Academic Culture of a Journalism Teacher

  • Sergey Korkonosenko Saint Petersburg State University
Keywords: journalistic education, academic culture, professional ideology, values, university community

Abstract

The article considers academic culture as an attribute of journalistic education and the qualification characteristic of a teacher. In this context, the author raises questions on the professional ideology and identity of the teacher, his simultaneous involvement in the media industry and the university environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sergey Korkonosenko, Saint Petersburg State University

Doctor of Political Science, Professor

References

Артемьева, Т. В. (2013). Академическая культура как теоретическая проблема и практическая задача. UNIVERSUM: Вестник Герценовского университета, (1), 34–36. https://lib.herzen.spb.ru/media/magazines/contents/2/2013_1/artemieva_1_13_34_36.pdf

Бережная, М. А. (2017). Научно-педагогическая школа в профильной подготовке журналиста: опыт кафедры телерадиожурналистики СПбГУ. Век информации, (3), 28–34. https://jf.spbu.ru/upload/files/file_1506410762_5671.pdf

Бережная, М. А., Корконосенко, С. Г. (2021). Школы журналистики в России: опыт профессиональной экспертизы. Вопросы теории и практики журналистики, 10(3), 404–421. https://jf.spbu.ru/upload/files/file_1506410762_5671.pdf

Валицкая, А. П. (2015). «Время собирать камни»: к современной парадигме образования. Общество. Среда. Развитие, (2), 113–117. https://www.terrahumana.ru/arhiv/15_02/15_02_20.pdf

Воскресенская, М. А. (2017). Образовательный потенциал журналиста как фундамент его профессиональной идеологии. Век информации, (1), 211–218. https://elibrary.ru/download/elibrary_28842466_24759805.pdf

Корконосенко, С. Г. (2021). (ред.), Научно-педагогические школы журналистики в России. Алетейя.

Кунгурова, О. Г. (2017). Разработка и преподавание журналистских дисциплин в вузе: учебное пособие. Костанайский гос. ун-т им. А. Байтурсынова. https://ksu.edu.kz/files/TB/book/gsf/ump_zhurn_discipliny.pdf

Малашенко, Н. (н. д.). Стать четвертой властью: как и чему учат будущих журналистов в России и США. Forbes Russia Education. https://education.forbes.ru/authors/zurnalistskoe-obrazovanie

Мкртычян, Г. А., Петрова, О. В. (2019). Сопротивления преподавателей изменениям: анализ причин и факторов. Университетское управление: практика и анализ, 23(4), 142–150. https://doi.org/10.15826/umpa.2019.04.035

Налетова, И. В., Прохоров, А. В. (2013). Академическая культура как идея университета. Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики, 12-1(38), 137–141. https://www.gramota.net/articles/issn_1997-292X_2013_12-1_31.pdf

Прохоров, А. В. (2010). Соотношение корпоративной и академической культур в современном университете. Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки, 10(90), 179–184. https://cyberleninka.ru/article/n/sootnoshenie-korporativnoy-i-akademicheskoy-kultur-v-sovremennom-universitete

Саенкова-Мельницкая, Л. П. (2023). Преподаватель журфака: трансформация статуса. В Е. Л. Вартанова (ред.), Журналистика в 2022 году: творчество, профессия, индустрия: сборник материалов международной научно-практической конференции (сс. 451–452). Факультет журналистики МГУ. https://clck.ru/34rkER

Толоконникова, А. В. (2022). (ред.) Журналистика и медиа: учебное пособие по специальному курсу. Факультет журналистики МГУ. https://profil.mos.ru/media/images/documents/uch_pos/Zhurnalistika_i_media.pdf

Хубецова, З. Ф. (2018). Российские научно-образовательные школы журналистики как часть мирового научного и образовательного процесса. Вестник Санкт-Петербургского университета. Язык и литература, 15(2), 312–326. https://doi.org/10.21638/11701/spbu09.2018.213

