The Possibility of Satisfying the Basic Psychological Needs of Adolescents within the Digital Environment
Abstract
The article examines the possibility of satisfying the basic psychological needs of adolescents within the digital environment. The study is based on a series of in-depth interviews with youth representatives with a strong knowledge of digital technologies that became a significant part of their daily lives (a total of 18 interviews). The sample group included pupils and primary school students from Moscow, Rostov-on-Don and Nizhny Novgorod aged from 10 to 19 (born in 1999-2008).
According to the most common childhood periodization in Russia by Daniel Elkonin (1989), the chosen age rage allows to fully cover the period of adolescence, as well as early juvenility. This simplifies the task of comparing schoolchildren’s motives in addressing the media with their basic psychological needs.
The analysis of the data received indicated that such basic needs of adolescents as desire of knowledge, pursuit of communication and grouping with peers, interest to «try on» various social roles, formation on one’s self-concept, etc., today can be fully satisfied within the digital environment. This makes certain Internet resources (in particular, social networks and instant messengers) especially attractive to the young audience, as the main media and communication platforms of modern youth.
Acknowledgment: The research conducted with financial support of Russian Science Foundation (project no. 18-78-10090)
Downloads
References
Бабаева, Ю. Д., Войскунский, А. Е., Смыслова, О. В. (2000). Интернет: воздействие на личность. А. Е. Войскунский (ред.), Гуманитарные исследования в Интернете (сс. 11–39). Можайск-Терра. URL:http://www.relarn.ru/human/pers.html.
Баранова, Ю. М. (2012). Общение подростков в социальных интернет-сетях как особый вид коммуникации. Научные проблемы гуманитарных исследований, 4, 105–110.
Вартанов, С. А., Гуреева, А. Н., Дунас, Д. В., Ткачева, Н. В. (2016). К вопросу о теоретическом понимании новостей в цифровую эпоху: трансформация структуры, сил влияния, жизненного цикла. Вестник Московского университета, 10(3), 3–16.
Вартанова, Е. Л. (2001). Новые проблемы и новые приоритеты цифровой эпохи. Информационное общество, (3), 50–56.
Вартанова, Е. Л. (2015). Современные российские исследования СМИ: обновление теоретических подходов. Вестник Московского университета, 10(6), 5–26.
Вартанова, Е. Л. (2019). От теории журналистики к теории медиа. Е. Л. Вартанова (ред.) Динамика медиаисследований в современной России. Изд-во Моск. ун-та; Фак. журн. МГУ.
Георгиевская, М. (2019). Детское медиапотребление. Что интересно юной аудитории в интернете и на ТВ. Adindex. URL:https://adindex.ru/news/researches/2019/03/17/270654.phtml
Грецов, А. Г. (2005). Эмоциональные отношения подростков со сверстниками. Л. А. Регуш (ред.), Психология современного подростка (сс. 62–73). Элви-Принт.
Давыдов, С. (2017). О «медиа(тиза)ции всего»: Соня Ливингстон и ее программная статья. Коммуникации. Медиа. Дизайн. 2(2), 146–170.
Дунас, Д. В., Вартанов, С. А., Кульчицкая, Д. Ю., Салихова, Е. А., Толоконникова, А. В. (2019). Теоретические аспекты изучения медиапотребления российской молодежи: к пересмотру теории использования и удовлетворения. Вестник Московского университета, 10(2), 3–28. https://doi.org/10.30547/vestnik.journ.2.2019.328
Дунас, Д. В., Толоконникова, А. В., Черевко, Т. С. (2018). Наблюдение за потреблением информационного контента студентами факультета журналистики МГУ. Медиаскоп, (4). URL:http://www.mediascope.ru/2483. https://doi.org/10.30547/mediascope.4.2018.1
Идобаева, О. А., Карабанова, О. А., Подольский, А. И., Хейманс, П. (2011). Психоэмоциональное благополучие современных подростков и ресурсы его повышения: опыт международного исследования. Вестник Московского университета, 14(2), 10-21.
Кирьякова, Н. А. (2017). Влияние социальных сетей на развитие коммуникативных способностей подростков. Научно-методический электронный журнал «Концепт», 29, 161–168. URL:http://e-koncept.ru/2017/770833.htm.
