
[Scientific Articles] 
Kiriya I. 

How the media structure in Russia contributes  
to the state sport monopoly and concentrates  

the market of symbolical violence 
 

 

HOW THE MEDIA STRUCTURE IN RUSSIA CONTRIBUTES TO 
THE STATE SPORT MONOPOLY AND CONCENTRATES THE 
MARKET OF SYMBOLICAL VIOLENCE 
 

 
 

Abstract:   
  
The main assumption of this paper is that sport in Russia could not be regarded as a 
business or as part of the entertainment industry but solves first of all ideological 
problems – support of the national glory and patriotic education. From this point of view, 
it is interesting to see how the classic peace-making slogan of Pierre de Coubertin (sport 
is a peace) on which the Olympic movement is based, becomes increasingly less 
compatible with interstate competition and the glorification of particular nations inside 
this movement. To disclose the above thesis, we analysed industrial structures of 
Russian media and sport ownership in order to find similarities and correlations between 
the model the state uses to control and manage big media and the way it controls the 
field of sport. We discovered that similar models of the state financial control are used to 
control the sport industry via loyal oligarchs but mainly – through a couple of financial 
poles such as ‘Gazprom’ (main gas company in Russia). 
 
Keywords: sport industry, Russia, media market, concentration, ownership 

 
 
The central idea of this paper is to find correlations between the media and sport 
industry in Russia and to demonstrate how, using structural restrictions, the State 
manages the sport as a propagandist machine and uses it as a monopoly. At the 
superficial level, such connection could be found out in the public sphere, where 
during the past 5 years and especially after the Sochi Olympic Games, former state 
executives responsible for the Olympic Games, took the positions of chiefs of media 
companies. The most emblematic initiative was the nomination of the old chairman of 
the organising committee of the Sochi Olympic Games, Dmitry Chernyshenko, as the 
president of the most powerful media holdings in Russia – ‘Gazprom Media holdings’. 
Another case is the constant flow of ex sport figures into politics and their participation 
in the elaboration of the state policy in the field of media. Sometimes, such people 
plunge after such political career into the media business (this is the case of Alina 
Kabaeva, ex-champion in rhythmic gymnastics, deputy of State Duma, who is actually 

Kiriya I.  
professor, department of media, National Research University 
Higher School of Economics 
ikiria@hse.ru 

 

62              © Communications. Media. Design, Volume 2, №3, 2017  



[Scientific Articles] 
Kiriya I. 
How the media structure in Russia contributes 
to the state sport monopoly and concentrates  
the market of symbolical violence 

 

a chair of the board of the National Media Group).  At the counter flow, we could 
observe how the people from the media industry are also injected into the sportive 
industry and more broadly – entertainment industry, which manages both the sport 
and media industries.  
 
Theoretical review 

Theodor Adorno and Max Horkheimer in ‘Dialectics of the enlightenment’ wrote that in 
a capitalist society, entertainment becomes a continuation of labour (Adorno & 
Horkheimer, 2002). It means that in the contemporary societies, cultural practice is 
directly linked with the consumer culture of the market capitalist economy, that leisure 
does not place a person outside such society but perfectly corresponds to it and 
contributes to its reproduction. For Althusser, sport is a part of the ideological 
apparatus and is used to reproduce ideologies such as ‘individual competition, 
chauvinism, nationalism and sexism’ (Althusser, 1977). Within such logics, sport is 
analysed by interactionist researchers: sport is a form of sublimation of risk situations 
(because there is a lack of such situations in the contemporary world), as well as the 
actions of sports fans constituting a form of ritualised struggle for territory (Marsh, 
Rosser & Harré, 1978).  
Cultural studies tradition comes from an understanding of sport as a particular culture 
and correspondence of sport (and its different types) to different social classes. For 
example, Pierre Bourdieu in ‘Critics of judgment of taste’ points out that different 
habitus (everyday practices of people) form different class identities towards sport, 
which means different attitudes to embodied practices of sport (such as sport as a part 
of ‘healthy life style’, sport as exploitation of the body etc.) (Bourdieu, 1986). 
A critical branch of cultural studies considered sport as a ‘cultivation’ of the main 
values of the capitalist world: division of labour, standardisation, bureaucratisation, 
quantification (quantified assessment) and homogenisation. Sport becomes a good 
sold on the market, which means that sport is an essence of the ideology of ‘egoistic, 
competitively aggressive individualism which is based on myth of equality of 
possibilities but in reality representing the real class, power, sex and race inequality’ 
(Hargreaves, 1982). 
Thus, sport represents a part of the critical approach towards media and, 
consequently, we could use theoretical models of political economy of media and 
critics of cultural commodification to analyse it (Mosco, 2009; Smythe, 1981). Even 
early scholars of cultural studies traditions applied for research in the field of 
corporate press and media (Williams, 2001). Relatively recent works in this field from 
theoretical ascertaining comes to a serious structural interpretation of the media 
concentration phenomena. Such as excessive M&A deals in this field, which are 
speculatively enhancing the diagonal concentration and dependence of media from 
financial companies (Bouquillion, 2008). Such conglomerates are often bringing 
together sport teams and the video games sector. This allows us to use common 

© Communications. Media. Design, Volume 2, №3, 2017  63 



[Scientific Articles] 
Kiriya I. 

