The Use of Generative Models in Higher Humanitarian Education: The Experience of the Institute of Media, HSE University

Keywords: AI, neural network, generative model, higher humanitarian education, use of generative AI

Abstract

The article delves into the theoretical foundations and practical applications of generative models in higher humanitarian education in Russia. It explores some ethical concerns surrounding the use of generative artificial intelligence. The paper describes how HSE University has been setting up a regulatory framework for its use since 2023. This includes legalizing the use of generative models for educational purposes. One of the key findings of the article is a study conducted among graduate students at the Institute of Media, Faculty of Creative Industries, HSE University. The study aimed to investigate the students' experiences with neural networks. A survey of students from four master's degree programs (n=98) showed that most of them had worked with neural networks before their legalization at the university. It also revealed that students most often used neural networks not to generate texts but to solve problems related to systematizing and structuring textual data. Some students refused to use neural networks. Their position was expressed by the phrase "This devalues my own work, I prefer to do tasks at the university on my own." This attitude was also linked to a general distrust of neural networks. Based on the conducted research, methodological provisions were formulated expressing a rational attitude towards the use of neural networks by students, namely: the interpretation of the generative model as a tool for solving a certain class of problems; understanding the boundaries of the applicability of a neural network: understanding the limited resources when using it; knowledge of the general scheme (algorithm) of its application; the need to verify the result. The article concludes with a positive example of how a generative model was used in the final qualifying work of a student in the master's program "Media Management" by B.A. Podrozhantseva.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexander V. Sharikov, HSE University

Candidate of Pedagogical Sciences, Professor

Alexey P. Dzhura, HSE University

Candidate of Philological Sciences, Associate Professor

Tatiana S. Magera, HSE University

Candidate of Philological Sciences, Associate Professor

Dmitrii V. Onegov, Financial University under the Government of the Russian Federation

Head of the Editorial of Academic Journals

Arslan D. Khasavov, HSE University

Candidate of Political Sciences, Research Fellow

References

Андреев, А. М., Надькин, В. Б. (2023). Применение систем искусственного интеллекта в гуманитарном образовании. В Новые горизонты РКИ: сборник материалов II Азиатского международного форума (сс. 22–27). Издательский дом СВФУ. EDN: XCJRBZ

Бекиров, С. Н. (2022). Социально-философские проблемы внедрения в высшее образование искусственного интеллекта и искусственной жизни. Проблемы современного педагогического образования, 77–2, 49-52. EDN: NQHHCI

Бермус, А. Г. (2024). Преимущества и риски использования ChatGPT в системе высшего образования: теоретический обзор. Педагогика. Вопросы теории и практики, 9(8), 776–787. EDN: DPYUDU

Вдовиченко, А. В. (2011). Генетические черты генеративной модели Н. Хомского - коммуникативный взгляд полвека спустя. Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация, 9(1), 93–101. EDN: NWYTZL

Гаркуша, Н. С., Городова, Ю. С. (2023). Педагогические возможности ChatGPT для развития когнитивной активности студентов. Профессиональное образование и рынок труда, (1), 6–23. https://doi.org/10.52944/PORT.2023.52.1.001

Ивахненко, И. Н., Никольский, В. С. (2023). ChatGPT в высшем образовании и науке - угроза или ценный ресурс. Высшее образование в России, 32(4), 9–22. https://doi.org/10.31992/0869-3617-2023-32-4-9-22

Ипполитов, С. С. (2024). Искусственный интеллект как деструктивный фактор в гуманитарном образовании, исторической науке и творческих индустриях: к постановке проблемы. Новый исторический вестник, (3), 215–228. https://sciup.org/149145980

Константинова, Л. В., Ворожихин, В. В., Петров, А. М., Титова, Е.С., Штыхно, Д.А. (2023). Генеративный ИИ в образовании - дискуссии и прогнозы. Открытое образование, 27(2), 36–48. https://doi.org/10.21686/1818-4243-2023-2-36-49

Крахин, А. В. (2023). Изучение технологий искусственного интеллекта в системе гуманитарного образования. Военный академический журнал, 2(38), 39–44. EDN: DSCZQE

Кузнецов, А. В. (2022). Цифровая история и ИИ - перспективы и риски применения больших языковых моделей. Новые информационные технологии в образовании и науке, (5), 53–57. EDN: VFYSAN

Леонов, Б. П. (1975). О методах автоматического реферирования (США, 1958–1974). Научно-техническая информация. Серия 2, (6), 16–20.

Лукичёв, П. М., Чекмарев, О. П. (2024). Риски применения искусственного интеллекта в системе высшего образования. Вопросы инновационной экономики, 14(2), 463–482. https://doi.org/10.18334/vinec.14.2.120731

Мансурова, С. Р., Храмова, М. В. (2023). Искусственный интеллект: мнение и опыт студентов гуманитарных специальностей БФУ им. И. Канта. Информационные технологии в образовании, (6), 217–223. EDN: NKOQXM

Мартыненко, Т. С. (2023). Искусственный интеллект как вызов гуманитарному образованию: нейросети для написания текстов. В Гуманитарные Губкинские чтения. Социальные вызовы и новые тенденции в образовании XXI века: материалы VII международной научной конференции (сс. 94–97). Москва: Российский государственный университет нефти и газа (национальный исследовательский университет) имени И. М. Губкина.

Марушкина, Н. С., Щелокова, Н. В. (2024). Возможности применения искусственного интеллекта в преподавании гуманитарных дисциплин в вузе на роль и функции преподавателя. В О. В. Никифорова (Ред.), Традиции и инновации в методике преподавания гуманитарных дисциплин: сборник статей участников II Всероссийской научно-практической конференции (сс. 135–137). Арзамас: Национальный исследовательский Нижегородский государственный университет им. Н. И. Лобачевского.

