Construction of the City Image in Official and Everyday Communication: A Comparative Analysis (Based on Social Media)

Keywords: city image, urban communities, topic modeling, word2vec

Abstract

The article offers an analysis and visualization of Russian city images that emerge in the comments of urban community subscribers and posts from administrative press services. The city image is regarded as a frame structure that develops through political and interpersonal communication in the network. The social component of the city image is identified as the determining factor. The study employs a methodology for examining the city image in the domestic social network VK, which includes topic modeling and semantic modeling. A detailed description of the differences between the official and everyday city images is provided as a result of the research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nikita A. Matkin, HSE University

Research Assistant, International Laboratory of Intangible-driven Economy

References

Веселова, С. Б. (2013). Город как образ сознания и образы как город в сознании. Acta Eruditorum, (13), 63–68. EDN: BJTFYW

Вирт, Л. (2018). Урбанизм как образ жизни (В. Николаев, пер.). Strelka Press.

Волкова, Н. А. (2016). Виртуальный образ города сквозь призму лексики медийного и повседневного дискурсов. Современные исследования социальных проблем, (27), 135–163. EDN: WYYTEL

Всеволодова, А. Н. (2013). Медиаобраз городов России в федеральных печатных СМИ. Вопросы теории и практики журналистики, (2), 152–158. EDN: RALJWZ

Желнина, А. А. (2021). Инвентаризация городского пространства и эмоциональный менеджмент городских инициатив. В Е. Лапина-Кратасюк, О. Запорожец, А. Возьянова (ред.), Сети города: Люди. Технологии. Власть (сс. 230–254). Новое литературное обозрение.

Зиммель, Г. (2002). Большие города и духовная жизнь. Логос, (3). https://magazines.gorky.media/logos/2002/3/bolshie-goroda-i-duhovnaya-zhizn.html

Китчин, Р. (2021). Сетевой урбанизм, основанный на данных. В Е.Лапина-Кратасюк, О.Запорожец, А. Возьянова (ред.), Сети города: Люди. Технологии. Власть (сс. 58–81). Новое литературное обозрение.

Колмогорова, А., Мельникова М. (2020). Метафорические средства конструирования образа Красноярска в дискурсе социальных медиа. Евразийский союз ученых, (4), 48–52.

Лефевр. А. (2008). Другие Парижи. Логос, (3), 141–147. https://intelros.ru/pdf/logos_03_2008/08.pdf

Линч, К. (1982). Образ города (В. Глазычев, пер.). Стройиздат.

Манович, Л. (2021). Изучая городские социальные медиа: проекты Selfiecity и On Broadway В Е. Лапина-Кратасюк, О. Запорожец, А. Возьянова (ред.), Сети города: Люди. Технологии. Власть (сс. 381–398). Новое литературное обозрение.

Овчинникова, И., Завершинская, А. (2014). Пермь в англоязычном сегменте Сети: 2012 vs. 2014. Локальный дискурс и конструирование образа территории, 22–23. http://www.psu.ru/files/docs/fakultety/fil/Kaf_zhurnalistiki/discour.pdf

Парк, Р. (2006). Городское сообщество как пространственная конфигурация и моральный порядок. Социологическое обозрение, 5(1), 11–19. https://sociologica.hse.ru/data/2011/03/14/1211453107/5_1_3.pdf

Пидодня, Ю. А. (2010) Образ города в рамках социальной психологии. Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований, (1), 86–87. https://applied-research.ru/ru/article/view?id=498

Салимовский, В., Мишланов, В. (2014). Конструирование образа город на основе фрейм-понятия. Локальный дискурс и конструирование образа территории, 28–29. http://www.psu.ru/files/docs/fakultety/fil/Kaf_zhurnalistiki/discour.pdf

Чернова, Л., Шелест, Ю., Иванникова, О. (2014). Образ города глазами жителей. Вісник ПДАБА, (3), 64–69.

Шайкевич, А., Савчук, С. (2014) Анализ лексико-семантических особенностей региональной прессы (на примере газет Гродненского района Беларуси). Компьютерная лингвистика и интеллектуальные технологии: По материалам ежегодной Международной конференции «Диалог», (13), 585–598. http://www.dialog-21.ru/digests/dialog2014/materials/pdf/ShaikevichAYSavchukSO.pdf

Alam, M., Abid, F. et al. (2020). Social media sentiment analysis through parallel dilated convolutional neural network for smart city applications. Computer Communication, (154), 129–137. https://doi.org/10.1016/j.comcom.2020.02.044

Arendt, H. (1958). The Human Condition. University of Chicago Press.

Bennett, E. A., Cordner et al. (2013). Disavowing politics: Civic engagement in an era of political skepticism. American Journal of Sociology, 119(2), 518–548. https://doi.org/10.1086/674006

Blei, D. M., Ng, A. Y., & Jordan, M. I. (2003). Latent dirichlet allocation. Journal of machine Learning research, (3), 993–1022.

Huang, J., Obracht-Prondzynska et al. (2021). The image of the City on social media: A comparative study using “Big Data” and “Small Data” methods in the Tri-City Region in Poland. Landscape and Urban Planning, 206, 103977. https://doi.org/10.1016/j.landurbplan.2020.103977

i Agustí, D. P. (2021). The clustering of city images on Instagram: A comparison between projected and perceived images. Journal of Destination Marketing & Management, 20, 100608. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2021.100608

Jiang, B. (2013). The image of the city out of the underlying scaling of city artifacts or locations. Annals of the Association of American Geographers, 103(6), 1552–1566. https://doi.org/10.1080/00045608.2013.779503

Kowalik, K. (2021). Social media as a distribution of emotions, not participation. Polish exploratory study in the EU smart city communication context. Cities, 108, 102995.

Mikolov, T., Chen, K. et al. (2013). Efficient estimation of word representations in vector space. https://doi.org/10.48550/arXiv.1301.3781

Molinillo, S., Anaya-Sánchez, R. et al. (2019). Smart city communication via social media: Analysing residents’ and visitors’ engagement. Cities, 94, 247-255. https://doi.org/10.1016/j.cities.2019.06.003

Mumford, L. (1937). What is a City? http://blog.uta.edu/~kholli/files/2014/08/mumford_what_is_a_city_1937.pdf

Pereira, J. F. F. (2017). Social media text processing and semantic analysis for smart cities. https://doi.org/10.48550/arXiv.1709.03406

Van der Maaten, L., & Hinton, G. (2008). Visualizing data using t-SNE. Journal of machine learning research, 9(11).

Published
2025-09-30
How to Cite
Matkin N. A. (2025). Construction of the City Image in Official and Everyday Communication: A Comparative Analysis (Based on Social Media). Communications. Media. Design, 10(3), 89-110. https://doi.org/10.17323/cmd.2025.17416
Section
Scientific Articles