How the media structure in Russia contributes  
to the state sport monopoly and concentrates  

the market of symbolical violence 
 

approaches to study the concentration in the field of sport and its relationship with the 
media.  
 
Russian model of media oligopoly 

There are some peculiarities, which considerably influenced the Russian model of 
media property. From our point of view, this one did not change considerably since 
the 1990s even if some influential media owners and media monopolies have 
changed.  
First of all, we should stress that even if the media were the first promoters of the 
liberal ideology of market reforms in the first Yeltsin period, the media was generally 
the first who refused to play according to the rules of the market. Already in 1993, the 
editors of the most widespread newspapers came personally to the president in order 
to demand financial aid as freezing the paper prices (Zassourski, 2004). Due to 
general financial problems, lack of state finance, macro-economic crises etc., the 
particular media system was established in the first half of the 1990s. Within this 
framework, the media was possible to exist only with sponsored moneys and not as a 
business. Neither advertising nor consumer moneys could be considered as revenues 
of the media. In this situation, the media mainly owned by editorial staff was 
confronted with the specific dilemma of either remaining dependent of a very narrow 
state budget (which was a case in regions where local authorities obtained control 
over media companies) or to find rich sponsors in the form of financial industrial 
corporations: 

• First television channel (former – ORT) was partly privatised and the control 
over it was transferred to the consortium of banks headed by Boris 
Berezovsky, who obtained the control over ‘Nezavisimmaya Gazeta’, 
‘Kommersant’ and television channel ‘TV 6’ 

• Vladimir Potanin and ‘Onexim group’ were owners of newspaper ‘Izvestia’ 
and review ‘Expert’ 

• Vladimir Goussinsky and ‘Mostbank’ created a television channel NTV, 
newspaper ‘Segodnya’, obtained control over radio station ‘Echo Moskvy’.  

In certain regions, such media owners were large regional and federal oligarchic 
groups in the field of oil and gas (television company ‘Surgutinternovosti’ and 
‘SurgutinformTV’, for example, in the Khanty Mansyisk district), in the field of energy 
etc. (Richter, 2008).  
The second remark is linked with the first one. The mass media in such situation 
became a political tool in the hands of big oligarchs. Speaking in terms of Nicholas 
Garnham, they became a tool of ‘ideological plus value’ (Garnham, 1990). As a result 
and due to the big capital control over the media, Boris Yeltsin wins the presidential 
elections in 1996 despite the previous low rating of confidence  (Zassourski, 2004). As 
a result, the media supporting the president during the elections obtained a set of 
preferences such as frequencies distributions (as NTV obtained a right to broadcast 
the entire day), credits from state companies (NTV obtained the credit from 

64              © Communications. Media. Design, Volume 2, №3, 2017  



[Scientific Articles] 
Kiriya I. 
How the media structure in Russia contributes 
to the state sport monopoly and concentrates  
the market of symbolical violence 

 

Gazprombank, First channel – from Vneshekonombank). As a result, we could see the 
return of the old soviet tradition of ‘servicing journalism’, which works in favour of a 
narrow group of federal media owners, who in that period represented the real 
powers of the country (some of them were members of at least of two governments 
during Yeltsin’s second term).  
Thus, the specific trajectory of the development of media economics in Russia as 
opposed to the central European countries (such as Poland or Hungary) was a ‘closed 
character of the media privatization’. In Central Europe, the post-soviet economic crisis 
led to the bankruptcy of media companies and their acquisition by big European 
media conglomerates (mainly German owned). In Russia, that process was different. 
Media ownership was redistributed a few times between big financial and industrial 
groups in order to extract rents from this property. As a result, in Central Europe, the 
media predominantly became a business and in Russia they became a tool of political 
influence. Such influence was also based on the sophisticated mechanism of self-
censorship and reproduction of power relations at the micro-level (Koltsova, 2006). 
Third peculiarity of the Russian media concentration model constitutes a significant 
reorientation of the media from print towards the audio-visual segment during the 
post-soviet times. In other words, during the 1990s the print periodical press was 
progressively losing its power and the television became the most powerful and 
influential media platform (Mickiewicz, 1999). This changed the configuration of the 
advertising market, whose volume started to grow during the 2000s due to a general 
growth of the Russian economy dependent from worldwide oil prices. As a result, the 
volume of television advertising revenues and the general volume of the television 
market was the main driver for media holdings, development in Russia; this is why 
Russian media holdings are mainly constructed around the television business.  
The further development of Russian media capital was subordinate to this logic. The 
changes in oligarchic media property and progressive interception of this one by 
state-owned or state managed companies around the first half of 2000 was linked 
with changes of political elite groups. Thus, ‘Media Most’ controlled by the oligarch 
Gussinsky changed the owner after the opposition party supported by Gussinsky lost 
the elections and state monopoly ‘Gazprom’ obtained its assets. A group of 
companies controlled by opposition oligarch Boris Berezovski was partly destroyed 
(some media platforms were closed after some conflicts between minor co-owners, 
such as ‘Channel TV-6’) or partly sold to another oligarch, more loyal to the power 
after Berezovski’s exile in the UK. As a result, a share of 49% of the First channel was 
sold to two off-shore firms attributed to the loyal Russian oligarch and owner of the 
‘Chelsea soccer team’ Roman Abramovich. 
Some ‘old elite members’ from the 1990s displayed their media assets for sale in the 
second half of the 2000s. Thus, in 2007, Vladimir Potanin and his holdings ‘Profmedia’ 
sold the most powerful tabloid in Russia ‘Komsomolskaya Pravda’ to the energy 
company ESN, affiliated with the Russian railways state monopoly. Another political 
newspaper controlled by this oligarch, ‘Izvestia’, was transferred to the ‘National Media 
Group’ in 2010. A 25% share of the television holdings STS-media, controlled by 

