Scientific Information Dissemination Features in Crisis Times

  • Nikita Igorevich Zhuravlev
Keywords: crisis communications, scientific information, relevance assessment model for the dissemination of scientific information, media literacy, popular science publications, fake news, COVID-19 pandemic

Abstract

The article examines the peculiarities of the perception of scientific information and its dissemination in the context of the COVID-19 pandemic. The author suggests that easy access to unverified information and its uncontrolled absorption, the replication of fakes, the low level of media literacy of the population and the lack of critical thinking skills, as well as the weak interest of scientists in the qualitative presentation of the results of their own research in the media negatively affect the effectiveness of crisis communications and the dissemination of scientific information. The aim of the study is to identify patterns in the dissemination of scientific information and their impact on the audience on the background of the coronavirus pandemic. As part of the study, the author created and tested a model for assessing the scientific information dissemination relevance. For researchers, this model can become a visual aid to how the target audience reacts to their message during crisis communications.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nikita Igorevich Zhuravlev

Master of Media Communications

References

Афанасьева, А. О., Томашевская, И. В., и Априянц, К. В. (2020). Фейковые новости в условиях пандемии COVID-19. StudNet, 3(11), 629–635. https://cyberleninka.ru/article/n/feykovye-novosti-v-usloviyah-pandemii-covid-19

ВОЗ назвала число умерших от коронавируса врачей. (2021, 24 мая). Фонтанка.ру. https://www.fontanka.ru/2021/05/24/69931667/

В России 1100 врачей погибли от COVID в первом полугодии 2021 года. (2021, 19 октября). Интерфакс. https://www.interfax.ru/russia/798128

Вильданов, И. Э. (2006). Социальный кризис: изучение, проблемы и решения. Вестник Казанского технологического университета, (2), 310–314. https://cyberleninka.ru/article/n/sotsialnyy-krizis-izuchenie-problemy-i-resheniya

Всемирная организация здравоохранения. Европейское региональное бюро. (‎2017)‎. Подсказки для спикеров: документ ВОЗ в поддержку безопасности вакцин. https://apps.who.int/iris/handle/10665/346182

ГОСТ 7.0-99. (2000). Система стандартов по информации, библиотечному и издательскому делу. Информационно-библиотечная деятельность, библиография. Термины и определения. Электронный фонд правовых и нормативно-технических документов. https://docs.cntd.ru/document/1200004287

Газоян, А. Г. (2020). Форматы научной коммуникации в условиях пандемии COVID-19: на материалах научно-популярных порталов. Культура и время перемен, 3(30). http://timekguki.esrae.ru/46-577

Голуб, О. Ю., и Сергеева, Е. В. (2020). Кризисная коммуникация власти и общества в социальных медиа: определение проблемных зон. Известия Саратовского университета, 20(3), 257–263. https://doi.Org/10.18500/1818-9601-2020-20-3-257-263

Голуб, О. Ю. (2012). Кризисные коммуникации: методология и методы управления. Вестник Саратовского государственного социально-экономического университета, (2), 142–145. https://cyberleninka.ru/article/n/krizisnye-kommunikatsii-metodologiya-i-metody-upravleniya

Лукашенко на совещании по коронавирусу напомнил о совете посещать баню и рассказал анекдот о Жириновском. (2020, 19 марта). Белта. https://www.belta.by/president/view/lukashenko-na-soveschanii-po-koronavirusu-napomnil-o-sovete-poseschat-banju-i-rasskazal-anekdot-o-383912-2020/

Недюк, М. (2021, 8 февраля). Смерть ковидова в тунце: в рыбе нашли антивирусный пептид. Известия. https://iz.ru/1120481/mariia-nediuk/smert-kovidova-v-tuntce-v-rybe-nashli-antivirusnyi-peptid

Николаева, М. (2021, 1 июня). Грудное молоко не передает вирус SARS-CoV-2, но вырабатывает антитела против него. Омскпресс. https://omskpress.ru/news/321061/grudnoe-moloko-ne-peredaet-virus-sars-cov-2-no-vyrabatyvaet-antitela-protiv-nego/?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop

Поппер, К. Р. (1972/2002). Объективное знание. Эволюционный подход (Д. Г. Лахути, пер.). Эдиториал УРСС.

Серебрякова, В. С., и Милостивая, А. И. (2020). Лингвистическое портретирование пандемии COVID-19 в прессе России и Германии. Гуманитарные и юридические исследования, (2), 202–209. https://humanitieslaw.ncfu.ru/jour/article/view/191?locale=ru_RU

Страхи и привычки: почему наш мозг боится перемен. (2021, 25 января). Радио Sputnik. https://radiosputnik.ria.ru/20210125/mozg-1594399714.html

Яковенко, И. А. (2012, 30 августа). Рынок научно-популярных журналов. Аналитический обзор. Национальная Тиражная Служба. http://pressaudit.ru/rynok-nauchno-populyarnyx-zhurnalov-analiticheskij-obzor/

COVID-19 Data Explorer. (n. d.). Our World in Data. Retrieved September 29, 2022 from https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?tab=table&facet=none&Metric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Color+by+test+positivity=false&country=USA~ITA~CAN~DEU~GBR~FRA~JPN

Five Ws. (n. d.). Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Five_Ws

Groß, R., Conzelmann, C., Müller, J. A., Stenger, S., Steinhart, K., Kirchhoff, F., & Münch, J. (2020). Detection of SARS-CoV-2 in human breastmilk. Lancet (London, England), 395(10239), 1757–1758. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)31181-8

Lazarsfeld, P., Berelson, B., & Gaudet, H. (1948). The People's Choice: How the Voter Makes Up His Mind in a Presidential Campaign (2nd edition.). Columbia University Press.

LIBERTY | PEOPLE (2012, 27 сентября). Ждем роста цен в 4 раза [Пост]. ВКонтакте. https://vk.com/wall-76846938_2414247

Netyh. (2021, 1 июня). Грудное молоко не передает вирус SARS-CoV-2, но вырабатывает антитела против него [Пост]. ВКонтакте. https://vk.com/club203211676?w=wall-203211676_3985%2Fall

Park, S., Fisher, C., Flew, T., & Dulleck, U. (2020). Global Mistrust in News: The Impact of Social Media on Trust. International Journal on Media Management, 22(2), 83–96. https://doi.org/10.1080/14241277.2020.1799794

PWC. (2021). Power shifts: Altering the dynamics of the E&M industry. Perspectives from the Global Entertainment & Media Outlook 2021–2025. https://www.pwc.com/gx/en/entertainment-media/outlook-2021/perspectives-2021-2025.pdf

Universitätsklinikum Ulm. (n. d.). Jan Münch. https://www.uniklinik-ulm.de/molecular-virology/muench.html

Wu, S., Hofman, J., Mason, W., & Watts, D. (2011). Who Says What to Whom on Twitter. Proceedings of the 20th International Conference on World Wide Web (705–714). Hyderabad, India. https://doi.org/10.1145/1963405.1963504

Yu, Z., Kan, R., Ji, H., Wu, S., Zhao, W., Shuian, D., Liu, J., & Li, J. (2021). Identification of tuna protein-derived peptides as potent SARS-CoV-2 inhibitors via molecular docking and molecular dynamic simulation. Food Chemistry, 342. https://doi.org/10.1016/j.foodchem.2020.128366

Published
2022-10-10
How to Cite
ZhuravlevN. I. (2022). Scientific Information Dissemination Features in Crisis Times. Communications. Media. Design, 7(3), 98-128. Retrieved from https://cmd-journal.hse.ru/article/view/16119
Section
Scientific Articles