The Image of the Enemy in Information Wars in the Context of Russia’s Relations with Ukraine, Great Britain and the USA in 2019 (Analysis of the Content of Political Bloggers of the Twitter Social Network)

  • Valentina Shilova Center for the Sociology of Governance and Social Technologies, Institute of Sociology, FCTAS RAS
  • Vladimir Vedenin State Academic University for the Humanities
Keywords: communication, mass media, propaganda, information warfare, manipulation, propaganda methods, image of the enemy

Abstract

The article is devoted to the study of the formation of "images of the enemy" in information-psychological wars, which is conducted by opposing forces using different strategies of propaganda and manipulation. The theoretical part of the work reveals the content of the concepts of information-psychological warfare, propaganda and manipulation technologies, the "image of the enemy", the typology of "enemies", the foundations and strategies for the formation of the "image of the enemy".

The authors focus on the technologies and practices of forming the “image of the enemy” of the adversary state among their audience by bloggers of the Twitter social network, with the aim of cohesive public response support for foreign state policy. An exploratory study in January-May 2019 analyzed 533 text messages and 65 photographic materials from the Twitter social network in the context of Russia's current (at that time) relations with Ukraine, the UK and the USA.

The authors analyze the "image of the enemy" produced by the information actors of each of the conflict parties. The article describes the identified mechanisms of the "image of the enemy" formation in the media space of social networks, which makes it possible to characterize and compare certain "forms" of the enemy that each side of the information confrontation is trying to form.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valentina Shilova, Center for the Sociology of Governance and Social Technologies, Institute of Sociology, FCTAS RAS

Candidate of Sociological Sciences, Leading Researcher

Vladimir Vedenin, State Academic University for the Humanities

Student of the Dctoral Programme “Sociological Sciences”

References

Адамьянц, Т. З. (2017). Социальные смыслы глобальных процессов и перемен: механизмы и катализаторы [монография]. Институт социологии РАН.

Адамьянц, Т. З. (2019). Коммуникационные механизмы современных смысловых противостояний. Социологические исследования, (3), 98–105. https://doi.org/10.31857/S013216250004282-3

Бассиюни, К. (1999). Воспитание цареубийц. Академический проект.

Бурдье, П., Болтански, Л., Кастель, Р., и Шамборедон, Ж.-К. (2014). Общедоступное искусство: опыт о социальном использовании фотографии (Б. М. Скуратов, пер.). Праксис.

Вепринцев, В. Б., Манойло, А. В., Петренко, А. И., и Фролов, Д. Б. (2005). Операции информационно-психологической войны: краткий энциклопедический словарь-справочник. http://psyfactor.org/psyops/psyops4.htm

Гриняев, С. Н. (2004). Поле битвы — киберпространство. Теория, приемы, средства, методы и системы ведения информационной войны. По материалам иностранной печати. Харвест. http://csef.ru/media/articles/461/461.pdf

Гудков, Л. (2005). Идеологема врага. «Враги» как массовый синдром и механизм социокультурной интеграции. Л. Гудков (сост.), Н. Конрадова (ред.), Образ врага (сс. 7–79). ОГИ.

Гузев, С. А., и Комиссарова, М. Н. (2013). Информационные войны: типы и особенности. Современные наукоемкие технологии, (10–2), 232–233. https://top-technologies.ru/ru/article/view?id=33447

Зиммель, Г. (1994). Человек как враг. Социологический журнал. 0(2), 114–119. https://jour.fnisc.ru/index.php/socjour/article/view/71/73

Козырев, Г. И. (2008). «Враг» и «образ врага» в общественных и политических отношениях. Социологические исследования, 285(1), 31–39. https://elibrary.ru/download/elibrary_10230033_27061440.pdf

Крумм, Р., Ломагин, Н., и Ханов, Д. (сост.). (2012). Образ другого — страны Балтии и Советский Союз перед Второй мировой войной. Российская политическая энциклопедия (РОССПЭН).

Лоренц, К. (1994). Агрессия (так называемое «зло»). Прогресс.

Николайчук, И. А., Янгляева, М. М., и Якова, Т. С. (2018). Крылья хаоса. Масс-медиа, мировая политика и безопасность государства. ИКАР.

Сенявская, В. С. (2006). Противники России в войнах ХХ века: Эволюция «образа врага» в сознании армии и общества. Российская политическая энциклопедия (РОССПЭН).

Сороченко, В. (2002). Энциклопедия методов пропаганды. (Как нас обрабатывают СМИ, политики и реклама). Psyfactor. https://psyfactor.org/propaganda.htm

Ушаков, Д. Н. (1935). Толковый словарь русского языка. Т. 1. Гос. ин-т «Сов. энцикл.», ОГИЗ.

Цыганов, В. В., и Бухарин, С. Н. (2007). Информационные войны в бизнесе и политике. Теория и методология. Академический проект.

Шариков, П. А. (2013). Подходы РФ и США к проблеме международно-правового обеспечения информационной безопасности. Проблемы национальной стратегии, 20(5), 131–144. https://riss.ru/documents/286/f47a2d760dfb40e1b1c187fb161c568c.pdf

Шигин, А., и Литвиненко, В. (2021, 7 июля). Сущность войны и современность. Армейский сборник. Журнал министерства обороны Российской Федерации. https://army.ric.mil.ru/Stati/item/334161/

Шилова, В. А. (2015). Коммуникативное поле управления: теория, методология, практика [монография]. Логос.

Штомпка, П. (2007). Визуальная социология. Фотография как метод исследования: учебник (Н. В. Морозова, пер.). Логос.

Published
2022-11-18
How to Cite
Shilova V., & VedeninV. (2022). The Image of the Enemy in Information Wars in the Context of Russia’s Relations with Ukraine, Great Britain and the USA in 2019 (Analysis of the Content of Political Bloggers of the Twitter Social Network). Communications. Media. Design, 7(4), 27-66. Retrieved from https://cmd-journal.hse.ru/article/view/16324
Section
Scientific Articles