© Communications. Media. Design, Volume 2, №3, 2017  65 



[Scientific Articles] 
Kiriya I. 

How the media structure in Russia contributes  
to the state sport monopoly and concentrates  

the market of symbolical violence 
 

another banker from the 1990s, Michail Fridman, was sold in 2013 to the same 
‘National Media Group’. 
Thus, the reconfiguration of media ownership in the first decade of 2000 is 
subordinated to the same political logics and is linked with the replacement of elite 
groups: replacing the oligarchs who constituted the inner circle of the first president 
Boris Yeltsin and promoting new media owners close to the new president Vladimir 
Putin and his inner circle. This circle was formed by the president of the JSC ‘Russian 
Railways’ Vladimir Yakunin ( this position in fall 2015), the president of the JSC 
‘Gazprom’ (both companies are quasi state monopolies with a minority of private 
investors), Alexei Miller, the owner of the banking group ‘Russia’ Yuri Kovalchuk, 
president of ‘Gazprom Invest Holdings’ Alisher Usmanov.  
Such oligarchic logics coincided with another trend in the second half of the 2000s. 
The raise in the oil rent and pumping of the state budget by its revenues caused a 
huge investment growth into the state media. Since mid-2000, the State created new 
state-owned media such as the television channel ‘Zvezda’ (belongs to the ministry of 
defence), international news agency ‘Russia Today’, television channel ‘RT’ 
broadcasting in three different languages, television channels ‘Spas’ (orthodox 
channel), news channel ‘Vesti 24’, ‘Russia 2’, scientific and education channel ‘Nauka 
2.0’ etc. 
Thus in mid-2000, the 3 models of media control were constituted (Degtereva & Kiriya, 
2010): 
• Direct state media ownership. In this case, media companies are state 

enterprises1, they obtain a budget financing and their shares belong directly to the 
State Committee for Administration of the State Ownership. This is the case of 
‘Rossiskaya Gazeta’ (the official publishing house of the Russian government), JSC 
‘Channel First’ (51% shares are under control of the state) and VGTRK which is the 
largest state-owned television and radio broadcasting holding. 

• Indirect media ownership through state-owned companies. In this case, the media 
are owned by state corporations which are organised under the form of JSC 
because could they contain some private stakeholders. This is the case of 
‘Gazprom media’ (owned by Gazprombank), some media assets of JSC ‘Russian 
Railroads’ (such as the biggest tabloid ‘Komsomolskaya Pravda’).  

• Indirect media ownership through the non-formal relationship of oligarchs with the 
state administration. If we are only considering the political media, they are in fact 
predominantly controlled by just two-three individuals: Yuri Kovalchuk (close friend 
of the president since his administrative career began in Saint Petersburg in the 
early 1990s), Alisher Usmanov (related to the president through his wife – the chief 
coach of the Russian team of rhythmic gymnastics), Michail Prokhorov (the 
oligarch who presented the presidential elections in 2012). 

We should stress that the state mainly controlled the political media in this manner, or 
in other words television channels and newspapers (mainly ‘Izvestia’, which was the 

1 In Russian legislation “state owned enterprises” is a particular legal form of registered enterprises 

66              © Communications. Media. Design, Volume 2, №3, 2017  

                                                 



[Scientific Articles] 
Kiriya I. 
How the media structure in Russia contributes 
to the state sport monopoly and concentrates  
the market of symbolical violence 

 

oldest political newspaper since the beginning of communist times, ‘Komsomolskaya 
Pravda’ and ‘Kommersant’), which are covering the political life and social events. 
Entertainment media and in particular the press (such as glossy magazines etc.) are 
less subordinated to the political control from the state and in this field, the share of 
foreign ownership is much higher (at least one half of the publishing houses among 
the first ten publishers are foreign companies).  
In order to analyse the concept of media ownership, it is insufficient to solely 
understand the concentration of holdings. We need to know the financial flows, such 
as liabilities and other forms of financial dependence, which are behind any holdings. 
Thus, Philippe Bouquillion proposes to separate the notion of ‘owners’, or in other 
words the holders of shares, and financial poles – final beneficiary (Bouquillion, 2008).  
 
