The Reputation of the Contemporary Artist: When Big Data Matters
Abstract
The size and complexity of data collected in the art world grow yearly. Information about artists, their works, sales, exhibitions, and other metrics can be collected and structured in databases to identify trends and understand how the art market works. Big data analysis can also become an important tool for studying an artist's career and understanding what affects their reputation and success in the contemporary art system.
Downloads
References
Бодрийяр, Ж. (2003). К критике политической экономии знака. Библион-Русская книга.
Бурдье, П. (1993a). Рынок символической продукции. Вопросы социологии, (1/2), 49–62.
Бурдье, П. (1993b). Социальное пространство и символическая власть. THESIS: теория и история экономических и социальных институтов и систем, (2).
Воллар, А., Дюран-Рюэль, П. (2018). Воспоминания торговца картинами. Азбука-Аттикус.
Глазкова, С. А. (2016). PR-коммуникация в арт-бизнесе: учебное пособие. С.-Петерб. государственный университет, Институт «Высшая школа журналистики и массовых коммуникаций».
Грановеттер, М. (2009). Сила слабых связей. Экономическая социология, 10(4), 31–50.
Долганова, Е. А. (2011). Арт-рынок в условиях современной России. Вопросы культурологии, (2), 32–36.
Калашникова, А. А. (2017). Произведение в поле искусства: ставка, капитал, габитус. Вестник Московского университета, (1). https://doi.org/10.24290/1029-3736-2017-23-1-174-192
Руцинская, И. И. (2022). Институциональная биография советского художника: опыт сопоставительного изучения. Человек и культура, (1), 15–31. https://doi.org/10.25136/2409-8744.2022.1.37425
Томкинс, К. (2013). Жизнеописания художников. V-A-C press.
Уайт, Х., Уайт, С. (2000). Холсты и карьеры. Центр социологии искусства.
Фархатдинов, Н. Г. (2011). Искусство как товар: старые и новые исследовательские перспективы. Экономическая социология, 12(3), 127–144.
Becker, H. (1982). Artworlds. University of California Press.
Beckert, J., Rössel, J. (2013). The price of art. European Societies, 15(2). https://doi.org/10.1080/14616696.2013.767923
Buckermann, P. (2021). Ranking Art. Paradigmatic Worldviews in the Quantification and Evaluation of Contemporary Art. Theory, Culture & Society, 38(4), 89–109. https://doi.org/10.1177/0263276420972771
Deresiewicz, W. (2020). The Death of the Artist: How Creators Are Struggling to Survive in the Age of Billionaires and Big Tech. Henry Holt and Co.
Fraiberger, S., Sinatra, R., Resch, M., Riedl, C. & Barabasi, A. (2018). Quantifying reputation and success in art. Science, 362(6416), 825–829. https://doi.org/10.1126/science.aau7224
Galenson, D. W. (2002). Quantifying artistic success: Ranking French painters and paintings from Impressionism to Cubism. Historical Methods: A Journal of Quantitative and Interdisciplinary History, 35(1), 5–19.
Lehman, K., Wickham, M. (2014). Marketing orientation and activities in the arts-marketing context: Introducing a Visual Artists’ Marketing Trajectory model. Journal of Marketing Management, (30), 664–696. https://doi.org/10.1080/0267257X.2013.838987
Luhmann, N. (2000). Art as a Social System. Stanford University Press.
Petrides, L., Fernandes, A. (2020). The Successful Visual Artist: The Building Blocks of Artistic Careers Model. The Journal of Arts Management, Law, and Society, 50(6), 305–318. https://doi.org/10.1080/10632921.2020.1845892
Peterson, K. (1997). The Distribution and Dynamics of Uncertainty in Art Galleries: A Case Study of New Dealerships in the Parisian Art Market, 1985-1990. Poetics, 25(4), 241–263. https://doi.org/10.1016/S0304-422X(97)00016-8
Polsby, N. (1963). Community Power and Political Theory. New Haven. Yale University Press.
Schönfeld, S., & Reinstaller, A. (2005). The effects of gallery and artist reputation on prices in the primary market for art: a note. Journal of Cultural Economics, (31), 143–153. https://doi.org/10.1007/s10824-007-9031-1