глобального развития человечества. Альпина нонфикшн.
Кастельс, М. (2016). Власть коммуникации. Изд. дом Высшей школы экономики.
Маклюэн, Г. М. (2007). Понимание Медиа: Внешние расширения человека. «Гиперборея», «Кучково поле».
Маслоу, А. Г. (1997). Дальние пределы человеческой психики. Изд. группа «Евразия».
Мид, М. (1988). Культура и мир детства. Наука.
Сет, Л. (2013). Программируя Вселенную: Квантовый компьютер и будущее науки. Альпина нон-фикшн.
Цымбаленко, С., Шариков, А., Жилавская, И., Майорова-Щеглова, С., Макеев, П. (2013). Мониторинг и анализ московского информационно-образовательного пространства. Редакционно-издательский центр МГГУ им. М.А. Шолохова.
Эфроимсон, В. П. (2011). Педагогическая генетика. Родословная альтруизма. Журнал «Экология и жизнь».
Copyright (c) 2025 HSE Univesity

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.