Хубецова, З. Ф. (2023). Методика исследования профессиональной идеологии преподавателя журналистики (на примере стран СНГ). В Е. Л. Вартанова (ред.), Журналистика в 2022 году: творчество, профессия, индустрия: сборник материалов международной научно-практической конференции (сс. 457–458). Факультет журналистики МГУ. https://clck.ru/34rkER

Щербакова, И. О. (2014). Академическая культура и ее место в академическом развитии личности в современном образовательном пространстве. В И. Ю. Щемелева (науч. ред.) Homo Loquens: Актуальные вопросы лингвистики и методики преподавания иностранных языков, вып. 6 (сс. 461–471). Отдел оперативной полиграфии НИУ ВШЭ – Санкт-Петербург. https://publications.hse.ru/chapters/144411502

Яблоновская, Н. В. (2016). Подготовка аналитика для массмедиа как ответ на информационно-коммуникационные вызовы XXI в. В О. Е. Коханая (ред.), Высшее образование для XXI века: ХIII Международная научная конференция. Москва, 8–10 декабря 2016 г.: Доклады и материалы. Круглый стол. Профессиональная подготовка в сфере масс-медиа. Ч. 1 (сс. 103–108). Издательство Московского гуманитарного университета. https://elibrary.ru/download/elibrary_28161881_39826180.pdf

Carpentier, N. (2009). Identity, contingency and rigidity. The (counter-)hegemonic constructions of the identity of the media professional. In N. Carpentier, P. Pruulmann-Vengerfeldt, R. Kilborn, T. Olsson, H. Nieminen, E. Sundin and K. Nordenstreng (Eds.), Communicative approaches to politics and ethics in Europe: The intellectual work of the 2009 ECREA European Media and Communication Doctoral Summer School (pp. 61–82). Tartu University Press. http://www.researchingcommunication.eu/reco_book5.pdf

Josephi, B. (2009). Journalism education. In K. Wahl-Jorgensen, Th. Hanitzsch (Eds.), The handbook of journalism studies (pp. 42–56). Routledge. http://keralamediaacademy.org/wp-content/uploads/2015/02/Handbook-of-Journalism-Studies.pdf

McQuail, D. (2009). Diversity and convergence in communication science: The idea of ‘national schools’ in the European Area. In N. Carpentier, P. Pruulmann-Vengerfeldt, R. Kilborn, T. Olsson, H. Nieminen, E. Sundin and K. Nordenstreng (Eds.), Communicative approaches to politics and ethics in Europe: The intellectual work of the 2009 ECREA European Media and Communication Doctoral Summer School (pp. 281–292). Tartu University Press. http://www.researchingcommunication.eu/reco_book5.pdf

Mellado, C. (2021). Theorizing journalistic roles. In C. Mellado (Ed.), Beyond journalistic norms: Role performance and news in comparative perspective (pp. 22–44). Routledge. https://www.routledge.com/Beyond-Journalistic-Norms-Role-Performance-and-News-in-Comparative-Perspective/Mellado/p/book/9780367561291

Mensing, D. (2019). College and university journalism education. In T. P. Vos, F. Hanusch (Eds.), The international encyclopedia of journalism studies (pp. 1–10). Hoboken. https://doi.org/10.1002/9781118841570.IEJS0006

Picard, R. G. (2015). Deficient tutelage: Challenges of contemporary journalism education. In G. Allen, S. Craft, Ch. Waddell, M. L. Young (Eds.), Toward 2020: New directions in journalism education (pp. 4–10). Ryerson Journalism Research Centre. https://oaresource.library.carleton.ca/Toward_2020_new_directions_in_journalism_education_.pdf

Reese, S. D., Cohen, J. (2000). Educating for journalism: The professionalism of scholarship. Journalism Studies, 1(2), 213–227. https://journalism.utexas.edu/sites/default/files/sites/journalism.utexas.edu/files/attachments/reese/reese-cohen-2000.pdf

Published
2023-06-30
How to Cite
KorkonosenkoS. (2023). Academic Culture of a Journalism Teacher . Communications. Media. Design, 8(2), 52-65. Retrieved from https://cmd-journal.hse.ru/article/view/17572
Section
Scientific Articles