Methodological Foundations of Propaganda in Information Wars

Keywords: communication, mass media, propaganda, information warfare, manipulation, propaganda methods

Abstract

This article explores the key theories behind propaganda and how it is used in information warfare. The aim of the article is to examine the main theories and models of propaganda, as well as its functions and applications in modern society. To achieve this goal, the article draws on a wide range of theories and models from prominent thinkers such as G. Lasswell, W. Lippman, J. Dewey, N. Chomsky, E. Herman, and J. Ellul. These theories and models are analyzed and summarized to provide a comprehensive understanding of propaganda. The article also discusses how propaganda is used in information wars and its various functions, both positive and negative. The authors conclude that propaganda is an essential part of public policy and can serve various purposes. Positive propaganda aims to explain the fundamental values of society, while negative propaganda can fuel conflicts and exacerbate contradictions. Various models of propaganda, such as the Chomsky–Herman model and the J. Ellul model, offer different approaches to analyzing and understanding propaganda. The decoding model, developed by S. Hall, highlights that each person perceives information differently based on their own set of attitudes. This complexity and versatility of propaganda as a phenomenon makes it a complex and multifaceted subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valentina A. Shilova, Institute of Sociology, FCTAS RAS

Candidate of Sociological Sciences, Head of the Laboratory for Research on Problems of Information and Social Technologies

 

Vladimir A. Vedenin, State Academic University for the Humanities (GAUGN)

Student of the Doctoral Program “Sociological Sciences”

References

Адамьянц, Т. З. (2017). Социальные смыслы глобальных процессов и перемен: механизмы и катализаторы. Институт социологии РАН.

Адамьянц, Т. З. (2019). Коммуникационные механизмы современных смысловых противостояний. Социологические исследования, 3, 98–105.

Бакулев, Г. П. (2005). Массовая коммуникация: Западные теории и концепции. Аспект Пресс.

Эллюль, Ж. (2023). Феномен пропаганды. Пер. с фр. Г. Шариковой. Алетейя.

Вепринцев, В. Б., Манойло, А. В., Петренко, А. И., Фролов, Д. Б. (2001–2018). Операции информационно-психологической войны: краткий энциклопедический словарь-справочник.

Лассуэлл, Г. (1929). Техника пропаганды в мировой войне.

Гриняев, С. Н. (2004). Поле битвы – киберпространство. Теория, приемы, средства, методы и системы ведения информационной войны. Харвест.

Гузев, С. А., Комиссарова, М. Н. (2013). Современные наукоемкие технологии. Информационные войны: типы и особенности.

Кара-Мурза, С. Г. (2005). Манипуляция сознанием. Эксмо.

Крашенинникова, В. (2007). Россия – Америка: холодная война культур. Как американские ценности преломляют видение России. Издательство «Европа».

Липпман, У. (2004). Общественное мнение. Институт Фонда «Общественное мнение».

Николайчук, И. А., Янгляева, М. М., Якова, Т. С. (2018). Крылья хаоса. Масс-медиа, мировая политика и безопасность государства. Издательство ИКАР.

Почепцов, Г. (2015). Три модели пропаганды. RELGA.

Сороченко, В. (2002). Энциклопедия методов пропаганды.

Цуладзе, А. М. (2000). Большая манипулятивная игра. Алгоритм.

Цыганов, В. В., Бухарин, С. Н. (2007). Информационные войны в бизнесе и политике. Теория и методология. Академический проект.

Hall, S. (2001). Encoding/Decoding. In Media and Cultural Studies. KeyWorks. Blackwell Publishers.

Published
2025-03-31
How to Cite
Shilova V. A., & Vedenin V. A. (2025). Methodological Foundations of Propaganda in Information Wars. Communications. Media. Design, 10(1), 62-73. https://doi.org/10.17323/cmd.2025.26747
Section
Scientific Articles