Generational Differences in the Perception of Information in Modern Mass Media

Keywords: theory of generations, information perception, media, media consumption

Abstract

This article proves that the theory of generations, formulated in 1991 by American researchers Neil Howe and William Strauss, can become a practical guide for journalists for understanding the characteristics of their target audience, as well as it can contribute to the development of strategies for creating content demanded by its consumers. This is not just about age groups. Technological, political, economic, and cultural factors create specific subgroups of participants in communication processes, and their age is a secondary characteristic after differences in their values and worldview.

The empirical basis of this article is the result of a sociological survey. Its purpose was to find out how respondents divided into age groups perceive mass media information, what positive and negative aspects they highlight in the content, and, ultimately, what kind of information products they most need.

Acknowledgement: The research completed with the financial support of the RSF, project № 19-18-00264, title: “Digitalisation of communicative-cultural memory and problems of its intergenerational transmission”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vladimir Oleshko, Ural Federal University

Doctor of Philosophy, Professor, Head of the Department of Periodical Press and Network Publications, Journalism Department

Olga Mukhina, Ural Federal University

Master’s Degree student

References

Астахова, М. С. (2019). Поколенческий анализ российской аудитории цифровых медиа. Вестник электронных и печатных СМИ, 1(27), 3–18.

Барабанов, И. (2019, 14 ноября). Олег Соколов — историк, реконструктор и «Наполеон». Как его роман со студенткой закончился убийством. BBC. https://www.bbc.com/russian/features-50421317.

Бирюков, В. А. (2018). Особенности медиапотребления в рамках теории поколений. Медиаэкономика 21 века, 5, 9–16.

Вьюгина, Д. М. (2017). Особенности медиапотребления цифрового поколения России. http://www.mediascope.ru/2386.

Гамов, А. (2019, 11 сентября). Герой Советского Союза, генерал-майор Геннадий Зайцев: Шпионов мы брали жестко, раздевали до трусов — и они сразу же давали признательные показания. Комсомольская правда. https://www.kp.ru/daily/27027/4091007/.

Гладченко, Т. Н. (2019). Стратегии противодействия информационным войнам с учетом теории поколений. С. В. Беспалова (ред.), материалы Международной научно-практической конференции «Актуальные проблемы информационного противоборства в современном мире: вызовы и угрозы для России и Русского мира» (сс. 165–168). Издательство Донецкого национального университета. http://donnu.ru/public/files/2019%20Международная%20н.-пр.конф..pdf.

Зайцева, Н. А. (2015). Теория поколений: мы разные или одинаковые? Российские регионы: взгляд в будущее, 2(2), 220–236.

Замахина, Т. (2019, 15 ноября). Налог на самозанятых предлагают ввести в регионах-донорах. Российская газета. https://rg.ru/2019/11/15/reg-szfo/nalog-na-samozaniatyh-predlagaiut-vvesti-v-regionah-donorah.html.

Кабанков, А. (2019, 29 марта). Приморский пенсионер прошел 20 километров по заснеженному перевалу, чтобы спасти жену. Комсомольская правда. https://www.kp.ru/daily/26960.7/4013683/.

Кичин, В. (2019, 18 ноября). В прокат вышел фильм о самом известном судебном скандале Швеции. Российская газета. https://rg.ru/2019/11/15/v-prokat-vyshel-film-o-samom-izvestnom-sudebnom-skandale-shvecii.html.

Кузнецова, К. М. (2019). Причины популярности YouTube c точки зрения знаний о поколениях. Социальные и гуманитарные науки: теория и практика, 1(3), 434–446.

Кулешова, А. В., Овчаренко, А. В. (2018). Особенности восприятия информации современными школьниками. Социальные отношения, 2(25), 22–31.

Мерзликин, П. (2019, 15 ноября). Если убийство совершил менеджер, никто не призывает запретить работу в офисе. Исторические реконструкторы — о деле Олега Соколова. Meduza. https://meduza.io/feature/2019/11/15/esli-ubiystvo-sovershil-menedzher-nikto-ne-prizyvaet-zapretit-rabotu-v-ofise.

Ожиганова, Е. М. (2015). Теория поколений Н. Хоува и В. Штрауса. Возможности практического применения. Бизнес-образование в экономике знаний, 1(1), 94–97.

Саймонс, Г. Д., Мухин, М. Ю., Олешко, В. Ф., Сумская, А. С. (2019). Цифровизация коммуникативно-культурной памяти и проблемы ее межпоколенческой трансляции: методика междисциплинарного исследования. Коммуникативные исследования, 6(4), 920–939.

Тихонюк, Н. Е. (2015). Использование теории поколений Хоува и Штрауса при разработке маркетинговых программ предприятий сегмента HoReCa. Российское предпринимательство, 16(3), 477–484. https://doi.org/10.18334/rp.16.3.93.

Черенева, В. (2019, 15 ноября). Историк Соколов показал, как убивал аспирантку. Российская газета. https://rg.ru/2019/11/15/reg-szfo/istorik-sokolov-pokazal-kak-ubival-aspirantku.html.

Ядов, В. А., Магун, В. С., Семенова, В. В., Левада, Ю. А., Шанин, Т., Дубин, Б., Данилов, В., Олейников, Д., Энговатов, М. В. (2005). Отцы и дети. Поколенческий анализ современной России. Новое литературное обозрение.

Яшкова, Е. В., Вагин, Д. Ю., Червякова, Е. А., Анфимова, Е. А., Маланова, В. В. (2018). Поколение Z: проблемы, возможности, перспективы на рынке труда. Инновационная экономика: перспективы развития и совершенствования, 7(33), том 2, 256–261.

Strauss, W., Howe, N. (1991). Generations. The History of America's Future, 1584 to 2069. William Morrow and Company.

Published
2020-06-29
How to Cite
OleshkoV., & MukhinaO. (2020). Generational Differences in the Perception of Information in Modern Mass Media. Communications. Media. Design, 5(1), 125-142. Retrieved from https://cmd-journal.hse.ru/article/view/11026
Section
Scientific Articles