Convergence of Political Shows on TV in Russia and Its Impact on Audience Expansion

  • Valeriya Victorovna Popova National Research University Higher School of Economics
Keywords: media convergence, political broadcasts, television, YouTube, audience measurement, multimedia

Abstract

Over the past year, due to events within the country and in the international arena, the importance of socio-political content on all platforms has increased. Despite the increase in airtime, political programs on television nevertheless have difficulties attracting a new young audience to the screen. The author of this study aims to identify and analyse the mechanisms of convergence of political programs on TV and YouTube to increase the audience of television political shows.

The article will examine the history of the emergence and development of political broadcasts on television, the distinctive features of content on YouTube, the problems of audience measurement in the media environment. Secondary analysis of data on watching political programs, interviews with industry experts, as well as the author's personal experience in the production of the Big Game program on Channel One helps in achieving the stated goal. convergence of political TV shows in Russia and its impact on audience expansion

As the results of the study, we give recommendations to increase the popularity of political broadcasts, as well as their convergence. The author concludes that it is practically impossible to attract young people to TV screens due to their media consumption habits. However, if several recommendations are followed, the chances of expanding the young audience of political TV programs due to their release on online platforms increase.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Valeriya Victorovna Popova, National Research University Higher School of Economics

Master of Media Communications, Head of the Center for Practice and Project Activities, Assistant Director of the Media Institute

References

Ачкасова, К. (2023). Медиапотребление в 2022 году. https://mediascope.net/upload/iblock/e20/5xy943jkri4ngauf1t1stsr0877w3jn5/CSTB_медиапотребление.pdf

Большая игра. (н. д.). Первый канал. https://www.1tv.ru/shows/big-game

Бородина, А. (2010, 1 декабря). Леонид Парфенов. Отражение в телеэфире. Коммерсантъ. https://www.kommersant.ru/doc/1548165

Бороздина, Н. (2022). Аудитория медиа. Mediascope. https://mediascope.net/upload/iblock/d6a/qqk514ramn101f86r82qt9o9e91f1ihp/Наталья%20Бороздина_Mediascope_011222.pdf

Вартанова, Е. Л. (1999). К чему ведет конвергенция СМИ? Информационное общество, (5), 11–14.

ВЦИОМ. (2020, 22 декабря). Итоги 2020-го: события, люди, оценки, ожидания от 2021-го. https://wciom.ru/analytical-reviews/analiticheskii-obzor/itogi-2020-go-sobytija-ljudi-ocenki-ozhidanija-ot-2021-go

Господдержка электронных СМИ в 2023 году. (2023, 18 апреля). Министерство цифрового развития, связи и массовых коммуникаций Российской Федерации. https://digital.gov.ru/ru/activity/directions/1105/?utm_referrer=https%3a%2f%2fwww.google.com%2f

Егорова, В. (2021, 13 сентября). Ян Кухальский, «Медиа-1»: «Линейное ТВ останется в числе ключевых медиа». Телеспутник. https://telesputnik.ru/materials/persony/interview/yan-kukhalskiy-media-1-lineynoe-tv-ostanetsya-v-chisle-klyuchevykh-media/

Ермолаева, О. Я. и Палванова, А. К. (2017). О становлении системы контроля за измерениями телевизионной аудитории в России. Коммуникации. Медиа. Дизайн, 2(3), 120–137.

Качкаева, А. Г. (ред.) (2010). Журналистика и конвергенция: почему и как традиционные СМИ превращаются в мультимедийные. Аспект Пресс.

Козина, Е. С. (2011). Журналист и время: портрет в интерьере эпохи. Краткий обзор российской политической журналистики постсоветского периода (1987–2010 гг.). Медиаскоп, (1). http://www.mediascope.ru/node/716

Конституция Российской Федерации. (1993/2020). Статья 29. https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_28399/f703218d9357338507052de484404828b3da468e/

Кузнецов, И. В. (2002). История отечественной журналистики. (1917–2000). Учебный комплект. Учебное пособие. Хрестоматия. Флинта: Наука.

Литвиненко, Ю. (2022, 8 июня). Продавленная кнопка. Коммерсантъ. https://www.kommersant.ru/doc/5393565

Ляликова, А. (2020, 27 октября). Звезды YouTube: рейтинг блогеров с самыми высокими доходами от рекламы. Forbes. https://www.forbes.ru/rating-photogallery/412047-zvezdy-youtube-15-blogerov-s-samymi-vysokimi-dohodami-ot-reklamy

Mediascope начала поставку данных о дачном телепросмотре по всей стране. (2020, 6 октября). Mediascope. https://mediascope.net/news/1215527/?sphrase_id=253390

Мельман, А. (2019, 25 августа). Ушла эпоха Евгения Киселева: символ демократии, захват НТВ и «Итоги». МК. https://www.mk.ru/social/2019/08/25/ushla-epokha-evgeniya-kiseleva-simvol-demokratii-zakhvat-ntv-i-itogi.html

Романченко, А. Ю. (2022). Доклад руководителя РТРС о результатах финансово-хозяйственной деятельности предприятия в 2021 году. Digital.Gov.ru https://digital.gov.ru/uploaded/files/doklad-rukovoditelya-2021-rtrs-dlya-razm

Справочный центр YouTube. (н. д.). Как отслеживать успехи с помощью YouTube Аналитики. YouTube. https://support.google.com/youtube/topic/9257532?hl=ru&ref_topic=9257610&sjid=18186118493440782832-EU

Телевидение. (н. д.). Mediascope. https://mediascope.net/services/media/media-audience/tv/national-and-regional/description/

Третьяков, В. Т. (2015). Теория телевидения. ТВ как нео­язычество и как карнавал. Курс лекций. Ладомир.

Шестерина, А. М. (2021). Тенденции влияния видеоблогинга на современный телевизионный контент. Знак: проблемное поле медиаобразования, 41(3), 118–123.

Dickey, M. R. (2013, February 15). The 22 Key Turning Points In The History Of YouTube. BusinessInsider. https://www.businessinsider.com/key-turning-points-history-of-youtube-2013-2

Downing, J. (2001). Radical Media: Rebellious Communication and Social Movements. SAGE Publications, Inc.

Jenkins, H. (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. NYU Press.

Published
2023-06-30
How to Cite
PopovaV. V. (2023). Convergence of Political Shows on TV in Russia and Its Impact on Audience Expansion. Communications. Media. Design, 8(2), 111-131. Retrieved from https://cmd-journal.hse.ru/article/view/17575
Section
Scientific Articles