Digital Art as a Space of Post-Memory and a Museum of Alternative History

  • Arseniy Artyomovich Ageev KGallery
Keywords: digital art, VR, post-memory, new media, commemoration, historical memory

Abstract

This article will consider the discourse of the past as a space for the reflection of artists and the embodiment of current trends in contemporary art, in particular, work with virtual space and digital media. Post-memory acts in such projects as a generative structure of memory transfer, included in various forms of mediation: by involving the imagination, projective and creative mechanisms, as well as tools of new media, artists create a platform for correcting and restoring “blind spots” of the historical process. In this case, digital art becomes a platform for a new generation of virtual commemoration, a museum of alternative history and a kind of alternative museum. On the example of artworks of the German artist Clemens von Wedemeyer, key working mechanisms of memory in digital art practices as samples and models public transfer of memory, having the potential to actualize individual memory. Among them are immersiveness and interactivity, personalization of the past through building an alternative historical reality, where the viewer loses museum unfreedom and could interact with history directly, the work with a connective form of memory, structured by technological media, regrouping and reintegration of historical heritage. The article explores how Clemens von Wedemeyer works with post-traumatic collective memory syndrome (“Open Objects”, 2021), how post-memory is worked in series “Against the point of view” (2016), where with the help of the aesthetics of computer games a look at German Nazi photography is deconstructed. Given discussions about the prospects of the medium of virtual art and its possibilities in areas of rethinking historical memory and reindetification in the era of postcolonialism. This article explores individual's post-memorial acts boundaries withtin creative works of Clemens von Wedemeyer as an example of constructing a commemorative space using the language of new media, in many respects different from traditional institutions of memory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Arseniy Artyomovich Ageev, KGallery

Scientific Researcher

References

Альфен, Э. (2016, 18 января). Холокост и ГУЛАГ: что остается после памяти? Гефтер. http://gefter.ru/archive/17231

Ассман, А. (2014, 24 марта). Рефреймируя память. Между индивидуальными и коллективными формами конструирования прошлого. Гефтер. http://gefter.ru/archive/11839

Ассман, А. (2014). Длинная тень прошлого: Мемориальная культура и историческая политика. Новое литературное обозрение.

Зевако, Ю. В. (2019). Формирование «Аффилиативной постпамяти» об эпохе политических репрессий (на примере подростков – обучающихся 9-11 классов). Журнал Фронтирных Исследований, 4–2 (16), 390–409.

Гордин, В. Э. (2019). Историческая реконструкция как форма театрализации и материализации ностальгии. Международный журнал исследований культуры, 3 (36), 140–153.

Ерохина, Т. И. (2017). Феномен памяти в массовой культуре: контрпамять и постпамять в отечественном кинематографе. Ярославский педагогический вестник, (5), 269–274.

Копосов, Н. Е. (2011). Память строгого режима: история и политика в России. Новое литературное обозрение.

Клеменс фон Ведемейер. (2021). Уральская индустриальная биеннале современного искусства. https://uralbiennial.ru/we/artists/person61-clemens-von-wedemeyer Кони, люди и кони как люди в проекте о войне Мыколы Ридного и Клеменса фон Ведемейера (2021, 12 ноября). Bird In Flight. https://birdinflight.com/ru/plitka-ru/20211112-proyekt-mikoli-ridnogo-i-klemensa-fon-vedemeyera.html

Красноборов, М. А. (2017). Механизмы взаимодействия семейной и общенациональной исторической памяти в процессе формирования локальной идентичности. Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Социально-экономические науки, (3), 123–131.

Николаи, Ф. В. и Хазина, А. В. (2013) На перекрестках гендерных и визуальных исследований: концепция постпамяти М. Хёрш. Диалог со временем, (43), 162–170.

Сыров, В. Н. (2021). К вопросу об особенностях формирования распространения и трансляции памяти в сетевом пространстве. Вестник Томского государственного университета, (462), 87–95.

Фостер, Х. (2015) Архивный импульс. Художественный журнал, (95). http://moscowartmagazine.com/issue/10/article/133

Хирш, М. (2021) Поколение постпамяти. Письмо и визуальная культура после холокоста. Новое издательство.

Юнгер, Э. (2000) О Боли. Наука.

Clemens von Wedemeyer. (2022) Artist’s personal website. http://antifilm.de/

Clemens von Wedemeyer (2021). Interview by Adriana Blidaru. Kaleidoscope media.

https://www.kaleidoscope.media/article/clemens-von-wedemeyer

Clemens von Wedemeyer. (2016). 2013-2016. Catalog of works. KOW-Gallery.

Caune, H. (2018, July 20). My curiosity is greater than my fear. An interview with Clemens von Wedemeyer. Arterritory. https://arterritory.com/en/visual_arts/interviews/22327-my_curiosity_is_greater_than_my_fear/

Duclos, R. (1994). Postmodern...Postmuseum: new directions in contemporary museological critique. Museological Review, 1 (1), 1–13.

Published
2022-07-15
How to Cite
AgeevA. A. (2022). Digital Art as a Space of Post-Memory and a Museum of Alternative History. Communications. Media. Design, 7(2), 86-96. Retrieved from https://cmd-journal.hse.ru/article/view/14630
Section
Scientific Articles