Russian Scholars and Practitioners of PR: Comparative Analysis of Perception of Basic Terms - PR, Marketing, Integrated Communications (on a Basis of a Survey 2016-2017)

Abstract

The following article is considered to the problem of different perception of basic features of PR and its division with marketing, both in functions and in the role in the communicative strategy of a company.
To find those different perceptions author surveyed Russian scholars of PR (employed by a system of higher education) and PR-specialists (employed in PR-agencies or PR-departments of the company). 110 academics and 117 specialists in PR-sphere became the participants of the survey, with 8 research questions stated. The questions considered the definition of PR, the descriptions of its functions, the responsibility of PR-specialists, as well as the question of the distinction between PR and Marketing.
The nuances of different perceptions are important as they are indicating the gap between theory and practice of PR. The author supports the idea of the convention of Russian PR-scholars and specialists in order to develop unite definitions and standards and hopes the results of the survey will be of any help in this process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ася Филипповна Векслер, National Research University - Higher School of Economics

кандидат политических наук, доцент департамента интегрированных коммуникаций факультета коммуникаций, медиа и дизайна

References

Векслер А.Ф. (2015). О росcийской модели «единой теории» PR «Наука о коммуникации как дисциплина и область знания в современном мире: диалог подходов» Сборник статей участников международной научно-практической конференции. НИУ ВШЭ, 9-11 июля, 2015

Гринберг Т.Э. (2012). Коммуникационная концепция связей с общественностью М.: МГУ

Голубкова Е.Н. (2000). Маркетинговые коммуникации. М., Финпресс.

Китчен Ф. (2004). Паблик рилейшнз Принципы и практика. М.:ЮНИТИ.

Котлер Ф. (1996). Основы маркетинга Пер. с англ. - М.: "Ростинтэр".

Крейг Р. (2003). Теория коммуникации как область знания. Альманах сравнительных социогуманитарных исследований. СПб.

Почепцов Г.Г. (1998). Паблик рилейшнз, или как успешно управлять общественным мнением. М.

Романов А.А., Панько А.В. (2006). Маркетинговые коммуникации. М.:Эксмо.

Синяева И.М., Маслов В.М., Синяев В.В. (2007). Сфера PR в маркетинге. Учеб.пособие. – М.:ЮНИТИ-ДАНА.

Шишкина М.А.,Гавра Д.П.,Шишкин Д.П. (2004). Связи с общественностью в России:развитие нового рынка. –СПб.:Роза мира.

Яковлев И.П. (2001). Основы теории коммуникации. Учеб. пособие.-СПб.:ИУИЭ.

Cвязи с общественностью государственной власти и управления/под ред. Комаровского В.С. (1997). – Алматы.: Гылым.

Управление общественными отношениями/под общей редакцией Комаровского В.С. (2003). М.,Изд-во РАГС.

Botan С. (1989). Theory Development in Public Relations // Botan С., Hazleton V. Public Relations Theory.

Cornelissen, Joep P. (2000). Toward an Understanding of the Use of Academic Theories in Public Relations Practice. Public Relations Review 26: 315–326.

Kotler P., Mindak W. (1978). Marketing and Public Relations. Journal of Marketing, Vol. 42, No. 4

Grunig J.E., Hunt T. (1984). Managing Public Relations N.Y.Holt, Rinehart Winston.

Published
2018-05-24
How to Cite
ВекслерА. Ф. (2018). Russian Scholars and Practitioners of PR: Comparative Analysis of Perception of Basic Terms - PR, Marketing, Integrated Communications (on a Basis of a Survey 2016-2017). Communications. Media. Design, 3(1). Retrieved from https://cmd-journal.hse.ru/article/view/7781
Section
Scientific Articles