Media Sociology: Subject and Educational Space

Keywords: journalism, sociology of mass media, sociology of mass communication, media, media sociology, sociology of media communication, mediatisation

Abstract

The problem of the article is based on deep pragmatics with fundamental and theoretical foundations. The pragmatics is related to the fact that universities with a degree in Journalism have long taught sociology of journalism and mass communication, which was seen as a relatively independent branch of sociological knowledge. Changes in the digital environment, the transformation of media and communication industries demanded changes in the courses, replacing them with media sociology, and, to make matters worse, in the absence of textbooks and theoretical elaboration. The question of the subject area of media sociology, which presumably should replace the courses of the sociology of journalism or the sociology of mass communication, became acute. The paper concludes by identifying the factors that determine the necessity of the transition from journalism to media, and the author’s understanding of the subject field of media sociology and options for the academic discipline of media sociology. The article is an invitation to discuss the problems of application of sociological knowledge in media studies and construction of media sociology as a relatively independent direction of sociological reflection.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Viktor Petrovich Kolomiets, Lomonosov Moscow State University

Doctor of Sociological Sciences, Professor, Head of the Department of Sociology of Mass Communication of the Faculty of Journalism

References

Белл, Д. (2004). Грядущее постиндустриальное общество. Образец социального прогнозирования. Academia.

Вартанова, Е. Л. (ред.). (2010). СМИ в меняющейся России. Аспект Пресс.

Кастельс, М. (2000). Информационная эпоха: экономика, общество и культура. Издательский дом ГУ ВШЭ.

Киттлер, Ф. (2009). Оптические медиа: берлинские лекции 1999 г. Логос: ГНОЗИС.

Коломиец, В. П. (2014). Медиасоциология: теория и практика. Аналитический центр Vi.

Коломиец, В. П. (2017). Социология массовой коммуникации в обществе коммуникационного изобилия. Социологические исследования, (6), 3–13. https://doi.org/10.7868/S0132162517060010

Коломиец, В. П., и Разин, П. В. (2018). Преподавание социологии студентам-журналистам. Медиаскоп, (1), http://www.mediascope.ru/2415.

Коломиец, В. П. (2020). Медиатизация медиа. Издательство московского университета.

Корконосенко, С. Г. (ред.). (2004). Социология журналистики. Аспект Пресс.

Масуда, Е. (2003). Информационное общество как постиндустриальное общество. Academia.

Полуэхтова, И. А. (2022). Медиапотребление в цифровой среде: к вопросу о методологии исследований. Знание. Понимание. Умение, (3), 206–2018. https://doi.org/10.17805/zpu.2022.3.19

Свитич, Л. Г. (2010). Социология журналистики. Методология, методы, направления и результаты исследований. Учебное пособие. ВК.

Федотова, Л. Н. (2022). Социология массовой коммуникации. Теория и практика. Юрайт.

Филатова, О. Г. (2006). Социология массовой коммуникации: Учебное пособие. Гардарики.

Фомичева, И. Д. (2012). Социология СМИ: Учеб. пособие для студентов вузов. Аспект Пресс.

Тоффлер, Э. (2009). Третья волна. АСТ.

Хоркхаймер, М., и Адорно, Т. (1997). Диалектика просвещения. Философские фрагменты. Медиум, Ювента.

Цилински, З. (2019). Археология медиа: о «глубинном времени» аудиовизуальных технологий. АД Маргинем пресс.

Черных, А. И. (2008). Социология массовых коммуникаций. Учебное пособие. Издательский дом ГУ ВШЭ.

Шаститко, А. Е., Моросанова, А. А., и Маркова, О. А. (2022). Экономика внимания: вопросы применения. Вопросы теоретической экономики, (1), 7—23. https://doi.org/10.52342/2587-7666VTE_2022_1_7_23

Шарков, Ф. И., и Родионов, А. А. (2002). Социология массовой коммуникации: в 2-х ч.: Учеб. пособие для вузов. Перспектива.

Eichhorn, K. (2022). Content. The MIT Press Essential Knowledge Series. https://doi.org/10.7551/mitpress/13809.001.0001

Gitlin, Т. (1978). Media Sociology: The Dominant Paradigm. Theory and Society, (6), 205-253. https://doi.org/10.1007/bf01681751

Hepp, A. (2022). Agency, social relations, and order: Media sociology’s shift into the digital. Communications. https://doi.org/10.1515/commun-2020-0079

Kurtz, E. (2009). Why Sociology Abandoned Communication. The American Sociologist, (40), 167–174. https://doi.org/10.1007/s12108-009-9077-y

Pooley, J., & Katz, E. (2008). Further Notes on Why American Sociology Abandoned Mass Communication Research. Journal of Communication, 58(4), 767–786. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2008.00413.x

Silverstone, R. (2005). The sociology of mediation and communication. The SAGE handbook of sociology. https://doi.org/10.4135/9781848608115.n11

Waisbord, S. (2014). Media Sociology: A Reappraisal. https://doi.org/10.1093/obo/9780199756841-0064

Published
2023-06-30
How to Cite
KolomietsV. P. (2023). Media Sociology: Subject and Educational Space. Communications. Media. Design, 8(2), 33-51. Retrieved from https://cmd-journal.hse.ru/article/view/17538
Section
Scientific Articles