Political News in Russian and German Federal Online Media as a Factor in Attracting Audience Attention
Abstract
The article presents an analysis of political news as a factor in attracting the attention of the audience in the Russian and German media. The author examines the publications in the online versions of Kommersant, Rossiyskaya Gazeta, Der Spiegel and Die Zeit (Zeit Online) for the period from February 20 to March 20, 2022, due to the escalation of the political crisis between Russia and Ukraine and the beginning of a special military operation.
The article describes the specific features of the publications and draws up a portrait of the audience, examines site traffic and reader engagement. Based on the data of the Factiva analytical service by Dow Jones, the tonal balance of publications in Russian and German media was determined, headlines and news reports were studied in detail from a linguistic point of view.
The author concludes that the German media tend to neutral news coverage, while the Russian ones use a negative tone as a factor in attracting the attention of the audience
Downloads
References
Вахштайн, В. С. (2008). «Практика» vs. «фрейм»: альтернативные проекты исследования повседневного мира. Социологическое обозрение, (1), 25–32.
Дзялошинский, И. М. (ред.). (2015). Современное медиапространство России: учебное пособие. Аспект Пресс. http://www.dzyalosh.ru/08-Uchebniki-Posobiya/Rossiiskoe-Mediaprostranstvo.pdf
Зуйкина, К. Л., и Соколова, Д. В. (2021). Особенности идентификации фейковых новостей молодежной аудиторией. Вестник Томского государственного университета. Филология, (71), 310–326. https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-identifikatsii-feykovyh-novostey-molodezhnoy-auditoriey
Карпоян, С. М. (2014). Эпистемическая модальность в интернет-комментарии [Автореферат диссертации канд. филол. наук., Ростовский государственный экономический университет]. dslib.net. http://www.dslib.net/jazyko-znanie/jepistemicheskaja-modalnost-v-internet-kommentarii.html
Колесниченко, А. В. (2013). Настольная книга журналиста. Аспект Пресс. https://www.newsman.tsu.ru/wp-content/uploads/2015/11/Kolesnichenko_-_Nastolnaya_kniga_zhurnalista.pdf
Кройчик, Л. Е. (2000). Система журналистских жанров. В кн. С. Г. Корконосенко (ред.-сост.), Основы творческой деятельности журналиста: учебник для бакалавров. Знание, СПбИВЭСЭП. http://evartist.narod.ru/text5/64.htm
Лазутина, Г. В., и Распопова, С. С. (2011). Жанры журналистского творчества. Аспект Пресс.
Маккуэйл, Д. (2013). Журналистика и общество: учебник для журналистов. (Полевая Н. Ю., пер.). МедиаМир. (Оригинал опубликован в 1935 г.).
Семина, Т. А. (2020). Анализ тональности текста: современные подходы и существующие проблемы. Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Языкознание, (4), 47–64.
Скобелина, А. В. (2005). Журналистская позиция в политическом процессе (на материале печатных СМИ Красноярского и Алтайского краев) [Автореферат диссертации канд. полит. наук., Уральский государственный университет им. А. М. Горького]. Dissercat. https://www.dissercat.com/content/zhurnalistskaya-pozitsiya-v-politicheskom-protsesse-na-materiale-pechatnykh-smi-krasnoyarsko/read
Федеральная служба по надзору в сфере связи, информационных технологий и массовых коммуникаций. (н. д.). Перечень наименований зарегистрированных СМИ. Дата обращения 30 марта 2023, https://rkn.gov.ru/mass-communications/reestr/media/
Cohen, B. (1963). The Press and Foreign Policy. Princeton.
Entman, R. M. (1993). Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm. Journal of Communication, (4), 145–150. https://is.muni.cz/el/1423/podzim2018/POL256/um/Entman_1993_FramingTowardclarificationOfAFracturedParadigm.pdf
Gamon, M. (2004). Sentiment Classification on Customer Feedback Data: Noisy data, Large Feature Vectors, and the Role of Linguistic Analysis. Proceedings of the 20th International Conference on Computational Linguistics (COLING 2004). https://aclanthology.org/C04-1121.pdf
Kemp, S. (2022, February 15). Digital 2022: the Russian Federation. Datareportal. https://datareportal.com/reports/digital-2022-russian-federation
Koch-Baumgarten, S. (2010). Public Policy and Mass Media. Routledge.
McCombs, M., & Stroud, N. J. (2014). Psychology of Agenda-Setting Effects. Mapping the Paths of Information Processing. Review of Communication Research, 2(1), 68–93. https://doi.org/10.12840/issn.2255-4165.2014.02.01.003
RSF. (2022). 2022 Press Freedom Index. https://rsf.org/en/index
Statista. (2023). Anteil der Internetnutzer in Deutschland in den Jahren 2001 bis 2022 [Доля интернет-пользователей в Германии с 2001 по 2022 г.]. https://de.statista.com/statistik/daten/studie/13070/umfrage/entwicklung-der-internetnutzung-in-deutschland-seit-2001/
Westerstahl, J., & Johansson, F. (1994). Foreign News: News Values and Ideologies. European Journal of Communication, 9(1), 71–89. https://doi.org/10.1177/0267323194009001004