Table 1. (Part 1) Evolution of ownership in private and semi-state media 
Media 1998 2015 Industri

al 
activity 
of the 
pole 

Owne
r 

Financial 
Pole 

Owner Financial Pole 

‘Izvestia’ 
newspaper 

 
 
 
Profmedia 

 
 
 
 
Oneximbank 

National 
media 
group 

Bank «Russia», IC 
«Sogaz», JSC 
«Gazprom» 

Energy 

«Komsomolskay
a pravda» 
newspaper 

ESN 
Group 

JSC «Russian 
Railways» 

Transport 

Pervy Kanal  
 
 
 
Boris 
Berezovsky 

 
 
 
 
 
Objedinenny 
Bank 

National 
media 
group 

Bank «Russia», IC 
«Sogaz», JSC 
«Gazprom» 

Energy 

ORT KB 
LTD 

Roman Abramovich Energy 

TV6 Closed 
Publishing 
house 
«Kommersant» 

Alisher 
Usmanov 

Gazprominvestholdin
gs Ltd, JSC Gazprom 

Energy 

TV Channel NTV  
 
 

Vladimir 
Goussinski 

 
 
 

Mostbank 

 
 
 

Gazprom 
media 

 
 
 
Gazprombank, JSC 
Gazprom 

 
 
 

Energy, 
Finance 

PH «Sem Dnej» 
Radio «Echo 
Moskvy» 
TV Channel TNT 
NTV+ satellite 
platform 
TV channel Ren-
TV 

Irena 
Lesnevskay
a 

JSC 
RAO 
EES 

Nation
al 
media 
group 

Bank «Russia», IC 
«Sogaz», JSC 
«Gazprom» 
 
 

Energy 

Channel Five Government 
of Saint 
Petersburg 

 National 
media 
group 

Bank «Russia», IC 
«Sogaz», JSC 
«Gazprom» 

Energy 

© Communications. Media. Design, Volume 2, №3, 2017  67 



[Scientific Articles] 
Kiriya I. 

How the media structure in Russia contributes  
to the state sport monopoly and concentrates  

the market of symbolical violence 
 

Muz-TV Igor Krutoj  UTV 
 

Alisher Usmanov, 
Ivan Tavrin, 
Gazprominvestholdin
gs Ltd, JSC Gazprom 

Energy 

7 TV 
After 2012 – 
Disney Channel 

Moscow 
Government 

Moscow 
Governmen
t 

CTC Channel CTC-Media Peter 
Gerwy 

National 
media 
group 
(25%) 
Alisher 
Usmanov 
(75%) 

Bank «Russia», IC 
«Sogaz», JSC 
«Gazprom» 
Gazprominvestholdin
gs Ltd, JSC Gazprom 

Energy 

DTV Channel – 
after 2011 
Petertz 

Natalia 
Darialova 

 UTV 
(75%) Alisher Usmanov, 

Ivan Tavrin, 
Gazprominvestholdin
gs Ltd, JSC Gazprom 

Energy 

Table 1. (Part 2) Evolution of ownership in private and semi-state media 
 
If we take a look at Table 1, we can see that today quasi all political media are under 
the control of the financial pole – ‘Gazprom’ and the segment of energy. 
So if in 1998, the main owners of media assets were private individuals and investors, 
who were in parallel financial and industrial corporation owners, right now this is much 
more the case of companies, corporations and holdings. These are strongly linked 
with state owned companies as financial poles.  
Since 2010, the integration of media business with the assets of digital networks (first 
of all social media) has been conducted. In 2010, Alisher Usmanov became one of the 
stakeholders of Digital Sky Technologies and the owner of the biggest internet-
holding, the Mail.Ru Group. Until 2014 Mail.Ru would completely concentrate as assets 
such as ‘Odnoklassniki’ and ‘VKontakte’ (most popular social networks in RuNet), 
would buy ICQ from AOL, the shares within Facebook and Apple (such assets were 
sold by Usmanov in 2014) (Kiriya, 2012). 
The consolidation of international relations and of the general isolationist policy since 
2014 considerably influenced the Russian model of media concentration. On the wave 
of anti-western sanctions (and patriotic orientation after the Sochi 2014 Olympic 
Games), the Russian parliament voted a law on restricting the foreign capital in mass-
media to 20% (before it was 50%). This led to the sale of foreign stakeholders’ shares 
in media holdings. Before the end of 2015, 39% of the CTC-Media shares, owned by 
the Swedish MTG were sold to Alisher Usmanov. His holdings also plan to concentrate 
36% of the shares traded in free flow on NYSE. Thus, all the market of open access 
generalist channels will be under the control of a single financial pole, ‘Gazprom’, 
which illustrates the contemporary raw material based economy of Russia.  
The large publishers of periodical press (mainly represented by western companies) 
started to leave the Russian market following the promulgation of this law. Switzerland 
based Edipress sold out their business to the management in Russia. The deal on the 