Коммерсант (2017, 27 февраля). В России 80% детей в возрасте 4–6 лет пользуются интернетом. URL:https://www.kommersant.ru/doc/3227981
Кон, И. С. (1979). Психология юношеского возраста (проблемы формирования личности): Учеб. пособие для студентов пед. ин-тов. Просвещение.
Крушельницкая, О. Б. (2007). Подросток в системе референтных отношений: Учеб. пособие. МПСИ.
Кульчицкая, Д. Ю., Вартанов, С. А., Дунас, Д. В., Салихова, Е. А., Толоконникова, А. В. (2019). Медиапотребление молодежи: специфика методологии исследования. Медиаскоп, (1). URL:http://www.mediascope.ru/2529. https://doi.org/10.30547/mediascope.1.2019.9
Кульчицкая, Д. Ю. (2019). Специфика медиапотребления в восточной и юго-восточной Азии. МедиаАльманах, (1), 140–147. https://doi.org/10.30547/mediaalmanah.1.2019.140146
Личко, А. Е. (1985). Подростковая психиатрия. (Руководство для врачей), (изд. 2). Медицина. URL:https://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Pedagog/hrestomatia/59.php
Лобанова, А. В., Музыченко, Л. С. (2012). Изучение факторов, обеспечивающих психологическую безопасность личности подростков. Известия ТулГУ. Гуманитарные науки, (2), 336–347.
Носов, Н. А. (2000). Виртуальная психология. Труды лаборатории виртуалистики. Аграф.
Палмер, Дж., Палмер, Л. (2007). Эволюционная психология. Секреты поведения Homo sapiens. Прайм-Еврознак. URL:https://batrachos.com/sites/default/files/pictures/Books/Palmer_Palmer_2003_E%60volyutsionnaya%20psihologiya_Sekrety%60%20povedeniya%20Homo%20sapiens.pdf.
Селищева, Ю. С. (2012). Общение в Интернете как фактор социализации и развития подростка. Вестник Современного Образования, (5), 180–182. URL:http://sociosphera.com/files/conference/2012/k-27-9-12.pdf.
Солдатова, Г. У., Рассказова, Е. И. (2017). «Цифровая» ситуация развития межпоколенческих отношений: разрыв и взаимодействие между подростками и родителями в Интернете. Мир психологии, (1), 134–143.
Ткачева, М. С., Хилько, М. Е. (2013). Возрастная психология: конспект лекций. Юрайт.
Филаткина, Г. С., Давлетшина, М. И. (2019). Медиапотребление молодежи: теоретический обзор исследований (на примере Испании, Бразилии, Аргентины и Мексики). МедиаАльманах, (3), 95–103. https://doi.org/10.30547/mediaalmanah.3.2019.95103
Эльконин, Д. Б. (1989). Избранные психологические труды. Педагогика. URL:http://psychlib.ru/mgppu/eit/EIT-001-.HTM#$p1.
Katz, E., Blumler, J. G. & Gurevitch, M. (1973). Uses and gratifications research. Public Opinion Quarterly, 37(4), 509–523. https://doi.org/10.1086/268109
Katz, E., Gurevitch, M., & Haas, H. (1973). On the use of the mass media for important things. American Sociological Review, 38(2), 164–181. https://doi.org/10.2307/2094393
Livingstone, S. (2009). On the mediation of everything: ICA presidential address 2008. Journal of communication, 59(1), 1–18. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2008.01401.x
Mediascope (2018). Mediascope Web Index. URL:https://webindex.mediascope.net/.
Papacharissi, Z. & Rubin, A. M. (2000). Predictors of Internet use. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 44(2), 175–196. https://doi.org/10.1207/s15506878jobem4402_2
Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. Part 1. On the Horizon, 9(5), 1–6.
Ruggiero, T. E. (2000). Uses and gratifications theory in the 21st century. Mass Communication & Society, 3(1), 3–37.
Statdata. (2020, 30 января). Города-миллионники России 2020, 2019. URL:http://www.statdata.ru/goroda-millionniki-rossii-po-naseleniu.
Vartanova, E. L. (2013). The media and the individual: economic and psychological interrelations. Psychology in Russia: State of the Art, 6(1), 110–118. https://doi.org/10.11621/pir.2013.0110
Vincent, R. C. & Basil, M. D. (1997). College students’ news gratifications, media use, and current events knowledge. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 41(3), 380–392. https://doi.org/10.1080/08838159709364414