[Hay4Hble cTaTbu]

HasbigoB C.I'.,, JToryHoBa O.C.
PenpezeHTauymns chegeparsibHbix BbibopoB 20111 2012 rr. B
Poccuu KpynHenwmmm heaepasibHbIMU Te1eKAHAIaMU

YOK: 324: 621.397.13 + 32.019.51

THE REPRESENTATION OF THE FEDERAL ELECTIONS
OF 2011 AND 2012 IN RUSSIA BY THE MAJOR NATIONAL
TELEVISION CHANNELS

Davydov S.

School of Media, Faculty of Communications, Media and
Design, National Research University Higher School of
Economics (Moscow)

sdavydov@hse.ru

Logunova O.

Department of General Sociology, School of Sociology,
Faculty of Social Sciences, National Research University
Higher School of Economics (Moscow)

ologunova@hse.ru

Abstract:

The programs of Russian TV channels in the context of electoral campaigns have
repeatedly been selected as a subject of social surveys. The proposed paper is based
on the results of content analysis of informational programs of the three major channels
Pervij, Rossija-1 and NTV — during the Duma campaign of 2011 and the presidential
campaign of 2012. The research findings demonstrate the thematic and contextual
features of the programs, tones and mentioned persons. It is shown that the
representation of the electoral competition was mostly imitative. The governing party
(“United Russia”) and the authorities’ candidate (Vladimir Putin) were presented mostly
as officials at work, which gave them certain advantages.

There were no principal differences in the position of various channels towards the
political process. In both cases public political activity increased noticeably after voting:
in November 2011 in the form of protest demonstrations, and later in March 2012 in the
form of protest and supportive demonstrations.

Keywords: content analysis, Russian television, elections in Russia, Putin, “United
Russia”

Introduction

Elections are a favourite topic for analysis among political scientists and
representatives of different disciplines, such as psychology, philosophy, political
science and sociology, who try to explain the reason for different types of personal
choice and motivation for voting. However, the process is still not fully understood

e
© KommyHukauunn. Megma. nsaiin, Tom 1, N°1, 2016 {;Q)



[Scientific Articles]

Davydov S., Logunova O.
The representation of the federal elections of 2011 and
2012 in Russia by the major national television channels

because each case seems to be unique and requires special attention from the
researchers.

The media, such as television, radio and Internet, play significant roles in the formation
of public opinion (Grushin, 1985). Taking into account the size of the Russian territory
and the regional differences, we conclude that the main TV channels who broadcast
nationwide play a very significant role in the forming of national identity. Therefore, TV
becomes the main force for propaganda and political promotion (Cole, 1985).

Since 2003-2004, the results of Russian elections have been quite predictable.
However, the most recent elections were noticeably different, because they included
subsequent protest movements. As a result, during the electoral campaigns, the
media showed a growing interest in the political process, even after voting. The major
Russian channels had a large number of segments in their programs, especially
current events programs, dedicated to the elections as well as to the street politics.
Major modern media of general interest, addressed to mass audiences, cannot afford
a stressed political partisanship. Such channels need to represent the entire width of
the political spectrum. According to McChesney, modern commercial media, being in
fact manipulated by large owners, creates and actively cultivates the idea of “objective
journalism” (McChesney, 2000). Finally, the commercial system of political
representation is based on giving more or less attention to this or that political force in
its coverage. This model is called “agenda” (McCombs & Shaw, 1972) and its derivative
models are called “spiral of silence” (Noelle-Neumann, 1984) or “gatekeepers”
(Shoemaker, 1991).

The main purpose of this paper is to analyse the representation of federal elections by
the top three Russian channels. We focus on the content structure of television
broadcasting using a variety of quantitative and qualitative methods.

The present study is based on the method of content analysis performed by a team
from the media communications faculty of the National Research University Higher
School of Economics (Moscow). Two ways of TV recording were coded during the
Duma election campaign in 2011 and the presidential campaign in 2012. Each news
story was coded by tone, region, mentioned persons, organizations, etc.