68              © Communications. Media. Design, Volume 2, №3, 2017  



[Scientific Articles] 
Kiriya I. 
How the media structure in Russia contributes 
to the state sport monopoly and concentrates  
the market of symbolical violence 

 

biggest holdings ‘Sanoma Independent Media’ was suspended by Roskomnadzor, the 
Russian media watchdog. Publishing house ‘Axel Springer Russia’ was sold to Artcom 
Media Group (advertising media holdings).  
Some of the media owners and their assets became restricted in their operations 
abroad due to western sanctions against Russia, including financial operations, 
borrowings etc. Yuri Kovalchuk and his ‘National Media Group’ is present in one of 
such sanctions list. Awaiting some sanctions another close associate to the president, 
oligarch Alisher Usmanov, sold his shares in Facebook and Apple in 2014. The whole 
structure of the Russian media corporate ownership is presented in Figure 1. 
 

 
    Figure 1. (Part 1) The structure of industrial and corporate ownership of the Russian     
    political and business media 

 
 

© Communications. Media. Design, Volume 2, №3, 2017  69 



[Scientific Articles] 
Kiriya I. 

How the media structure in Russia contributes  
to the state sport monopoly and concentrates  

the market of symbolical violence 
 

 
Figure 1. (Part 2) The structure of industrial and corporate ownership of the Russian political 
and business media 
 
Media conglomerates and sport in Russia 
In order to trace the connection of the media ownership and key interests in the field of sport 
in Russia, we drew a map of the sport industrial space connected with the main media. We 
took the key owners of big soccer clubs within the Russian prime-league and drafted the list of 
the main television channels (since the actual model of media holding in Russia is very centred 
on the television, which remains the main source of information for the majority of Russians) 
and telecommunication conglomerates, which are controlled by the same owners. Then, 
additional interests in field of sport were added to these findings (general sponsorship of 
sportive teams, connections with sportive federations etc.). As a result we drew Table 2.  
 

Table 2. (Part 1) Owners of the largest soccer clubs and their connections with media 
owners 

 Television 
channels 

Telecommuni
cations 

Soccer club Interests in 
others 
fields of 
sport 

Government of the 
Republic of Mordovia 

  Mordovia  

Administration of Samara 
region 

Samara 
regional 
television 

 Krylia 
Sovetov 

 

JSC «Uralchim» 
 

  Amkar Swimming  
Boxing 

70              © Communications. Media. Design, Volume 2, №3, 2017  



[Scientific Articles] 
Kiriya I. 
How the media structure in Russia contributes 
to the state sport monopoly and concentrates  
the market of symbolical violence 

Table 2. (Part 2) Owners of the largest soccer clubs and their connections with media 
owners 

Television 
channels 

Telecommuni
cations 

Soccer club Interests in 
others 
fields of 
sport 

Administration of the 
Rostov region 

Don-TR Rostov 

Administration of 
Krasnodar region 
Oleg Mkrtchan 

Kuban 24 Kuban 

Government of Chechen 
Republic 

Grozny Terek 

Government of Sverdlovsk 
region 

Regional 
television 
(ОТВ) 
(50%) 

Ural 

Suleiman Kerimov - Rostelecom Anzhi Graeco-
Roman 
wrestling 

Alisher Usmanov UTV Megafon Arsenal 
(23%) 

Fencing 

Gazprom NTV 
TNT 
Match TV 

NTV+ Zenit 
Schalke 

Hockey 
Biathlon 
Athletics 

Taif oil company 
Government of Tatarstan 
Republic 

Tatmedia 
TNV-Novy 
vek 

Rubin 

RZD Transtel
ecom 

Lokomotiv 

VTB Dinamo Volley-Ball 
Hockey 
Rhythmic 
gymnastics 

Sergey Galitski Krasnodar 

Yevgeni Ginner (75%) 
Ministry of defence (25%) 

Zvezda CSKA 

Michail Prokhorov RBC Basketball 
Biathlon 

© Communications. Media. Design, Volume 2, №3, 2017  71



[Scientific Articles] 
Kiriya I. 

