Big&Open Data как фактор трансформации профессиональной социальной коммуникации?

  • Марина Григорьевна Шилина Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики»
Ключевые слова: big&open data, data driven communication, модель коммуникации, медиакоммуникация, интегрирован-ные коммуникации (реклама и связи с общественностью), цивилизационный тренд, big & open data, data-driven communi-cation, communication model, media com-munication, integrat-ed communication (advertising and public relations), civilisational trend

Аннотация

Новые  форматы  цифровых  данных  —  Big&Open  Data  —  изменя-ют  технико-технологические  и  социальные  параметры  коммуникации.  Data  driven  communication  трансформирует  модель  профессиональной  социальной  коммуника-ции  (журналистики,  рекламы  и  PR).  Зафиксированные  структурные  изменения  обу-словливают  формирование  новых  параметров  социальной  профессиональной  ком-муникации.

Скачивания

Данные скачивания пока не доступны.

Биография автора

Марина Григорьевна Шилина, Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики»

Доктор филологических наук, доцент Департамента интегриро-ванных коммуникаций факультета коммуникаций, медиа и дизайна НИУ ВШЭ

Литература

Распоряжение Правительства РФ от 01.11.2013 N 2036-р «Об утверждении Стратегии развития отрасли информационных технологий в Российской Федерации на 2014 — 2020 годы и на перспективу до 2025 года»
БЕГТИН И. Государство для открытых данных не нужно совсем // Медиакритика URL: http://mediakritika.by/article/2912/ivan-begtin-gosudarstvo-dlya-otkrytyh-dannyh-ne-nuzhno-sovsem (Дата обращения: 10.06.2016).
ALLEN, D. S. The trouble with transparency: The challenge of doing journalism ethics
In a surveillance society // JOURNALISM STUDIES. Т. 9. — No. 3. — С. 323-340. [2008]
APPELGREN, E. NYGREN, G.Data Journalism in Sweden — Opportunities And Challenges. A Case Study of Brottspejl at Sveriges Television (STV). SÖDERTORN UNIVERSITY, STOKHOLM [2013]
BERTOT J. C.; GORHAM U., JAEGER P.T. SARIN L.C., CHOI H. Вig data, open Government and e-government: Issues, policies and recommendations. // INFORMATION POLITY: THE INTERNATIONAL JOURNAL OF GOVERNMENT & DEMOCRACY IN THE INFORMATION AGE. No19. — Р. 14. [2014]
BERTOT, J.C., JAEGER, P.T., GRIMES, J.M. Promoting transparency and accountability Through icts, social media, and collaborative e-government // TRANSFORMING GOVERNMENT: PEOPLE, PROCESS AND POLICY. No6. — С. 78-91. [2012]
BIEHN, N. The Missing V’s in Big Data: Viability and Value // WIRED. No5. [2013]
BISWAS, N., MOORTHY J., NANATH K. Big Data: Prospects and Challenges // VIKALPA. — No39. — С. 70 — 80. [2015]
BORNE, K. Top 10 Big Data challenges — A serious look at 10 Big Data V’s // MAPR. No4. [2014]
DEUZE, M. What is journalism? Professional identity and ideology of journalists Reconsidered // JOURNALISM. Т. 6. — No. 4. — С. 442-464. [2005]
COHEN, S. (ed.), Hamilton, J.T. Turner, F. Computational Journalism. Communications Of the ACM. VOL.54. NO. 10. P. 66-71 [2011]
GRAY, J.ET AL. (eds.) The Data Journalism Handbook. How Journalists Can Use Data To Improve the News. US, O’REILLY. [2012]
FLEW, T. ET AL. The promise of computational journalism //JOURNALISM PRACTICE. — 2012. — Т. 6. — No. 2. — С. 157-171. [2012]
HOLOVATY, A. A fundamental way newspaper sites need to change // HOLOVATY. COM. SEPTEMBER. — 2006. — Т. 6. [2006]
HU, W.-C. Big Data Management, Technologies, and Applications (Advances in Data Mining and Database Management). — 1 ИЗД. — HERSHEY : IGI GLOBAL. — Р. 20. [2013]