Моисеев, А. А., Львова, Н. С. (2023). Технологии искусственного интеллекта в изобразительном искусстве и дизайне: место в концепции художественного образования. В Перспективные направления развития современного образования: материалы VIII международной научно-практической конференции (Ч. 3, сс. 667–673). Москва: Учебный центр «Перспектива».

Муринов, М. М. (2024). Влияние искусственного интеллекта на гуманитарное образование, модернизация образовательного процесса. В Современные образовательные технологии в сфере гуманитарного образования: сборник материалов Всероссийской научно-практической конференции (сс. 101–103). Старотеряево: Московский университет МВД РФ им. В. Я. Кикотя. EDN: IPAGJW

Павлова, М. В. (2024). Перспективы внедрения искусственного интеллекта в сфере гуманитарного образования. В Современные образовательные технологии в сфере гуманитарного образования: Сборник материалов Всероссийской научно-практической конференции (сс. 118–122). Старотеряево: Московский университет МВД РФ им. В.Я. Кикотя. EDN: QISMDM

Панов, Д. Ю. (1956). Автоматический перевод. Москва: Издательство Академии наук СССР.

Паскова, А. А. (2023). Практические аспекты применения ChatGPT в высшем образовании. Вестник Майкопского государственного технологического университета, 15(3), 67–74. https://doi.org/10.47370/2078-1024-2023-15-3-67-74

Платонова, В. Ю. (2024). Искусственный интеллект в гуманитарном образовании. В Современные образовательные технологии в сфере гуманитарного образования: Сборник материалов Всероссийской научно-практической конференции (сc. 123–129). Старотеряево: Московский университет МВД РФ им. В.Я. Кикотя.

Поспелов, Д. А. (1994). История искусственного интеллекта до 1980-х годов. Новости искусственного интеллекта, (4), 70–90. EDN: QCBEBP

Пятко, Л. А., Стародумова, Л. А. (2024). К вопросу об использовании технологий искусственного интеллекта в образовательном процессе. Проблемы современного педагогического образования, (83-2), 331–334. EDN: EKKDJQ

Раицкая, Л. К., Ламбовска, М. Р. (2024). Перспективы применения ChatGPT для высшего образования: обзор международных исследований. Интеграция образования, 28(1), 10–21. https://doi.org/10.15507/1991-9468.114.028.202401.010-021

Резаев, А. В., Трегубова, Н. Д. (2023). ChatGPT и искусственный интеллект в университетах: какое будущее нам ожидать? Высшее образование в России, 32(6), 19-37. https://doi.org/10.31992/0869-3617-2023-32-6-19-37

Севбо, И. П. (1969). Структура связного текста и автоматизации реферирования. Москва: Наука.

Сысоев, П. В., Филатов, Е. М. (2023). ChatGPT в исследовательской работе студентов: запрещать или обучать? Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки, 28(2), 276–301. https://doi.org/10.20310/1810-0201-2023-28-2-276-301

Терехова, Е. С., Пучкова, Н. Н., Ганова, Т. В. (2021). Особенности машинного творчества и возможности его применения в процессе обучения студентов-дизайнеров. Научное мнение, (10), 60–66. EDN: BZRRYO

Трофимчук, А. Н., Старунов, В. В. (2024). Искусственный интеллект в гуманитарном образовании: угрозы и перспективы. В Современные образовательные технологии в сфере гуманитарного образования: Сборник материалов Всероссийской научно-практической конференции (сс. 214–217). Старотеряево: Московский университет МВД РФ им. В.Я. Кикотя.

Хантурова, И. Е. (2023). Искусственный интеллект в гуманитарном образовании: вызовы и тенденции. В Традиции и инновации в методике преподавания гуманитарных дисциплин: сборник статей участников Всероссийской научно-практической конференции (сс. 122–125). Арзамас: Национальный исследовательский Нижегородский государственный университет им. Н.И. Лобачевского.

Шаумян, С. К. (Ред.). (1964). Трансформационный метод в структурной лингвистике [Сборник статей]. Наука.

Chomsky, N. (1956). Three models for the description of language. IEEE Transactions on Information Theory, 2(3), 113–124. https://doi.org/10.1109/TIT.1956.1056813

Chomsky, N. (1965). Syntactic structures. Mouton.

Lawler, R. W., & Yazdani, M. (Eds.). (1987). Artificial intelligence and education (Vol. 1–2). Ablex Publishing.

Mařík, V., Štěpánková, O., & Zdráhal, Z. (Eds.). (1990). Artificial intelligence in higher education: Proceedings of the CEPES-UNESCO International Symposium (Prague, CSFR, October 23–25, 1989). Springer. https://doi.org/10.1007/3-540-52952-7

McCulloch, W. S., & Pitts, W. (1943). A logical calculus of the ideas immanent in nervous activity. Bulletin of Mathematical Biophysics, 5(4), 115–133. https://doi.org/10.1007/BF02478259

O’Shea, T. (1983). Learning and teaching with computers: Artificial intelligence in education. Prentice-Hall.

Spiro, R. J., Bruce, B. C., & Brewer, W. F. (Eds.). (1980). Theoretical issues in reading comprehension: Perspectives from cognitive psychology, linguistics, artificial intelligence, and education. L. Erlbaum Associates.

Published
2025-03-31
How to Cite
Sharikov A. V., Dzhura A. P., Magera T. S., Onegov D. V., & Khasavov A. D. (2025). The Use of Generative Models in Higher Humanitarian Education: The Experience of the Institute of Media, HSE University. Communications. Media. Design, 10(1), 5-37. https://doi.org/10.17323/cmd.2025.26728
Section
Scientific Articles