The Role of the Media Communication Industry in Shaping Modern Society's Innovative Future

Keywords: media communication industry, technological innovation, social innovation, sociology of innovation

Abstract

The media communication industry holds a unique and multifaceted position in the innovation landscape, acting as both a consumer and a creator of innovation. This dual nature is inherent in innovation processes, which encompass the introduction of new technologies into the economy, the establishment of novel economic and social institutions, and the fulfillment of emerging societal needs. Media influence subtly nudges, and sometimes directly sparks, the emergence of these new needs, absent from previous generations and economic structures. Thus, the media play a crucial role as disseminators of information content that generates these unmet societal demands. This work delves into the significance of the media communication industry in fostering innovative development at various levels—from territories and regions to entire nations. It examines how this industry impacts the quality of life for citizens, its contributions to social and technological innovation, and the innovative nature of its products. Additionally, it explores approaches to developing a contemporary methodology for studying behavioral innovations, with a focus on tools for assessing the characteristics and state of the media communication industry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sergey A. Vartanov, HSE University

Doctor of Sociological Sciences, Candidate of Physico-Mathematical Sciences, Professor, Faculty of Biology and Biotechnology, Professor of the Media Department at the St. Petersburg School of Humanities and Arts

References

Аристотель. (1997). Никомахова этика (Н. В. Брагинская, пер.). Эксмо-Пресс.

Бергер, П., Лукман, Т. (1995). Социальное конструирование реальности. Трактат по социологии знания (Е. Д. Руткевич, пер.). Медиум.

Бодрунов, С. Д., Квинт, В. Л. (2021). Стратегирование трансформации общества: Знание, технологии, ноономика. ИНИР им. С. Ю. Витте.

Бойкова, А. В. (2021). Развитие электронной торговли в условиях пандемии COVID-19. Вестник Алтайской академии экономики и права, 4(1), 30–34. https://doi.org/10.17513/vaael.1643

Вартанов, С. А. (2020). Экономическая теория рекламы: направления формирования. Управленческое консультирование, 8, 157–174. https://doi.org/10.22394/1726-1139-2020-8-157-174

Вартанов, С. А. (2022). Стратегирование медиасистемы как инструмент обеспечения инновационного развития. В В. Л. Квинт (Науч. ред.), А. Р. Бахтизин, С. А. Вартанов, В. Л. Квинт и др. (Ред.), Теория и практика стратегирования: Сборник избранных научных статей V Международной научно-практической конференции (Т. 1, с. 144–150). Издательство Московского университета.

Вартанов, С. А. (2023). Медиакоммуникационная индустрия: к теоретическому обоснованию категории. Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика, 6(48), 3–36. https://doi.org/10.30547/vestnik.journ.6.2023.336

Вартанов, С. А. (2024). Медиакоммуникационная индустрия в процессах генерации поведенческих и социальных инноваций. Вестник Академии медиаиндустрии, 1(37), 21–42. EDN: UDQWYM

Вартанов, С. А., Тышецкая, А. Ю. (2025). Цифровые экосистемы как драйверы развития искусственного интеллекта в медиа: российская модель. В Е. Л. Вартанова (Ред.), Журналистика в 2024 году: творчество, профессия, индустрия. Материалы международной научно-практической конференции (с. 149–151). Издательство Московского университета.

Вартанова, Е. Л. (2022). Меняющаяся архитектура медиа и цифровые платформы. Меди@льманах, 1, 8–13. https://doi.org/10.30547/mediaalmanah.1.2022.813

Вартанова, Е. Л., Шилина, М. Г., Глазова, Л. И., Евстафьев, В. А. (2022). Медиакоммуникации в период неопределенности. Взгляд экспертов. МедиаТренды, 88, 5–15.

Евстафьев, В. А. (2018). Экономические аспекты развития маркетинговых коммуникаций в условиях новой цифровой реальности. В Экономические аспекты технологического развития современной промышленности: Материалы международной научно-практической конференции (с. 85–87). Московский политехнический университет.

Захаров, А. Н., Старовая, Ю. А. (2020). Обзор развития электронной торговли в мировой экономике: вызовы и последствия пандемии. Российский внешнеэкономический вестник, 12, 18–32. EDN: SRJAYE

Квачков, М. В., Сураева, М. О. (2021). Инновации в сфере рекламы: последние новшества и перспективы развития. Вестник Самарского университета. Экономика и управление, 12(2), 140–146. https://doi.org/10.18287/2542-0461-2021-12-2-140-146

Квинт, В. Л., Бодрунов, С. Д. (2021). Стратегирование трансформации общества: Знание, технологии, ноономика. ИНИР им. С. Ю. Витте.