How the media structure in Russia contributes 
to the state sport monopoly and concentrates 

the market of symbolical violence 

Table 2. (Part 3) Owners of the largest soccer clubs and their connections with media 
owners 

Television 
channels 

Telecommuni
cations 

Soccer club Interests in 
others 
fields of 
sport 

Leonid Fedun (Oil 
company Lukoil) 

Spartak Cross 
country 
skiing 
Valley-Ball 

Renova Akado Soccer 

Sogaz insurance company Pervy channel 
(25%) 
Five channel  
Ren TV 
CTC-Media 
(25%) 

Hockey 

Vladimir Potanin TV3 (before 
2014) 
2x2 (before 
2014) 
Pyatnitsa 
(before 2014)* 

Hockey 

We could observe some clear similarities between the concentration on the sport field and 
media. Firstly, as in media, we could observe the tight intersection of interests between the 
field of sport and the telecommunications industry. So, if for mass-media, the 
telecommunication market represents a continuation of the distribution chain, for the sport 
industry this is also the case. This could be considered as the control over such business 
stage and as the distribution of broadcasting rights. 
Secondly, we should stress that a significant portion of soccer clubs as in the media field are 
owned by governments of regions, therefore by the State. In the field of media, as we know, 
the State controls such assets, with a share of 51% in ‘Channel One’, full holdings of VGTRK, 
publishing house ‘Rossijskaya Gazeta’, information agencies ‘Russia Today’ and Itar Tass, 
television channel ‘Zvezda’ and so on and this is without a lot of regional television channels 
(which we could see in the table above). From this perspective, Russian sport and media is not 
a business in the strong sense of this term and needs permanent subventions (from the State 
or private owners).  
As well as in field of media, we could observe the double ownership of sport clubs when the 
State holds the sportive club jointly with a big financial/industrial corporation. This is the case 
of the Tatarstan republic, where the soccer club ‘Rubin’ is partly controlled by the regional oil 
holdings ‘Taif’ and partly – by the government of the region, of the regional of Krasnodar 
(soccer club ‘Kuban’ is partly owned by the administration of the region and partly – by the 
entrepreneur Oleg Mkrtchan, the owner of the ‘Russian mining-steel company’). In some 

72  © Communications. Media. Design, Volume 2, №3, 2017



[Scientific Articles] 
Kiriya I. 
How the media structure in Russia contributes 
to the state sport monopoly and concentrates  
the market of symbolical violence 

regions (as well as in the Chechen Republic) soccer clubs are completely owned by the 
regional governments which does not necessarily mean that they could not have general 
sponsorship from industrial and financial companies. For example, soccer club ‘Ural’ belongs 
to the regional government and the general sponsorship of this club is covered by the group 
‘Renova’. 
Another common thing between media ownership and sport soccer club ownership is the 
typology of the control. In this context, we could also find the same model of state control in 
this field: via the state owned company (this type of control prevails actually), directly via the 
State budget (including the budget of regions) and, finally, via the private owners close to the 
power. Two main media owners in Russia (close friends of the Russian president Putin, Yuri 
Kovalchuk and Alisher Usmanov, both affiliated with financial pole ‘Gazprom’), as we could 
see, are very lowly present in the capital of the soccer clubs in Russia. Kovalchuk and his 
insurance company ‘Sogaz’ are only involved in the sponsorship of hockey clubs (but not 
direct ownership). Alisher Usmanov is the president of the International Federation of fencing 
and owns 27% of the London based club ‘Arsenal’ (but has no shares in Russian soccer clubs).  
Let us now refer to the interests of media and telecommunication owners in the 
construction of the Olympic infrastructure and stadiums for the World Cup in 2018. We 
should first of all stress that the funds for such construction have been generally 
provided by the state. But the receivers of such construction funds have been either 
regional governments or state companies or even privately owned companies. The 
largest of them such as JSC ‘Russian Railways’ or ‘Gazprom’ have been additionally 
capitalised by the state. Among the receivers we could find private business 
companies such as the Oneksim Group controlled by V. Potanin, which obtained the 
funds for the construction of the ski resort ‘Rosa Khutor’ for the Olympic Games 2014 
in Sochi. The full list of companies involved in the construction of Sochi 2014 and WC 
2018 facilities is mentioned in Table 3. 

Table 3. (Part 1) Connections between media, and telecom owners and contractors for 
the construction of the Olympic and WC 2018 infrastructure 

TV channels Telecommunications Building of 
objects for 
Sochi 2014 
Games 

Building 
objects for 
WC 2018 

Administration of 
the Rostov region 

Don-TR Yes 

Administration of 
the Krasnodar 
region 

Kuban 24 Yes Yes 

Administration of 
the Samara region 

Samara 
regional 
television 

Yes 

Government of the 
Mordovia Republic 

Yes 

© Communications. Media. Design, Volume 2, №3, 2017  73



[Scientific Articles] 
Kiriya I. 