KRANENBURG, ROB VAN: What is iot? // IOT COUNCIL URL: HTTP://WWW.THEINTERNETOFTHINGS.EU/ROB-VAN-KRANENBURG-WHAT-IOT (ДАТА ОБРАЩЕНИЯ: 10.06.2016).
KUNDRA, V. Digital Fuel of the 21st Century: Innovation through Open Data and the Network Effect. JOAN SHORENSTEIN CENTER ON THE PRESS //POLITICS AND PUBLIC POLICY. [2012]
LANEY, D . 3D data management: Controlling data volume, velocity, and variety // АPPLICATION DELIVERY STRATEGIES, META GROUP. — 2001. Url: http://blogs.gartner.com/doug-laney/ files/2012/01/ad949-3d-data-management-controlling-data-volume-velocity-and-variety.pdf1 (дата обращения: 16.06.2016).
LORENZ, M. KAYSER-BRIL, N. MCGHEE, G. Media companies must become trusted Data hubs. OWNI,EU, 28.02.2011. Http://www. Owni,eu/ 2011/28/02/media- companies-must-become-trusted-data-hubs-catering-to-the-trust-market/(дата обращения: 10.06.2016). [2011]
LYNCH, C. Big data: How do your data grow? // NATURE. — 2008. — No7209.
MAYER-SCHÖNBERGER, V. CUKIER, K. Big Data: A Revolution That Will Transform How We Live, Work, and Think . JOHN MURRAY, UK [2013]
NIPPARD, C. Data visualizations emerge across newsrooms, online publishers. Deutsche Welle. Http://www.dw-world,de. (ДАТА ОБРАЩЕНИЯ: 10.06.2016). [2011]
OBOLER, A., WELSH, K., CRUZ, L. The danger of big data: Social media As computational social science // FIRST MONDAY. — 2012. — Т. 17. — No. 7. [2012]
ROGERS, S. Data Journalism at the Guardian: what is it and how we do it? Http://www.theguardian.com/news/datablig/2011/jul28/data-journalism (дата обращения: 10.06.2016).
SIRKKUNEN, E. (ed.) AITAMURTO, T. LEHTONEN, P. Trends in Data Journalism. Finnish Strategic Centre for Science, Technology and Innovation in the field of ICT, TIVIT [2011]
Big data: The next frontier for innovation, competition, and productivity // МCKINSEY&COMPANY URL: http://www.mckinsey.com/business-functions/business-technology/our-insights/big-data-the-next-frontier-for-innovation (дата обращения: 10.06.2016).
Gartner’s Top 10 IT challenges include exiting baby boomers, Big Data // СOMPUTERWORLD URL: http://www.computerworld.com/article/2497348/data-center/gartner-s-top-10-it-challenges-include-exiting-baby-boomers-big-data.html (дата обращения: 10.06.2016).
Gartner’s 2015 Hype Cycle for Emerging Technologies Identifies the Computing Innovations That Organizations Should Monitor // GARTNER URL: http://www.gartner.com/newsroom/id/3114217 (дата обращения: 10.06.2016)
IDC, The Digital Universe of Opportunities: Rich Data and the Increasing Value of the Internet Of Things // EMC.COM URL: http://www.emc.com/leadership/digitaluniverse/2014iview/index.htm (дата обращения: 10.06.2016).
The Internet of Things: How the Next Evolution of the Internet Is Changing Everything // CISCO URL: http://www.cisco.com/c/dam/en_us/about/ac79/docs/innov/iot_ibsg_0411final.pdf (дата обращения: 10.06.2016)
That ‘Internet of Things’ Thing // RFID JOURNAL URL: http://www.rfidjournal.com/articles/view?4986 (дата обращения: 10.06.2016).
Is Big Data a Bubble Set to Burst? // Data centre knowledge url: http://www.datacenterknowledge.com/archives/2015/03/30/big-data-bubble-set-burst/ (дата обращения: 10.06.2016).
THE INFORMATION GENERATION TRANSFORMING THE FUTURE, TODAY // emc url: http:// www.emc.com/information-generation/resources/iftf_outlook_report.pdf (дата обращения: 10.06.2016).
Опубликован
2016-11-13
Как цитировать
ШилинаМ. Г. (2016). Big&Open Data как фактор трансформации профессиональной социальной коммуникации?. Коммуникации. Медиа. Дизайн, 1(3), 19-33. извлечено от https://cmd-journal.hse.ru/article/view/7340
Раздел
Научные статьи