To understand the nature of the coverage of the 2011-2012 Federal election
campaigns by the leading Russian television channels, it is necessary to consider the
following circumstances. In the 1990s the major Russian media was controlled by
various oligarchic groups. In particular, ORT (now - the First channel) in the second half
of the 1990s was controlled by businessman Boris Berezovsky. NTV was founded in
1993 by Vladimir Gusinsky. RTR (now - Russia-1) belonged to state media holding
VGTRK. The coverage of different political parties and candidates during election
campaigns could vary significantly. For example, such differences during the Duma
campaign in 1999 are described in Fedorov (2000).

After the presidential election in 2000, Berezovsky and Gusinsky were forced to leave
Russia. They sold their television businesses to the structures close to the Kremlin. As
a result the coverage of politics in Russia by major TV channels changed, becoming

>
© Communications. Media. Design, Volume 1, N°1, 2016 {;()



[Hay4Hble cTaTbu]

HasbigoB C.I'.,, JToryHoBa O.C.
PenpezeHTauymns chegeparsibHbix BbibopoB 20111 2012 rr. B
Poccuu KpynHenwmmm heaepasibHbIMU Te1eKAHAIaMU

more coherent. There can be some stylistic differences, but not in estimates or
stresses. The focus of the television channels as it is shown in Davydov and Davydova
(2006), Davydov and Dutov (2007) was moved to government as a fighter for national
interests against various opponents, external as well as internal. At the same time in
the 2000s some changes in electoral politics were made, which in general limit
electoral competition. For example, the gubernatorial elections were cancelled, the
line "against all" in ballots was declined, observers were constrained to register at
polling stations only from participating parties, etc. In general, the role of major TV
channels during electoral campaigns moved from involved political actors to remote
observers.

This paper is structured as follows: the first section represents the theoretical
background of the content analysis and the results of such research in Russia and
other countries. The second section proposes general characteristics of themes, tones
and mentioned persons. The third major part of this paper outlines the features of the
presidential election and the state election for Duma. Section four provides a
description of protest movement representation as well as supporting street actions.
The last section offers some discussion and concluding comments.

Survey Methodology

The basic quantitative characteristics of television used in this paper were obtained in
the research project, and are implemented using content analysis. This study was
carried out in 2011-2012 as part of the project of the media research faculty in the
National Research University Higher School of Economics (HSE), Russian Economic
School, Berkman Center for Internet and Society Studies at Harvard University and the
University of Glasgow. The research methodology was created by Sergey Davydov
(HSE) and Sarah Oates (University of Glasgow).

Issues from evening information programs on major TV channels were selected for the
study: “Vremja” at 21:00 (Pervyjkanal), “Vesti” at 20:00 (Rossija-1) and “Segodnja” at
19:00 (NTV). In addition, the sample included weekly summary programs “Voskresnoe
vremja” (Pervyj kanal), “Vesti v subbotu”, “Vestinedeli”, (Rossija-1), “Segodnja.
ltogovaja programma” (NTV), and also issues on weekly analytical programs, talk
shows and infotainment, including “Pozner”, “Prozhektorperishilton”, “Grazhdanin
Gordon” (Pervyjkanal), “Central’noe televidenie” and “NTVshniki” (NTV).

Audiovisual texts were selected for the two periods: three weeks before and three
weeks after the Duma election (November 14 to December 25, 2011), four and a half
weeks before and two weeks after the presidential elections (February 4™ to March
16™, 2012). The total volume of processed data was 303 television programs (149 in
the first wave of the study, 154 in the second) with a total time of 171 hours 47 minutes
and 59 seconds. This includes 3097 stories of twelve different types: 1492 in the first
wave and 1605 in the second. More information about the analysed corpuses is shown
in Table 1.