How the media structure in Russia contributes 
to the state sport monopoly and concentrates 

the market of symbolical violence 

Table 3. (Part 2) Connections between media, and telecom owners and contractors for 
the construction of the Olympic and WC 2018 infrastructure 

TV channels Telecommunications Building of 
objects for 
Sochi 2014 
Games 

Building 
objects for 
WC 2018 

Government of the 
Sverdlovsk region 

Oblastnoe 
televidenie 
(50%) 

Yes 

Alisher Usmanov UTV Megafon Yes 

Gazprom NTV 
TNT 
Match TV 

NTV+ Yes Yes 

Taif Tatmedia 
TNV-Novy vek 

Yes 

VTB Yes 

Leonid Fedun 
(Lukoil) 

Yes 

Serguey Galitsky Yes 

JSC «RZD» Transtelecom Yes 

Michail Prokhorov RBC 

Renova Akado Yes Yes 

Sogaz Channel One (25%) 
Fifth channel 
Ren-TV 
CTC-Media (25%) 

Vladimir Potanin TV 3 (until 2014) 
2x2 (until 2014) 
Piatnitsa (until 
2014) 

Yes 

On the basis of this table we could draw some conclusions. First of all, the majority of regional 
administrations owning soccer clubs obtained the right to host the World Cup matches and, 
consequently, budget funds for the construction of stadiums. Then, such funds could be 
distributed among privately owned contractors (industrial group ‘Sinara’ builds stadiums in 
Ekaterinburg and Volgograd, financial structures of Guennady Timchenko for the moneys 

74   © Communications. Media. Design, Volume 2, №3, 2017



[Scientific Articles] 
Kiriya I. 
How the media structure in Russia contributes 
to the state sport monopoly and concentrates  
the market of symbolical violence 

obtained from ‘Gazprom’ and federal budgets are constructing the stadium ‘Zenit-Arena’ in 
Saint-Petersburg).  
Secondly, we could see that the universal investor in Russian sport (as well as in sport clubs 
and the Olympic infrastructure) is the JSC ‘Gazprom’. Seemingly, this is why some investors 
dependent from these financial pole actors (such as Kovalchuk and Usmanov) are less 
involved in sport financing.  

Discussion and conclusion 

To conclude this paper, we should first of all stress that the model of sport and media 
concentration in Russia is in fact on the stage of diagonal concentration, as it has been the 
case in the 1990s in the world media economy. During this time, media companies preferred 
to concentrate their assets and merge them with sport companies. Companies such as the 
News Corporation of Rupert Murdoch in the UK, Canal + in France etc. became the owners of 
soccer clubs (respectively Manchester United and Paris Saint Germain). But in the first dozen 
years of the third millennium during the growing diversification of media assets, big media 
conglomerates started to split out. After this period in the western world, media 
conglomerates preferred to narrow their businesses and sold their sport assets. So the era of 
big sport owners collecting soccer clubs began.  
In Russia, as we could see, the financial and industrial sector linked sport as well as the media 
with the existing state controls. From this point of view, in further works the analysis of the 
global sportive media ownerships seems to be appropriate. 
In fact, we should also point out the participation of Russian media players in the creation and 
activities of the monopolistic company, which possesses the exclusive right to produce and 
broadcast the high definition signal from any big sport events. So t ‘Channel One’ (51% are 
state owned, 25% are owned by Yuri Kovalchuk and his structures), VGTRK state owned 
holdings, RIA Novosti (completely state owned) and NTV Plus satellite platform (owned by 
‘Gazprom’) created in 2009 the non-commercial company ‘Sportive broadcasting’ in charge of 
such production. Thus, the broadcasting rights, which are freely exchanged in the foreign 
broadcasting market in Russia, became the object of sponsorship from the State corporations, 
which in their terms are main recipients of such rights. This case illustrates the fact that the 
State, by owning and financing sports, makes this field a part of the ideological apparatus as 
well as the media.   

REFERENCES  

Adorno, T., & Horkheimer, M. (2002). Dialectic of enlightenment. Stanford: Stanford 
University Press. 

Althusser, L. (1977). Ideology and ideological state apparatuses (Notes towards an 
investigation). В L. Althusser, 'Lenin and Philosophy' and Other Essays. London: New Left 
Book. 

Bouquillion, P. (2008). Les industries de la culture et de la communication : Les stratégies du 
capitalisme. Grenoble: Presse Universitaires de Grenoble. 

Bourdieu, P. (1986). Distinction: A social critique of the judgement of taste. London: Routledge. 

© Communications. Media. Design, Volume 2, №3, 2017  75



[Scientific Articles] 
Kiriya I. 

How the media structure in Russia contributes 
to the state sport monopoly and concentrates 

the market of symbolical violence 

Degtereva, E., & Kiriya, I. (1 2010 r.). Russian TV market: Between state supervision, commercial 
logic and simulacrum of public service. Central European Journal of Communication , 31-51. 

Garnham, N. (1990). Capitalism and communication: Global culture and the economics of 
information . London: Sage. 

Hargreaves, J. (Ed.). (1982). Sport culture and ideology. London: Routledge and Kegan Paul. 

Kiriya, I. (2012). Les réseaux sociaux comme outil d’isolation politique en Russie. ESSACHESS - 
Journal of communication studies , 5, 193-208. 

Koltsova, O. (2006). News media and power in Russia. London: Routledge. 

