Reflection of the COVID-19 Pandemic in Russian Podcasts

Keywords: podcasting, pandemic, COVID-19, media content, parallel media consumption, media practices

Abstract

The article analyzes the impact of the COVID-19 pandemic on Russian podcasting. It examines the trends which emerged in this sphere in connection with the pandemic, in particular, the growing interest of Russian listeners in podcasts and the growing number of podcasts produced, including podcasts devoted specifically to the pandemic. The author studies how the coronavirus affected the content of popular Russian podcasts ranked in the top 10 of Yandex.Music in 2020. Separate attention is paid to the genre-thematic specificity of popular Russian podcasts and the relationship between their reflection of the theme of the pandemic and their main topic. The correlation between the number of mentions of the pandemic in popular Russian podcasts and the dynamics of the number of new cases of COVID-19 in Russia in 2020 is analyzed in detail.

Acknowledgement

This publication is prepared within framework of the project «Digital Media in Times of Pandemic: Transformation of Spaces, Politics and Communication», School of Media, The Faculty of Communication, Media, and Design, HSE University.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Valeriya Alekseevna Antonova, National Research University Higher School of Economics

Lecturer

References

Агеева, Г. М. (2020). Литблоги и подкасты как формат книжного медиабытия. Библиосфера, (1), 102–107.

Воинова, Е. А., и Сивякова, Е. В. (2018). Подкаст как новый формат публичной коммуникации в условиях цифровой медиасреды. Социально-гуманитарные знания, (12), 104–120.

Волкова, Л. Е., и Евтюгина, А. А. (2020). Особенности создания образовательных подкастов в методике преподавания языка. Социокультурное пространство России и зарубежья: общество, образование, язык, (9), 35–41.

ВЦИОМ. (2020, 12 февраля). Россияне полюбили слушать подкасты. https://wciom.ru/analytical-reviews/analiticheskii-obzor/rossiyane-polyubili-slushat-podkasty

Гааг, Н. А. (2020). Тематические подкасты: кто и как говорит о театре. В. В. Тулупов (ред.), Проблемы массовой коммуникации: материалы Международной научно-практической конференции исследователей и преподавателей журналистики, рекламы и связей с общественностью (сс. 70–73). Воронежский государственный университет.

Голицына, А. (2018, 5 марта). Подкасты вернулись: как забытый формат получил второе рождение. Inc. Russia. https://incrussia.ru/understand/podkasty-vernulis-kak-zabytyj-format-poluchil-vtoroe-rozhdenie/

Евсеева, Е. (2020, 15 декабря). Аудитория подкастов на «Яндекс.Музыке» выросла в четыре раза за год — хотя бы раз в месяц их слушают уже 28 % подписчиков. VC.ru. https://vc.ru/media/187539-auditoriya-podkastov-na-yandeks-muzyke-vyrosla-v-chetyre-raza-za-god-hotya-by-raz-v-mesyac-ih-slushayut-uzhe-28-podpischikov

Журавлева, А. А. (2014). Аудиодневник как «народный» жанр российской радиожурналистики. Знак: проблемное поле медиаобразования, 1(13), 41–46.

Исследовательский центр компании «Делойт» в СНГ. (2020). Медиапотребление в России — 2020. Deloitte. https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/ru/Documents/technology-media-telecommunications/russian/media-consumption-russia-2020.pdf

Качкаева, А. Г. (2021). Танцы с коронавирусом: динамические изменения языка российского телевидения в период первой волны пандемии (на примере информационного и общественно-политического вещания, февраль – май 2020 года). А. Г. Качаева, С. А. Шомова (ред.), Когда «корона» тяжела: цифровые медиа в эпоху пандемии (сс. 51–161). Ридеро.

Круглова, Л. А. (2018). Российские аудиоподкасты: становление и специфика развития. МедиаАльманах, (1), 89−101.

Лебедева, В. (2020, 2 декабря). Подкасты неприкасаемых. Коммерсантъ. https://www.kommersant.ru/doc/4594619

Лебедева, В. (2019, 19 декабря). Подкастам рассказали о росте. Коммерсантъ. https://www.kommersant.ru/doc/4198738

Лебедева, В., Рождественская, Я., и Сарханянц, К. (2019, 8 ноября). Становление подкастового общества. Коммерсантъ. https://www.kommersant.ru/doc/4150491

Распопова, С. С., и Сабина, Т. А. (2018). Подкастинг. Аспект Пресс.

Рябинина, Е. В., и Чередниченко, Л. В. (2020). Особенности подкастинга как способ представления информации. Межкультурный диалог в пространстве стран Азиатско-Тихоокеанского региона: материалы III Международной студенческой научно-практической конференции (сс. 238–245). Тихоокеанский государственный университет.

Садиков, А. (2021, 25 января). В 2020 году мы выпустили 580 эпизодов подкастов. Они собрали 22 миллиона прослушиваний! Meduza. https://meduza.io/feature/2021/01/25/v-2020-godu-my-vypustili-580-epizodov-podkastov-oni-sobrali-22-milliona-proslushivaniy

Сысоев, П. В. (2014). Подкасты в обучении иностранному языку. Язык и культура, 2(26), 189–201.

Царионов, Э. (2020, 15 октября). Слушай, а не смотри: как всего за 10 лет появилась индустрия российских подкастов. Esquire. https://esquire.ru/articles/214243-slushay-a-ne-smotri-kak-vsego-za-10-let-poyavilas-industriya-rossiyskih-podkastov/

Яндекс. (2020, 4 июня). Музыка в изоляции. https://yandex.ru/company/researches/2020/music-in-isolation?fbclid=IwAR0WGBPrAE6-n3vDs05h01Hd7Ji7Z_6wfHy7DaevldX6VPVm56d_ZYg7SCM

Яндекс. (2021). История показов по фразе «подкаст». https://wordstat.yandex.ru/#!/history?words=подкаст

Яндекс.Музыка. (2021). Подкасты. https://music.yandex.ru/non-music

Яндекс.Музыка. (н.д.). Чарт подкастов. https://music.yandex.ru/chart/podcasts (дата обращения: 09 мая 2021).

Brodsky, P. (2020, August 27). Internet Traffic and Capacity in Covid-Adjusted Terms. TeleGeography Blog. https://blog.telegeography.com/internet-traffic-and-capacity-in-covid-adjusted-terms

Dowling, D. O., & Miller, K. J. (2019). Immersive Audio Storytelling: Podcasting and Serial Documentary in the Digital Publishing Industry. Journal of Radio & Audio Media, 1(26), 167–184. https://doi.org/10.1080/19376529.2018.1509218

Hammersley, B. (2004, February 12). Audible revolution. The Guardian. https://www.theguardian.com/media/2004/feb/12/broadcasting.digitalmedia

Newman, N. (2019). Podcasts: Who, Why, What, and Where? Reuters Institute for the Study of Journalism, Oxford University. https://www.digitalnewsreport.org/survey/2019/podcasts-who-why-what-and-where/

Our World in Data. (n.d.). Russia: Coronavirus Pandemic Country Profile. Retrieved May 9, 2021, from https://ourworldindata.org/coronavirus/country/russia

Tracy, M. (2020, August 5). Digital Revenue Exceeds Print for 1st Time for New York Times Company. The New York Times. https://www.nytimes.com/2020/08/05/business/media/nyt-earnings-q2.html

Published
2021-09-30
How to Cite
AntonovaV. A. (2021). Reflection of the COVID-19 Pandemic in Russian Podcasts. Communications. Media. Design, 6(3), 23-41. Retrieved from https://cmd-journal.hse.ru/article/view/13322
Section
Scientific Articles