Коломиец, В. П. (2021). Индустриальная трансформация телевидения. Социологические исследования, (6), 92–102. https://doi.org/10.31857/S013216250015558-6

МакКин, М. (2006). Цифровое перераспределение власти: как технологии изменяют журналистику и журналистское образование. В Е. Л. Вартанова (Ред.), Журналистика на перепутье. Опыт России и США (с. 125–133). МедиаМир.

МакКуэйл, Д. (2013). Журналистика и общество (М. Ю. Полевой, пер.). МедиаМир; Факультет журналистики МГУ.

Самарцев, О. Р. (2017). Цифровая реальность. Журналистика информационной эпохи: факторы трансформации, проблемы и перспективы. Издательские решения.

Срничек, Н. (2019). Капитализм платформ (М. Добрякова, пер. и науч. ред.). ИД ВШЭ.

Тышецкая, А. Ю. (2023). Цифровые платформы и современные медиакоммуникации: актуальные исследовательские подходы. Медиаскоп, 4.

Тышецкая, А. Ю. (2024). Трансформация медиаплатформы в цифровую медиаэкосистему: траектория преобразования (на примере группы «ВК»). Меди@льманах, 6(125), 42–56. https://doi.org/10.30547/mediaalmanah.6.2024.4256

Abdelrhim, M., & Elsayed, A. (2020, June 7). The effect of COVID-19 spread on the e-commerce market: The case of the 5 largest e-commerce companies in the world. SSRN. https://doi.org/10.2139/ssrn.3621166

Albarran, A. B. (2016). The media economy. Routledge.

Anderson, C. W., Bell, E., & Shirky, C. (2013). Post-industrial journalism: Adapting to the present. Tow Center for Digital Journalism, Columbia Journalism School.

Audretsch, D. B., & Feldman, M. P. (1996). R&D spillovers and the geography of innovation and production. The American Economic Review, 86(3), 630–640. https://www.jstor.org/stable/2118216

Benhabib, J., & Spiegel, M. M. (2005). Chapter 13 Human Capital and Technology Diffusion. In P. Aghion, & S. Durlauf (Eds.), Handbook of Economic Growth (SUPPL. PART A ed., pp. 935-966). (Handbook of Economic Growth; Vol. 1, No. SUPPL. PART A). https://doi.org/10.1016/S1574-0684(05)01013-0

Bridgman, A. et al.(2020). The causes and consequences of COVID-19 misperceptions: Understanding the role of news and social media. Harvard Kennedy School Misinformation Review. https://doi.org/10.37016/mr-2020-028

Bruno, N., & Nielsen, K. R. (2012). Survival is success: Journalistic online start-ups in Western Europe. Reuters Institute for the Study of Journalism, University of Oxford.

Carlson, M., & Usher, N. (2016). News startups as agents of innovation: For-profit digital news startup manifestos as metajournalistic discourse. Digital Journalism, 4(5), 563–581. https://doi.org/10.1080/21670811.2015.1050567

Chan, A. K. M. et al. (2020). Social media for rapid knowledge dissemination: Early experience from the COVID-19 pandemic. Anaesthesia, 75(12), 1579–1582. https://doi.org/10.1111/anae.15202

Couldry, N., & Hepp, A. (2013). Conceptualizing mediatization: Contexts, traditions, arguments. Communication Theory, 23(3), 191–202. https://doi.org/10.1111/comt.12019

Couldry, N., & Hepp, A. (2018). The mediated construction of reality. Wiley.

Czernich, N. et al. (2011). Broadband infrastructure and economic growth. The Economic Journal, 121(552), 505–532. https://doi.org/10.1111/j.1468-0297.2011.02420.x

Esper, T. L. (2020). Supply chain management amid the coronavirus pandemic. Journal of Public Policy & Marketing, 40(1), 101–102. https://doi.org/10.1177/0743915620932150

Fernandes, N. (2020, March 22). Economic effects of coronavirus outbreak (COVID-19) on the world economy. SSRN. https://doi.org/10.2139/ssrn.3557504

Flew, T., & Waisbord, S. (2015). The ongoing significance of national media systems in the context of media globalization. Media, Culture & Society, 37(4), 620–636. https://doi.org/10.1177/0163443715572196