Marsh, P., Rosser, E., & Harré, R. (1978). The rules of disorder. London: Routledge. 

Mickiewicz, E. (1999). Changing channels: Television and the struggle for power in Russia. 
Durham: Duke University Press Books. 

Mosco, V. (2009). The political economy of communication . London: Sage. 

Richter, A. (2008). Post-Soviet perspective on censorship and freedom of the media: an 
overview , 70(5), 307-324. doi: 10.1177/1748048508094291.  . International Communication 
Gazette , 70, 307-324. 

Smythe, D. (1981). On the audience commodity and its work. В D. Smythe, Dependency Road: 
Communications, Capitalism, Consciousness, and Canada,. Norwood: Ablex. 

Williams, R. (2001). The long revolution. London: Broadview Press. 

Zassourski, I. (2004). Media and power in post-soviet Russia. Armonk, NY: M.E. 
Sharpe.

76    © Communications. Media. Design, Volume 2, №3, 2017



[Scientific Articles] 
Kiriya I. 
How the media structure in Russia contributes 
to the state sport monopoly and concentrates  
the market of symbolical violence 

КАК МЕДИАСТРУКТУРА РОССИИ ПОДДЕРЖИВАЕТ 
ГОСУДАРСТВЕННУЮ МОНОПОЛИЮ НА СПОРТ И 
УСИЛИВАЕТ РЫНОК СИМВОЛИЧЕСКОЙ ЖЕСТОКОСТИ 

Аннотация:  

Главный тезис этой статьи состоит в том, что спорт в России не может быть 
рассмотрен в качестве бизнеса или части развлекательной индустрии, взамен 
этого является инструментом для решения идеологических проблем, 
поддержания государственной славы и патриотического воспитания. В этом 
контексте интересно, как альтруистический слоган "Спорт - это мир", 
используемый для Олимпийского движения и Олимпийских игр, становится все 
менее и менее сравним с соревнованиями между странами и восславлением 
отдельных наций в рамках этого движения. Для раскрытия этого соображения был 
проведен анализ собственников медиа и спортивных институтов в России с целью 
найти сходства и корреляции в том, как государство использует крупные средства 
массовой информации и том, как оно контролирует спортивную сферу. 
Доказывается, что используются схожие модели. 

Ключевые слова: спортивная индустрия, Россия, медиарынок, 
концентрация, собственность

БИБЛИОГРАФИЯ 

Adorno, T., & Horkheimer, M. (2002). Dialectic of enlightenment. Stanford: Stanford 
University Press. 

Althusser, L. (1977). Ideology and ideological state apparatuses (Notes towards an 
investigation). В L. Althusser, 'Lenin and Philosophy' and Other Essays. London: New Left 
Book. 

Bouquillion, P. (2008). Les industries de la culture et de la communication : Les stratégies du 
capitalisme. Grenoble: Presse Universitaires de Grenoble. 

Bourdieu, P. (1986). Distinction: A social critique of the judgement of taste. London: Routledge. 

Degtereva, E., & Kiriya, I. (1 2010 r.). Russian TV market: Between state supervision, commercial 
logic and simulacrum of public service. Central European Journal of Communication , 31-51. 

Кирия И. В. 
Ph.D., профессор, департамент медиа, 
Национальный исследовательский университет - 
Высшая школа экономики 
ikiria@hse.ru 

© Communications. Media. Design, Volume 2, №3, 2017  77



[Scientific Articles] 
Kiriya I. 

How the media structure in Russia contributes 
to the state sport monopoly and concentrates 

the market of symbolical violence 

Garnham, N. (1990). Capitalism and communication: Global culture and the economics of 
information . London: Sage. 

Hargreaves, J. (Ed.). (1982). Sport culture and ideology. London: Routledge and Kegan Paul. 

Kiriya, I. (2012). Les réseaux sociaux comme outil d’isolation politique en Russie. ESSACHESS - 
Journal of communication studies , 5, 193-208. 

Koltsova, O. (2006). News media and power in Russia. London: Routledge. 

Marsh, P., Rosser, E., & Harré, R. (1978). The rules of disorder. London: Routledge. 

Mickiewicz, E. (1999). Changing channels: Television and the struggle for power in Russia. 
Durham: Duke University Press Books. 

Mosco, V. (2009). The political economy of communication . London: Sage. 

Richter, A. (2008). Post-Soviet perspective on censorship and freedom of the media: an 
overview , 70(5), 307-324. doi: 10.1177/1748048508094291.  . International Communication 
Gazette , 70, 307-324. 

Smythe, D. (1981). On the audience commodity and its work. В D. Smythe, Dependency Road: 
Communications, Capitalism, Consciousness, and Canada,. Norwood: Ablex. 

Williams, R. (2001). The long revolution. London: Broadview Press. 

Zassourski, I. (2004). Media and power in post-soviet Russia. Armonk, NY: M.E. 
Sharpe.

78   © Communications. Media. Design, Volume 2, №3, 2017


