Practices of Depicting Death and Dying in Russian Cinema of the 1920s

  • Alexander Evgenyevich Malchenko National Research University Higher School of Economics
Keywords: Russian cinema, visual anthropology, corporeality, death

Abstract

The article examines the ways in which death and dying are represented in Russian cinema of the 1920s and how visual aspects and thematic frames are formed in the depiction of the dead, corpses, and wounded bodies, dying and murdered people. Tragic endings were a characteristic feature of the first Russian films released before the revolution, but for all their obsession with gloomy plots, they were not visually straightforward. The purpose of the article is to analyze how the ways of addressing the theme of death were born in Russian cinema and how they were transformed with the advent of the revolution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexander Evgenyevich Malchenko, National Research University Higher School of Economics

Student of the Doctoral Programme “Fine and decorative arts and architecture”

References

Болтянский, Г. (1925). Ленин и кино. Государственное издательство.

Булгакова, О. (2017). Судьба броненосца. Биография Сергея Эйзенштейна. Европейский университет в СПб.

Булгакова, О. (2021). Фабрика жестов (2-е изд.). Новое Литературное Обозрение.

Вертов, Д. (1923). Киноки. Переворот. Леф, (3), 135–143.

Вертов, Д. (1927). Кровь на экране. Советский экран, (32).

Гинзбург, С. (2007). Кинематография дореволюционной России. Аграф.

Гращенкова, И. (2005). Кино Серебряного века: русский кинематограф 10-х годов и кинематограф русского послеоктябрьского зарубежья 20-х годов. А.А. Можаев.

Громов, Е. В. (1979). Л. В. Кулешов: статьи, материалы. Искусство.

Зоркая, Н. (1976). На рубеже столетий. У истоков массового искусства в России 1900–1910 гг. Наука.

Кириллова, О. А. (2013). Декадентский кинематограф в российском киноискусстве. Вопросы культурологии, (10), 86–91.

Кириллова, О. А. (2017). Кинодекаданс: Танатография кинематографа. Неприкосновенный запас, (1), 181–194.

Кулешов, Л. (1922). Американщина. Кино-фот, (1), 14–15.

Лотман, Ю. М (1994). Смерть как проблема сюжета. Кошелев А. (ред.), Ю.М. Лотман и тартуско-московская семиотическая школа (сс. 417–430). Гнозис.

Садко (1926). Для буржуйских детей («По закону» — фильма Кулешова). Жизнь искусства, (37).

Садуль, Ж. (1961). Всеобщая история кино (Т. 3). Искусство

Соколова, А. (2021). Новому человеку – новая смерть? Похоронная культура раннего СССР. Новое Литературное Обозрение.

Трофименков, М. (2016, 5 февраля). Умирающий лебедь. Первый русский фильм ужасов. Коммерсант. https://www.kommersant.ru/doc/2906087

Уиддис, Э. (2012). Фактура: поверхность и глубина в кинодекорационном искусстве раннего советского кино. Киноведческие записки, (99), 35–59.

Хаузман, Р. (2002). Довженковская «Земля». Киноведческие записки, (58). http://www.kinozapiski.ru/ru/article/sendvalues/298/

Цивьян, Ю. Г. (2002). Введение: несколько предварительных замечаний по поводу русского кино. Ю. Г. Цивьян (ред.), Великий Кинемо: Каталог сохранившихся игровых фильмов России 1908—1919 (сс. 8–14). Новое литературное обозрение.

Эйзенштейн, С. (1964). Избранные произведения в шести томах (Т. 2). Искусство

Ямпольский, М. (2006). Россия: кино и культура современности, или Регресс в роли прогресса. Киноведческие записки, (78). http://www.kinozapiski.ru/ru/print/sendvalues/852/

Bulgakowa, O. (2019). 1917-1927: Russian Film between the Old and the New: Genres, Narratives and Bodies. Revue des études slaves, XC (1-2), 257–267.

Youngblood, D. (1999). The Magic Mirror: Moviemaking in Russia, 1908-1918. University of Wisconsin Press.

Published
2022-11-20
How to Cite
Malchenko A. E. (2022). Practices of Depicting Death and Dying in Russian Cinema of the 1920s. Communications. Media. Design, 7(4), 166-181. Retrieved from https://cmd-journal.hse.ru/article/view/14303
Section
Scientific Articles