Franklin, B. (2014). The future of journalism: In an age of digital media and economic uncertainty. Journalism Studies, 15(5), 481–499. https://doi.org/10.1080/1461670X.2014.912453

Hayek, F. A. (1945). The use of knowledge in society. The American Economic Review, 35(4), 519–530. https://www.jstor.org/stable/1809376

Hill, J. S., Chae, M. S., & Park, J. (2012). The effects of geography and infrastructure on economic development and international business involvement. Journal of Infrastructure Development, 4(2), 91–113. https://doi.org/10.1177/097493061200400201

Howitt, P., & Aghion, P. (1998). Capital accumulation and innovation as complementary factors in long-run growth. Journal of Economic Growth, 3(2), 111–130. https://doi.org/10.1023/A:1009725730562

Kreps, S. E., & Kriner, D. (2020, June 10). The COVID-19 infodemic and the efficacy of corrections. SSRN. https://doi.org/10.2139/ssrn.3624517

Küng, L. (2013). Innovation, technology and organisational change: Legacy media’s big challenges. An introduction. In T. Storsul & A. Krumsvik (Eds.), Media innovations: A multidisciplinary study of change (pp. 9–12). Nordicom.

Lucas, R. E., Jr. (1988). On the mechanics of economic development. Journal of Monetary Economics, 22(1), 3–42. https://doi.org/10.1016/0304-3932(88)90168-7

Luhmann, N. (2000). The reality of the mass media. Stanford University Press.

Martin-Neuninger, R., & Ruby, M. B. (2020). What does food retail research tell us about the implications of coronavirus (COVID-19) for grocery purchasing habits? Frontiers in Psychology, 11, Article 1448. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01448

Muñiz, C. (2020). Media system dependency and change in risk perception during the COVID-19 pandemic. Trípodos, 1(47), https://doi.org/11–26. 10.51698/tripodos.2020.47p11-26

Nelson, R. R., & Phelps, E. S. (1966). Investment in humans, technological diffusion, and economic growth. The American Economic Review, 56(1/2), 69–75.

Phelps, E. S. (2013). Mass flourishing: How grassroots innovation created jobs, challenge, and change. Princeton University Press.

Rogers, E. M. (2003). Diffusion of innovations (5th ed.). Simon & Schuster.

Romer, P. M. (1990). Endogenous technological change. Journal of Political Economy, 98(5, Part 2), S71–S102. https://doi.org/10.1086/261725

Schmitz, W. A., & Domingo, D. (2010). Innovation processes in online newsrooms as actor-networks and communities of practice. New Media & Society, 12(7), 1156–1171. https://doi.org/10.1177/1461444810365297

Sneader, K., & Singhal, S. (Eds.). (2020). Beyond coronavirus: The path to the next normal (Vol. 5). McKinsey & Company. https://www.mckinsey.com/industries/healthcare/our-insights/beyond-coronavirus-the-path-to-the-next-normal

Solow, R. M. (1956). A contribution to the theory of economic growth. The Quarterly Journal of Economics, 70(1), 65–94. https://doi.org/10.2307/1884513

Uzawa, H. (1965). Optimum technical change in an aggregative model of economic growth. International Economic Review, 6(1), 18–31. https://doi.org/10.2307/2525624

Van Kerkhoven, M., & Bakker, P. (2014). The hyperlocal in practice: Innovation, creativity and diversity. Digital Journalism, 2(3), 296–309. https://doi.org/10.1080/21670811.2013.847718

Westlund, O., & Lewis, S. C. (2024). Agents of media innovations: Actors, actants, and audiences. The Journal of Media Innovations, 1(2), 10–35. https://doi.org/10.5617/jmi.10136

Yoo, S. H. (2001). An empirical investigation of telecommunications investment and economic development in developing countries. East Asian Economic Review, 5(2), 141–164. https://dx.doi.org/10.11644/KIEP.JEAI.2001.5.2.85

Zhu, J. (1996). Comparing the effects of mass media and telecommunications on economic development: A pooled time series analysis. Gazette, 57(1), 17–28. https://doi.org/10.1177/0016549296057001002

Published
2025-09-30
How to Cite
Vartanov S. A. (2025). The Role of the Media Communication Industry in Shaping Modern Society’s Innovative Future. Communications. Media. Design, 10(3), 5-28. https://doi.org/10.17323/cmd.2025.28540
Section
Scientific Articles