The Scientific and Socio-Humanitarian Significance of the Semio-Sociopsychology Concept of Social Communication (for the Anniversary of the Outstanding Russian Scientist T.M. Dridze)

  • Tamara Zavenovna Adamyants Institute of Sociology of the Russian Academy of Sciences
Keywords: social communication, semio-sociopsychology, Dridze, sense, intention, understanding, method of intenional (motive-targeted) analysis, sociomental groups

Abstract

The importance and contribution to social and humanitarian science and practice of the semio-sociopsychological concept of social communication developed by Russian scientist T.M. Dridze is discussed in this article. Such crucial features of this concept, such as the concentration of the subject of analysis on social senses and the peculiarities of their understanding and interpretation by different groups of people, as well as the idea of the constant sense (within the framework of a holistic, completed communicative act) as a latent multi-level structure of communicative and cognitive programs focused on author's intention, are considered here. The method of intention (motive-targeted) analysis, which is developed within the framework of this concept, allows, first, evidence-based selection of the constant senses of the studied works and materials; secondly, there is the possibility of differentiating audiences by sociomental groups (by quality of understanding); thirdly, there is the possibility of mass sociomental development of people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tamara Zavenovna Adamyants, Institute of Sociology of the Russian Academy of Sciences

Doctor of Sociology, Professor, Senior Researcher at the Federal Center of Theoretical and Applied Sociology of the Institute of Sociology of the Russian Academy of Sciences.

 

References

Адамьянц, Т. З. (2012). Массовое социоментальное развитие: миф или реальная возможность? Общественные науки и современность, 1, 27–46. https://www.fnisc.ru/index.php?page_id=1198&id=2409

Адамьянц, Т. З. (2014). Концепции понимания в коммуникации: в поисках платформы для взаимопонимания. Общественные науки и современность, 4, 121–131. https://www.isras.ru/index.php?page_id=1198&id=3201&printmode

Адамьянц, Т. З. (2016). По следам ментальных процессов. Человек, 4, 165–171. https://www.isras.ru/publ.html?id=4589

Адамьянц, Т. З. (2017 a). Задачи и методы социоментального развития современной молодежи. Мир психологии, 1, 69–78. https://www.fnisc.ru/index.php?page_id=1198&id=4985&printmode

Адамьянц, Т. З. (2017 b). Социальные смыслы глобальных процессов и перемен: механизмы и катализаторы (монография) (т. 3). Институт социологии РАН. http://www.isras.ru/publ.html?id=5020

Адамьянц, Т. З. (2019). Коммуникационные механизмы современных смысловых противостояний. Социологические исследования, 3, 98–105. https://doi.org/10.31857/S013216250004282-3

Александер, Дж. (2013). Смыслы социальной жизни: культурсоциология. Праксис.

Вебер, М. (1990). Избранные произведения. Прогресс.

Дильтей, В. (1996). Описательная психология. Алетейя.

Дридзе, Т. М. (1984). Текстовая деятельность в структуре социальной коммуникации. Наука.

Дридзе, Т. М. (1996). Социальная коммуникация как текстовая деятельность в семиосоциопсихологии. Общественные науки и современность, 3, 145–152.

Дридзе, Т. М. (1999). Социокультурная коммуникация: текст и диалог в семиосоциопсихологии. В Э. В. Сайко (ред.), Социокультурное пространство диалога (сс. 58–77). Наука.

Дридзе, Т. М. (2000 b). От герменевтики к семиосоциопсихологии: от «творческого» толкования текста к пониманию коммуникативной интенции автора. В Т. М. Дридзе (ред.), Социальная коммуникация и социальное управление в экоантропоцентрической и семиосоциопсихологической парадигмах (кн. 2) (сс. 115–137). Издательство Института социологии РАН.

Дридзе, Т. М. (2000 а). Две новые парадигмы для социального познания и социальной практики. В Т. М. Дридзе (ред.), Социальная коммуникация и социальное управление в экоантропоцентрической и семиосоциопсихологической парадигмах (кн. 1) (сс. 5–42). Издательство Института социологии РАН.

Карпенко, Е. В. (2016). Современная молодежь в зеркале социоментальности (по результатам исследования). Общественные науки, 5, 310–320. https://doi.org/10.31857/S086904990005086-6

Леонтьев, Д. А. (2007). Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности. Смысл.

Ойзерман, Т. И. (2010). Диалектический материализм. В В. С. Стёпин (ред.), Новая философская энциклопедия (2-е изд.) (с. 657). Мысль.

Чудновская, И. Н. (2015). Коммуникативное образование в обществе знания: проблема обучения пониманию. Сборник статей и выступлений участников международной научной конференции: Коммуникация как дисциплина и область знания в современном мире: диалог подходов (168–176). НИУ ВШЭ.

Шюц, А. (2004). Избранное: Мир, светящийся смыслом. РОССПЭН.

Юрьев, П. С. (2019). Социоментальное развитие учащейся молодежи как основа экономического развития страны. Горизонты экономики, 6(53), 14–18.

Published
2020-12-28
How to Cite
AdamyantsT. Z. (2020). The Scientific and Socio-Humanitarian Significance of the Semio-Sociopsychology Concept of Social Communication (for the Anniversary of the Outstanding Russian Scientist T.M. Dridze). Communications. Media. Design, 5(3), 90-102. Retrieved from https://cmd-journal.hse.ru/article/view/11804
Section
Scientific Articles