The Use of Communication Technologies in Building the Image of the Russian Energy Industry at Different Historical Stages

  • Vladimir Igorevich Gromov “Edinye transportnye energosistemy” LLC
  • Tatyana Nikolaevna Gromova Samara Regional Information Analytical Centre
Keywords: industry image, energy industry, promotion of the GOELRO plan, historical stages of the evolution of the industry image of energy, communication technologies, public relations in the energy sector

Abstract

This work is the first attempt to identify historical stages in the process of transforming the image of the energy industry. We conducted a historical and cultural analysis of the image building process of the Russian energy industry over the past 150 years.

The analysis of the specifics of the changes that have occurred in the functioning of energy as an industry, which image was actively broadcast using various relevant media at one time or another, resulted in the identification of six main stages of its evolution. In the work, we consider each stage in a historical perspective, highlighting the main events taking place in the energy industry and its social and economic environment, the images and media used in the process of forming the industry image of energy.

The article analyses the role of the state in the promotion of GOELRO, the formation of the energy industry in the Soviet Union, during the period of Perestroika and the Post-Perestroika period. The characteristics of the current stage are given and promising directions for the development of communication technologies in the industry are highlighted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vladimir Igorevich Gromov, “Edinye transportnye energosistemy” LLC

Candidate of Psychological Sciences, Head of the Strategic Communications Department, Russian Association of Public Relations Member

Tatyana Nikolaevna Gromova, Samara Regional Information Analytical Centre

Candidate of Sociological Sciences, Deputy Director 

References

Бельских, И. Е. (2015). Проблемы формирования территориально-отраслевого имиджа в информационной экономике. Волгоградский государственный технический университет.

Бородин, Д. А., Бородин, В. Д. (2016). Богиня электричества. Электричество, (7), 4–15.

Вертов, Д. (1966). Статьи, дневники, замыслы. Искусство.

Восьмой Всероссийский съезд Советов рабочих, крестьянских, красноармейских и казачьих депутатов: стенографический отчет (22–29 декабря 1920 года) (1921). Государственное издательство.

Герасимов, М. П. (1923). Электропоэма. Кузница.

Герасимов, М. П. (1928). Бодрое утро. Федерация.

Громов, В. И. (2013). PR в энергетике. Бахрах-М.

Громов, В. И. (2017). Пропаганда плана ГОЭЛРО в СССР. В О. Н. Солдатова, Г. С. Пашковская (сост.), Память о прошлом – 2017: Материалы и доклады VI историко-архивного форума, посвященного 100-летию революции 1917 г. в России, Самара, 18–20 апреля 2017 года (сс. 289–296). ООО «Научно-технический центр».

Громова, Т. Н. (2016). Структура медиаобраза России: внешнеполитический аспект. Знак: проблемное поле медиаобразования, 4(21), 62–67.

Гиппиус, З. Н. (1999). Стихотворения. Академический проспект.

Дудник, Е. Р., Кащук, А. А. (2021). Специфика формирования имиджа в сфере энергетики. В Л. М. Гончарова, Т. В. Нестерова, Э. А. Китанинa (сост.), Гуманитарные технологии в современном мире: Сборник статей IX Международной научно-практической конференции. Памяти доктора педагогических наук, главного редактора научного журнала «Современная коммуникативистика», профессора Оскара Яковлевича Гойхмана, Светлогорск, 03–05 июня 2021 года (сс. 616–619). РА «Полиграфычъ».

Калинин, О. (1970). Сто планов ГОЭЛРО: очерки, беседы, репортажи. Лениздат.

Каминский, К. (2020). Электророман Андрея Платонова: опыт реконструкции. Новое литературное обозрение.

Кауфман, Я. (1961). Волжское диво. Куйбышевское книжное издательство.

Кащеев, И. А. (2009). Имидж электроэнергетических предприятий как маркетинговый инструмент взаимодействия с внешней средой [Автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата экономических наук. Волгоградский государственный технический университет].

Кислянский, С. С. (1920). Как советская власть хочет облегчить и украсить жизнь крестьянина (Об электрической силе в деревне). Госиздат.

Никифорова, Н. В. (2017). Лампочка Ильича и символические аспекты в пропаганде электрификации. Общество. Среда. Развитие, 4(45), 102–110.

Полуэктова, Т. С. (2010). Позиционирование новых энергетических компаний в региональном экономическом пространстве в условиях реформирования отрасли [Автореферат на соискание ученой степени кандидата экономических наук, Академия управления «ТИСБИ»].

Родина, В. В. (2016). Имидж российской промышленности как фактор ее конкурентоспособности. Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета, 1(97), 89–93.

Саморукова, И. В. (2017). Памятник великому плану: тема электрификации в литературе советской эпохи. Вестник Самарского университета. История, педагогика, филология, 23(4), 59–68.

Симонов, Н. С. (2016). Развитие электроэнергетики Российской империи: предыстория ГОЭЛРО. Русский фонд содействия образованию и науке.

Толстой, А. Н. (1961). Волховстрой. Собрание сочинений в десяти томах. Том 10. Статьи, выступления, письма, очерки (сс. 55–62). Гослитиздат.

Чиколев, В. Н. (1895). Не быль, но и не выдумка: электрический рассказ. Типо-литография П. И. Бабкина.

Шагинян, М. С. (1965). Гидрoцентраль. Известия.

Coopersmith, J. (1992). The Electrification of Russia, 1880–1926. Cornell University Press.

Published
2023-12-07
How to Cite
Gromov V. I., & Gromova T. N. (2023). The Use of Communication Technologies in Building the Image of the Russian Energy Industry at Different Historical Stages. Communications. Media. Design, 8(4), 68-89. Retrieved from https://cmd-journal.hse.ru/article/view/18498
Section
Scientific Articles