From an Archetype to a Brand: Theory and Practice

Keywords: archetypes, brands, youth identity, civilizational and cultural stability, information wars

Abstract

The article discusses various aspects of creating new Russian business brands in the context of national and cultural/civilizational sustainability during deglobalization. As an example, the brand BY (Baba Yaga), based on the images of the heroes of Russian folklore, is taken. The hybrid nature of the BY brand is emphasized; in particular, the author describes the connection between the comic and folklore components in the formation of the image of Baba Yaga and other characters of the Superhero Universe, as well as the connection of the BY brand with the history of the incarnation of fairy tale characters in Soviet/Russian cinema. The specificity of creative work with archetypes in business branding is substantiated. The importance of researching new national brands as tools of information impact on the national information and symbolic space, and first of all on the formation of youth identity, is emphasized.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marianna Evgenyevna Sokolova, Институт США и Канады РАН

Candidate of Philosophy, Senior Research Fellow

References

Белов, С. И., Вантеевский, М. М., Ярошева, Д. В. (2023). Представления о «героях времени» в сознании российской молодежи: базовые гипотезы и особенности социальной ситуации в современной России. Россия и современный мир: вчера, сегодня, завтра, (1), 6–17. https://doi.org/10.31249/rsm/2023.01.01

Борисова, М. Баба Яга пришла в мир моды: новый русский комикс-стиль (2022, 4 октября). Первый национальный. https://1national.ru/news_smi.php?rubric=view&name=baba_yaga_prishla_v_mir_mody_novyj_russkij_komiks-stil125511

Вачков, И. В., Наговицын, А. Е., Пономарева, В. И. (2022). Жила-была Баба Яга... Психологические и культурологические аспекты образа. Академический проект.

Вселенная супергероев (н. д.). https://by-world.ru

Иудин, А. А. (2008). Архетипы в брендинге: специфика русской культурной традиции. Нижний Новгород: НИСОЦ.

Кощей. Вселенная супергероев (н. д.). BY-world. https://by-world.ru/koshey

Лебедева Н. (2016, 13 декабря) Для чего молодежи нужны айфон, тусовка и диплом? – интервью с Юлией Зубок. Российская газета, (241). https://youngspace.ru/faq/pokolenie-shablonov-intervyu-s-yuliej-zubok

Макаренков, М. А. (2022). Сверхчеловечество против супермена: битва образов в войне за реальность. Информационные войны, 4(64), 93–97.

Марк, М., Пирсон, К. (2005). Герой и бунтарь. Создание бренда с помощью архетипов. Питер.

Милляр, Георгий Францевич (2023, 6 сентября). Википедия. https://ru.wikipedia.org/wiki/Милляр,_Георгий_Францевич

Молодежный Форум российской идентичности (2022, 21 октября). https://kosygin-rgu.ru/podrobnee.aspx?p1=7333

Пропп, В. (2000). Исторические корни волшебной сказки. Лабиринт.

Пушкина, К. (2023, 29 июля). В Москве наградили победителей конкурса перспективных брендов АСИ. https://tass.ru/obschestvo/18153031

Сергеев, Н. А., Никитенко, Е. Г. (2023). Цивилизационная безопасность России во второй четверти XXI века: информационно-психологический аспект. Информационные войны, 1(65), 53–66.

Чернышов, А. В. (2010). Архетипы древности в русской культурной традиции. Социология. Психология. Философия. Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского, (1), 349–356.

Цыркун, Н. (2020). Вселенная супергероев. Американский кинокомикс: история и мифология. Кабинетный ученый.

Эстес, К. П. (2002). Бегущая с волками. Женский архетип в мифах и сказаниях. «София» – «Гелиос».

Яга. Вселенная супергероев (н. д.). BY-world. https://by-world.ru/koshey

Девять лучших Кощеев советского кино (2018, 9 ноября). Назад в СССР. https://back-in-ussr.com/2018/11/9-luchshih-koscheev-sovetskogo-kino.html

Published
2023-09-30
How to Cite
Sokolova M. E. (2023). From an Archetype to a Brand: Theory and Practice. Communications. Media. Design, 8(3), 126-142. Retrieved from https://cmd-journal.hse.ru/article/view/17861
Section
Scientific Articles