Problems of Constructing Contemporary Russian Art Histories in the “Center-Periphery” Context

  • Polina Andreevna Lukina

Abstract

What do we rely on when we talk about the history of Russian contemporary art? What serves as anchor points, canons, norms in the concept of this history? And does it exist at all, or are there rather the multitude of histories of Russian contemporary art? Existing publications on the history of Russian contemporary art largely depend on the "center-peripheral" relations, i.e. they function under the hierarchies of the dominant cultural narrative. It is built both within art historical research and publications and through the policy of art institutions, which now are paying increased attention to the “regional art”. The article analyzes some publications on the history of Russian contemporary art, identifies several characteristic features of such publications, with focus on the practices of writing the history of Russian contemporary art “outside the center”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Polina Andreevna Lukina

Candidate of Sciences in Arts and Design

References

Elkins, J. (ed.). (2007). Is Art History Global? Taylor & Francis.

Mari, B. (2014). Writing History Without a Prior Canon. In Ch. Höller (ed), L'Internationale: Post-War Avant-Gardes Between 1957 and 1986. JRP|Ringier.

Piotrowski, P. (2008). On the Spatial Turn, or Horizontal Art History. Umeni, (5), 378–383.

Андреева, Е. (2006). Постмодернизм. Искусство второй половины XX — начала XXI века. Азбука-классика.

Багдонайте, А. (ред.). (2016). Край бунтарей. Современное искусство Владивостока 1960–2010-е. Издательство «Майер».

Бобринская, Е. (2013). Чужие? Том 1. Неофициальное искусство. Мифы. Стратегии. Концепции. Арт-медиа.

Деготь, Е. (2000). Русское искусство 20 века. Трилистник.

Джеуза, А. (2007–2010). История российского видеоарта в 3 томах. Московский музей современного искусства.

Краусс, Р., Буа, И., Бухло, Б., Джослит, Д. (2015). Искусство с 1900 года. Модернизм, антимодернизм, постмодернизм. Ад Маргинем Пресс.

Краусс, Р., Буа, И., Бухло, Б., Джослит, Д. (2019). Искусство с 1900 года. Модернизм, антимодернизм, постмодернизм. Ад Маргинем Пресс.

Круглый стол: как преподавать историю искусства XX века. Российский опыт. (2015). АРТГИД. https://artguide.com/posts/921

Крусанов, А. (1996). Русский авангард, 1907–1932 (Исторический обзор). В 3-х томах. НЛО.

Мачулина, Д. (2018). Трагедия в углу. Ad Marginem.

Обухова, С. (ред.-сост.). (2014). Перформанс в России. 1910–2010. Картография истории. Artguide Editions.

Петрова, Е., Е. Петрова, И. Людвиг, Э. Вайсс, Б. Тиманн, П. Людвиг (сост.). (2010). Нонконформизм. Русское и советское искусство 1958–1995. Собрание музеев Людвига. Palace Editions.

Пиотровский, П. (2018). К горизонтальной истории европейского авангарда (Н. Приходько, пер.). Художественный журнал, (104). http://moscowartmagazine.com/issue/72/article/1553

Поговорим о биеннале? (2019). TATLIN. https://tatlin.ru/articles/pogovorim_o_biennale

Приручая пустоту. 50 лет современного искусства Урала: каталог выставки. (2018). Издательские решения. http://art-urgi.urfu.ru/index.php/item/priruchaya.html

Ракитин, В., Сарабьянов А. (2013). Энциклопедия русского авангарда. RA.

Савицкая, А., Филатов А. (2019). Краткая история нижегородского уличного искусства. Музей современного искусства «Гараж».

Сайт NEMOSKVA. http://nemoskva.art

Сайт Триеннале российского современного искусства». https://triennial-2017.garagemca.org

Соединенные штаты Сибири. Сибирский иронический концептуализм. (2014). Сибирский филиал Государственного центра современного искусства.

Соколов, Г. (2020). Немосковская история. К.Р.А.П.И.В.А. https://vtoraya.krapiva.org/nemoskovskaya-istoriya-04-10-2020

Солза, И. (2020). «Видимость» искусства как проклятие. aroundart. http://aroundart.org/2020/08/19/irka-solza-regiony-kak-resurs/

Стрельцов, И. Экзотизирующая политика. Nemoskva и Владивосток. NEST. http://neeest.ru/opinions/4950

Тупицын, В. (1998). Коммунальный (пост)модернизм. Русское искусство второй половины ХХ века. Ad Marginem.

Хлобыстин, А. (2017). Шизореволюция. Очерки петербургской культуры второй половины ХХ века. Borey Art Gallery.

Энгельхардт, А., Шестакова, С. (2019). Большие краны дают нам большие преимущества. Сигма. https://syg.ma/@anna-engelhardt/bolshiie-krany-daiut-nam-bolshiie-prieimushchiestva-1

Published
2021-12-31
How to Cite
LukinaP. A. (2021). Problems of Constructing Contemporary Russian Art Histories in the “Center-Periphery” Context. Communications. Media. Design, 6(4), 43-58. Retrieved from https://cmd-journal.hse.ru/article/view/13759
Section
Scientific Articles