The Concept of Aura of Vintage Clothing in the Frame of Items Biography Theory
Abstract
Vintage clothing research has grown in popularity over the past decade, and the subject itself has become a significant part of the fashion field. The notion of “vintage” has become recognizable in the space of modern media and at the same time is currently experiencing a situation of commodification, since the word has begun to be used in a different context than is currently enshrined in scientific discourse. The vintage clothing item itself is subject to commodification too. The originality of this article is in using the concept of aura to denote the intangible component of genuine vintage clothing, which includes the age of the item, its cultural biography, traces of time, memories and legends associated with it. By incorporating the concept of aura into vintage clothing studies, it is possible to differentiate between originals, replicas, and contemporary “vintage-style” items on both a lexical and semantic level. In this case, examples of the commodification of both vintage clothing and the notion of “vintage” itself can be viewed in terms of the process of aura disintegration.
To integrate the concept of aura into fashion studies, we used the theory of cultural biography of things proposed by Igor Kopytoff. This optics expanded the possibilities for describing the phenomenon of collections and collecting vintage clothing. Since collecting vintage clothing is often not limited to its storage and restoration, but includes acts of demonstrating it on oneself, vintage collections can be studied both as collections of authentic artifacts and as private dressing spaces. The notions of aura and authenticity are important in this case to confirm the status of collectors-users.
Downloads
References
Байд, Б. (2018). Следы ношения: изношенная материя из музейной коллекции одежды как форма прикосновения к памяти. Теория моды: одежда, тело, культура, (49), 127–159. https://doi.org/10.1080/1362704X.2017.1290204
Беньямин, В. (2021a). Произведение искусства в эпоху его технической воспроизводимости. Судьба и характер. Азбука.
Беньямин, В. (2021b). Я распаковываю свою библиотеку. Речь о коллекционировании. Судьба и характер. Азбука.
Бишоп, Дж. (2019). Мотивация собирательства, или Что движет частными коллекционерами. Теория моды: одежда, тело, культура, 52, 225–232. https://doi.org/10.1080/1362704X.2018.1425515
Бодрийяр, Ж. (2001). Система вещей. Рудомино.
Брейшоу, Э. (2023). Когда костюм ведет себя плохо: бедность, болезнь и отвращение в нью-йоркском водевиле начала ХХ века. Теория моды: одежда, тело, культура, 68, 35–56. https://doi.org/10.3366/cost.2024.0289
Вудворд, (2013). Миф об уличной моде. Теория моды: одежда, тело, культура, 29, 153–174. https://doi.org/10.2752/175174109X381355
Голубев, А. (2022). Вещная жизнь. Материальность позднего социализма. Новое литературное обозрение.
Гусарова, К. (2024). Мода или страсть? Парадоксы глобальной современности в ирландском дейтинг-шоу. Теория моды: одежда, тело, культура, 71, 295–319.
де ла Хэй, Э. (2018). Критический анализ практик коллекционирования модной одежды. Теория моды: одежда, тело, культура, 50, 261–288. https://doi.org/10.3366/cost.2019.0098
Йенс, Х. (2014). Облаченные в историю. Ретро и представления об аутентичности в контексте молодежной культуры. Теория моды: одежда, тело, культура, 30, 11–32. https://doi.org/10.2752/136270404778051591
Копытофф, И. (2006). Культурная биография вещей: товаризация как процесс. В В. Вахштайн (ред.), Социология вещей. Сборник статей (сс. 134–169). Издательский дом «Территория будущего».
Нету, А. и Феррейра, Ж. Б. (2023). Прочные связи: взаимоотношения человека и одежды с точки зрения теории любви. Теория моды: одежда, тело, культура, 68, 283–319. https://doi.org/10.1080/1362704X.2023.2170706
Сэмпсон, Э. (2018). Слияние и отчуждение: одежда, ее создатель, потребитель, отношения «я и не-я» в контексте модных практик. Теория моды: одежда, тело, культура, 49, 73–101. https://doi.org/10.1080/1362704X.2017.1366187
Сэмпсон, Э. (2024). Стоптанные. Обувь, эмоциональная привязанность и аффекты ношения. Новое литературное обозрение.
Томас, (2019). Оттенки зеленого: наброски к словарю экомоды. Теория моды: одежда, тело, культура, 52, 55–73. https://doi.org/10.2752/175174108X346977
Трой, Н. Дж. (2014). Поль Пуаре и его стиль «минарет». Размышления о «подлинниках» и «репродукциях» произведений высокой моды и о взаимоотношениях моды с искусством. Теория моды: одежда, тело, культура, 31, 37–70. https://doi.org/10.2752/136270402778869055
Belk, R. (1995). Collecting in a Consumer Society. Routledge.
Gregson, N. & Crewe, L. (2003). Second-Hand Cultures. Berg.
Gregson, N., Crewe, L. & Brooks, K. (2001). Bjorn Again? Rethinking 70s Revivalism Through the Reappropriation of 70s Clothing. Fashion Theory, 5(1), 3–27. https://doi.org/10.2752/136270401779045716
Palmer, A. & Clark, H. (Ed.). (2005). Old Clothes, New Looks. Second Hand Fashion. Berg.
Postrel, V. (2003). The Substance of Style. How the Rise of Aesthetic Value Is Remaking Commerce, Culture, and Consciousness. HarperCollins e-books.
Shove, E. & Pantzar, M. (2005). Consumers, Producers and Practices. Understanding of Invention and Reinvention of Nordic Walking. Journal of Consumer Culture, 5(1), 43–64. https://doi.org/10.1177/1469540505049846
Copyright (c) 2025 HSE University

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.