The Idea of Art Synthesis in the Monumental Work of Marc Chagall

  • Margarita Dmitrievna Zhelonkina Anna Nova Gallery
Keywords: monumental art, Marc Chagall, synthesis of arts, intermediality, Opera Garnier, art space

Abstract

This article attempts to study the monumental works of Marc Chagall of the foreign period in the context of the synthesis of arts. The research is based on the analysis of the monumental works of the master created by Chagall mainly for spiritual and secular institutions in the period from 1950–1980 in France, the USA and Israel. The specificity of the research lies in the need to analyze not only the work of art as such, but also the artistic space as an aesthetic phenomenon that complements the work of art. The author came to the conclusion that Chagall's artistic and stylistic system does not change significantly depending on what type of work he creates: monumental or easel, as a result of which the work and the space come into conflict. An example of this is the painting of the ceiling in the Paris Grand Opera and the stained-glass windows of Reims Cathedral, where the artist's works stylistically contradict the place for which they were created. However, the technique and media for Chagall's space is selected especially carefully — whether it is a mosaic, stained glass, or tapestry. Thus, the mosaic "Four Seasons" in Chase Tower Plaza in Chicago is a brilliant example of the harmonious interaction of the artist and the media. At the same time, Chagall remains integral within his own artistic system and an extremely relevant and universal master.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Margarita Dmitrievna Zhelonkina, Anna Nova Gallery

Administrator

References

Апчинская, Н. В. (2003). Марк Шагал и Библия. Музей Марка Шагала.

Апчинская, Н. В. (1995). Марк Шагал. Портрет художника. Изобразительное искусство. http://www.m-chagall.ru/library/mark-shagal-portret-hudozhnika10.html

Березанская, М. Д. (2014). Театральное начало в художественной мифологии Марка Шагала. Вопросы театра, 1/2 (15), 251. https://cyberleninka.ru/article/n/teatralnoe-nachalo-v-hudozhestvennoy-mifologii-marka-shagala/viewer

Брук, Я. В. (2019). Марк Шагал. Основные даты жизни и творчества // Третьяковская галерея. Специальный выпуск. Марк Шагал «Здравствуй, родина!», 17–21. https://issuu.com/uspensk/docs/chagall-speccial

Вальтер, И., Метцгер, Р. (2008). Марк Шагал. Арт-родник.

Ге, Е. (2016). Церковь в Асси как музей современного религиозного искусства // Шагаловский сборник, 4, 162–169.

Каменский, А. А. (1988). Марк Шагал и Россия. Знание.

Леонов, И. В., Харитонова, М.А. (2017). Национальный образ мира еврейской культуры в творчестве Марка Шагала // Культура и образование, 3(26), 53–68. https://cyberleninka.ru/article/n/natsionalnyy-obraz-mira-evreyskoy-kultury-v-tvorchestve-marka-shagala/viewer

Малиновская, А. В. (2016). Гордость трех государств: документальное наследие Марка Шагала в России, Белоруссии и Франции. История и архивы, 4 (6), 90–101.

Мейер, М. (2019). О позднем Шагале // Третьяковская галерея. Специальный выпуск. Марк Шагал «Здравствуй, родина!», 79–91. https://www.tg-m.ru/articles/spetsialnyi-vypusk-mark-shagal-zdravstvui-rodina/teatr-v-biografii-shagala

Мухин, А. С. (2008). Витражи Марка Шагала в Реймсском соборе. Изобразительное искусство, архитектура и искусствоведение Русского зарубежья. Дмитрий Буланин, 144–148.

Сафиуллина, Л. Г., Батыршина, Г. И. (2014). Звучащий мир витражей и панно Марка Шагала // Филология и культура, 4(38), 280–287.

Седых, Э. В. (2008). К проблеме интермедиальности // Вестник СПБГУ, 3 (9), 210–214. https://cyberleninka.ru/article/n/k-probleme-intermedialnosti

Тишунина, Н. В. (1998). Западноевропейский символизм и проблема взаимодействия искусств. Опыт интермедиального анализа. РГПУ им. А.И. Герцена.

Харитонова, М. А. (2018). Пространственно-символическое содержание картины Марка Шагала «Песнь Песней III» // Человек. Культура. Образование, 2(28), 118–131.

Ханзен-Леве, О. А. (2016). Интермедиальность в русской культуре. От символизма к авангарду. РГГУ.

Шагал, М. З. (2010). Моя жизнь. АСТ.

Шагал, М. З. (2009). Об искусстве и культуре. Книжники.

Шатских, А. С. (1995). Творящая ностальгия // Наше наследие, 34, 118–127.

Шатских, А. С. (2019). Театр в биографии Шагала // Третьяковская галерея. Специальный выпуск. Марк Шагал «Здравствуй, родина!», 62–77. https://www.tg-m.ru/articles/spetsialnyi-vypusk-mark-shagal-zdravstvui-rodina/teatr-v-biografii-shagala

Art & Place. (2013). Site-Specific Art of the Americas. Phaidon Press.

Cassou, J. (1965). Chagall. Frederick A. Praeger.

Cogniat, R. (1965). The Chagall ceiling. Connoisseur, (637), 162–163.

Gassiot-Talabot, G. (1964). Le plafond de Chagall à l'Opéra. Aujourd'hui, (47), 45.

Lassaigne, J. (1965). Le plafond de l'Opéra de Paris par Marc Chagall. Andre Sauret.

Published
2022-10-10
How to Cite
ZhelonkinaM. D. (2022). The Idea of Art Synthesis in the Monumental Work of Marc Chagall. Communications. Media. Design, 7(3), 148-158. Retrieved from https://cmd-journal.hse.ru/article/view/16120
Section
Scientific Articles