Feminism of 'Suspiria' (2018): Dance - Body – Ritual
Abstract
This article discusses the idea of feminism narrative that is described through the body, costumes and set-design of a film. The analysis is conducted on the example of the film “Suspiria" directed by Luca Guadanino (2018). A special place for interpretation is devoted to dance and ritual. The methodology employed in the paper comprises the following tools: case study and historical-comparative analysis. The paper starts with an introduction commenting the terms of suspense and monster of feminine nature. The introduction shows how femininity served as an alternative to conventional patriarchal institutions and underlines the choice of feminist emphasis in the film about witches. Then the paper gives an explanation of the plot and its performative elements. Dance is analyzed as a complex ritual phenomenon consisting of the phases of liminality. Finally, the paper acknowledges the valuable contribution of costumes in the making of ritual pre-liminality.
Downloads
References
Василенко, Н., Мирошниченко, М. (2019, 22 февраля). Ужас Антропоцена. Феминизм и кино: лекция 3 [аудиолекция]. Storyside. https://www.storytel.com/fi/fi/books/763620-Uzhas-Antropotsena-Feminizm-i-kino-Lektsiya-3
Гуаданьино, Л. (режиссер). (2018). Суспирия (Suspiria) [фильм]. Amazon Studios.
Парфенова, М., Макарова, Т. (2019). Символика цвета в дизайне костюма персонажей фильмов. Научный журнал «Костюмология», 4(2), 13. https://kostumologiya.ru/PDF/13IVKL219.pdf
Сироткина, И. (2019). Танец как регулятор эмоционального режима. Новые книги о движении и танце. Практики и интерпретации: журнал филологических, образовательных и культурных исследований, 4(4), 132–138.
Смирнова-Гриневич, Н. (2014). Концептуальный театр Саши Вальц. «Весна Священная» И. Стравинского. Вопросы театра, 1–2, 197–206.
Чернявский, И. (2020). Поэтика мистического в современном кинематографе (на материале «Девятых врат» Р. Полански и «Суспирии» Л. Гуаданьино). Я. В. Солдаткина, А. А. Роговский, И. Б. Чернявский (ред.), Медийные процессы в современном гуманитарном пространстве: подходы к изучению, эволюция, перспективы. Материалы V Научно-практической конференции (сс. 99–107). Спутник. https://www.academia.edu/42007689/МЕДИЙНЫЕ_ПРОЦЕССЫ_В_СОВРЕМЕННОМ_ГУМАНИТАРНОМ_ПРОСТРАНСТВЕ_ПОДХОДЫ_К_ИЗУЧЕНИЮ_ЭВОЛЮЦИЯ_ПЕРСПЕКТИВЫ
Шапинская, Е. (2010). Монструозный Другой в вербальных и визуальных текстах. Полигнозис, 1–2(38). https://www.culturalnet.ru/main/fileex/23
Щеклеина, А. (2017). Взаимодействие тела и духа в современном танцтеатре. Н. В. Курюмова (ред.), Современный танец: дискурс и практики. Сборник статей (сс. 136–151). Гуманитарный университет. http://dancewriter.ru/dw/wp-content/uploads/2017/04/sovrem_tanec_diskurs-i-praktiki_.pdf
Buikema, R. (2016). Women's and Feminist Activism in Western Europe. In N. Naples (Eds.), The Wiley Blackwell Encyclopedia of Gender and Sexuality Studies. John Wiley & Sons, Inc. https://doi.org/10.1002/9781118663219.wbegss656
Creed, B. (2007). The Monstrous-Feminine: Film, Feminism and Psychoanalysis. Routledge.
D'Onofrio, A. (2018). Theater, Anthropology and. https://doi.org/10.1002/9781118924396.wbiea2268
Gennep, A. van (2019). The Rites of Passage (2nd ed.). The University of Chicago Press.
Hameline, J.-Y. (2003). Les Rites de Passage of Arnold Van Gennep. Studia Liturgica, 33(2), pp. 129–150. https://doi.org/10.1177/003932070303300201
Meglin, J. & Brooks, L. (2010). Why a Special Issue on Martha Graham? Dance Chronicle, 33(1), 1–4. https://doi.org/10.1080/01472520903574709
Mulvey, L. (1975). Visual pleasure and narrative cinema. Screen, 16(3), 6–18.
Schulze, J. (2019). The ornamental and the monstrous: Exploring feminine architecture in Dario Argento’s Suspiria (1977). Horror Studies, 10(1), 73–85. https://doi.org/10.1386/host.10.1.73_1
Siegmund, G. (2018). Doing the Contemporary: Pina Bausch as a Conceptual Artist. Dance Research Journal, 50(2), 15–30. https://doi.org/10.1017/S0149767718000207
Song, J. (2007). Mary Wigman and German Modern Dance: A Modernist Witch? Forum for Modern Language Studies, 43(4), 427–437. https://doi.org/10.1093/fmls/cqm062
St John, G. (2001). Alternative Cultural Heterotopia and the Liminoid Body: Beyond Turner at ConFest. The Australian Journal of Anthropology, 12(1), 47–66. https://doi.org/10.1111/j.1835-9310.2001.tb00062.x
St John, G. (2008). Victor Turner and Contemporary Cultural Performance: An Introduction. Berghahn. https://doi.org/10.13140/2.1.3081.5523
Yingjie, H. (2019). Flying Across the Strings of my Heart: Witches and the Representation of Feminism. The European Journal of Humanities and Social Sciences, 5, 6–16. https://doi.org/10.29013/EJHSS-19-5-6-16