The Location of Memory in the Digital Age

Keywords: ontological shift, semiotic determination, codomain, network infrastructure, social media

Abstract

This study explores how memory is transformed in the digital age, particularly focusing on the profound shift in ontology that characterizes online spaces. The author seeks to uncover the unique nature of digital objects, shaped by their semiotic representation, and to critically examine the implications of the mediatization of commemorative practices. The central aim is to investigate how technical infrastructures and programming languages delineate the boundaries of collective memory, replacing stability with the fluidity of algorithmic processes. The core argument is that the digital realm differs fundamentally from the material world. Virtual entities, such as monuments, emerge solely through code and its interpretation by software systems. Unlike physical objects, which retain their autonomy regardless of observers (like the "Auschwitz stone"), digital artifacts are realized only when data is decoded, transforming their existence into a continuous creation. This makes memory dependent on infrastructures like servers and protocols, rendering it vulnerable to technical failures or outdated formats. The author critically evaluates the role of formal languages like HTML, SQL, and JSON as a "Procrustean bed" for collective memory. These languages not only capture information but also reduce complex human experiences to atomic data elements (e.g., "name," "date"), particularly evident in attempts to archive tragedies like the Holocaust. This formalization is a consequence of the digital environment's semiotic nature, which excludes the ineffable within its linguistic conventions. Special attention is given to the transformation of social media commentary. Algorithms turn memory into a product of network interactions, where individual acts of remembrance (likes, reposts) follow the logic of virality and engagement. This creates a "connective memory" that links users through repetitive gestures but lacks the depth of historical understanding. Digital mourning rituals, such as virtual candles and hashtags, are reduced to standardized user interface components, indistinguishable from commercial transactions, which leads to the desacralization of memorial spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nikita S. Kolobov, St. Petersburg State University

Postgraduate Student of the Program "Theory and History of Culture and Art", Institute of Philosophy, 

Elizaveta Yu. Kravchenko, St. Petersburg State University

Candidate of Cultural Studies, Assistant Professor of the Department of Cultural Studies, Philosophy of Culture and Aesthetics

References

Арендт, Х. (1996). Истоки тоталитаризма (И. В. Борисова и др., пер. с англ.; М. С. Ковалева, ред.). ЦентрКом.

Арендт, Х. (2008). Банальность зла: Эйхман в Иерусалиме (С. Кастальский, Н. Рудницкая, пер. с англ.). Европа.

Бодрийяр, Ж. (2015a). Злой демон образов (А. Качалова, пер. с фр.). Изд-во Ивана Лимбаха.

Бодрийяр, Ж. (2015b). Симулякры и симуляции (А. Качалова, пер. с фр.).. Издательский дом «ПОСТУМ».

Бодрийяр, Ж. (2019). Совершенное преступление. Заговор искусства (А. Качалова, С. Зенкина, пер. с фр.). РИПОЛ-классик.

Гройс, Б. (2012). Политика поэтики. Ад Маргинем Пресс.

Делёз, Ж. (1998). Различие и повторение. Петрополис.

Делёз, Ж., Гваттари, Ф. (2008). Анти-Эдип: Капитализм и шизофрения (Д. Кралечкин, Пер.; В. Кузнецов, Науч. ред.). Екатеринбург, Россия: У-Фактория.

Перевод с французского Н.Б. Маньковской (содержание с. 3-7 и вторая часть с. 215-382), Э.П. Юровской (первая часть с. 9-215).

Научный редактор — Н.Б. Маньковская.

Зубофф, Ш. (2022). Эпоха надзорного капитализма. Битва за человеческое будущее на новых рубежах власти (А. Карташова, пер. с англ.). Изд-во Института Гайдара.

Колобов, Н. С. (2025). Память без останков: ликвидация субстрата. Информация–коммуникация–общество, 1, 185–188.

Ловинк, Г. (2024). В плену у платформ: Как вернуть себе интернет (А. Карташова, Н. Котик, пер. с англ.). Ад Маргинем Пресс.

Луман, Н. (2005). Реальность массмедиа (А. Ю. Антоновский, пер. с нем.). Праксис.

Маркс, К. (1980). Экономические рукописи 1857–1859 годов. В К. Маркс, Ф. Энгельс. Собрание сочинений (2-е изд., Т. 46, Ч. II, с. 213–224). Госполитиздат.

Ортега-и-Гассет, Х. (2000). Размышления о технике. В Избранные труды (М. М. Федорова, А. М. Корбушкина, пер. с исп.; А. М. Руткевич, ред.), с. 164–232. Весь мир.

Савчук, В. В. (ред.). (2011). Медиафилософия VII. Медиареальность субъекта (М. А. Степанов, ред.). Изд-во Санкт-Петербургского философского общества.

Хабермас, Ю. (2016). Структурная трансформация публичной сферы: Исследования относительно категории буржуазного общества (В. В. Иванов, пер. с нем.). Весь Мир.

Хайдеггер, М. (1993). Вопрос о технике. В Время и бытие: Статьи и выступления (В. В. Бибихин, пер. с нем.), 221–238. Республика.

Хайдеггер, М. (2010). Что зовется мышлением? (Э. Сагетдинова, пер. с нем.). Академический Проект.

Ясперс, К. (1986). Современная техника. В Новая технократическая волна на Западе: Сборник статей (Л. Копелев, пер. с нем.; П. С. Гуревич, сост.), 119–146. Прогресс.

Ясперс, К. (1994). Смысл и назначение истории (М. И. Левина, пер. с нем.). 2-е изд. Республика.

Baudrillard, J. (1975). The Mirror of Production (M. Poster, Trans.). Telos Press.

Borges, J. L. (1944). Ficciones. Editorial Sur.

Garde-Hansen, J., Hoskins, A., & Reading, A. (2009). Save As… Digital Memories. Palgrave Macmillan.

Safranski, R. (1999). Martin Heidegger: Between Good and Evil (E. Osers, Trans.). Harvard University Press.

Published
2025-09-30
How to Cite
Kolobov N. S., & Kravchenko E. Y. (2025). The Location of Memory in the Digital Age . Communications. Media. Design, 10(3), 110-125. https://doi.org/10.17323/cmd.2025.28589
Section
Scientific Articles