07
© KommyHukaumn. Megua. AnsaiH, Tom 1, N°1, 2016 /



2
e

a2
&,

Table 1. Overview of the sample text content analysis

[Scientific Articles]

Davydov S., Logunova O.
The representation of the federal elections of 2011 and
2012 in Russia by the major national television channels

Ne  Program TV channel[First wave Second wave
Number | Number |Duration |[Number |Number |Duration |Number |Number |Duration
of issues | of plots of issues | of plots of issues | of plots
1 Vremja Pervyj 36 424 18:24:57 |38 411 19:06:27 |74 835 37:31:24
kanal
2 Voskresnoe | Pervyj 6 48 05:55:12 |6 52 05:13:30 |12 100 11:08:42
vremja kanal
3 Pozner Pervyj 6 27 05:03:25 |5 24 04:12:36 |11 51 09:16:01
kanal
4 Prozhektorp | Pervyj 6 49 02:12:44 |5 34 02:37:12 |11 83 04:49:56
erishilton kanal
5 Grazhdanin | Pervyj 0 0 00:00:00 |4 16 03:31:28 |4 16 03:31:28
Gordon kanal
6 Vesti Rossija-1 |31 301 15:45:28 |32 350 14:09:26 |63 651 29:54:54
7 Vesti v |Rossija-1 |6 82 04:47:05 |4 65 03:21:13 |10 147 08:08:18
subbotu
8 Vesti nedeli | Rossija-1 |6 70 06:09:21 |6 74 07:23:.06 |12 144 13:32:27
9 Segodnja.  |NTV 37 384 14:16:17 |38 437 14:06:43 |75 821 28:23:00
10 |Segodnja. |NTV 5 40 03:11:50 |7 80 06:00:34 |12 120 09:12:24
Itogovaja
programma
11 |NTVshniki |NTV 5 26 04:32:12 |4 20 03:25:20 |9 46 07:57:32
12 | Central’'noe |NTV 5 41 04:06:01 |5 42 04:15:52 |10 83 08:21:53
televidenie
TOTAL: 149 1492 84:24:32 (154 1605 87:23:27 303 3097

© Communications. Media. Design, Volume 1, N°1, 2016

08




[Hay4Hble cTaTbu]

HasbigoB C.I'.,, JToryHoBa O.C.
PenpezeHTauymns chegeparsibHbix BbibopoB 20111 2012 rr. B
Poccuu KpynHenwmmm heaepasibHbIMU Te1eKAHAIaMU

During the project, the following parameters were encoded:

e basic parameters of program (name, channel, release date, etc.);

e time and sequence number of the plot in the TV program;

e geography of scene (regions/countries mentioned in the scene);

e persons who were mentioned, spoke or were shown without mention;

e characters and organizations;

e attitude towards electoral and protest topics;

e visualization and presenter;

e the tone, the importance and attitude of the presenter of the event;

e reference of the plot to the themes (from the list);

e a free-form description of the plot.
In addition, data obtained during previous TV news content analysis studies was used
for comparison and to identify trends. First, the project by Sergey Davydov and Natalia
Seliverstova “Content analysis of television news in 2004” conducted for the non-
profit organization “Internews”. Second, the content analysis of television programs,
implemented by the International Institute of Marketing and Social Research “GfK-Rus”
in 2007 for the Fund “Educated Media”.
The current comparative analysis was limited by methodology. Comparing the data for
2011 and 2012 with the results of content analysis in 2004 and 2007, we should take
into account the methodological differences in all three research projects. Also, in
2004 and 2007, the analysis was not done during the electoral period.

Literature Review

The changing role of the media in the process of public opinion formation is an
important topic in communications research. During the nineteenth century, political
communications took place through media whose editorial positions were defined by
the interests of certain parties. As a result, every newspaper corresponded to a certain
political orientation. In this sense, the media functioned as mediators between political
movements and their adherents in the society. According to McChesney, this form of
interaction was truly pluralistic, because it allowed the audience to explore the basis of
various media reports to get information about the political positions of the various
political structures (McChesney, 2000). In fact, each political party had its own
channels of mass communication at that time, and the audience was aware of the
political orientation of any printed media (Hallin & Mancini, 2004).

At the next stage a parallelist commercial system was formed. In the context of media
business development, it became unprofitable to maintain a strict and hard-edged
political position. However, media owners as business people were more inclined to
adjust the media in support of right-wing views. A corresponding model of modernity
was embodied in which each media source, in one form or another, attempts to reflect
or represent the entire width of the political spectrum. Finally, according to

© KommyHukauun. Megua. AnsaiH, Tom 1, N°1, 2016 {;S)



[Scientific Articles]

Davydov S., Logunova O.
The representation of the federal elections of 2011 and
2012 in Russia by the major national television channels

McChesney, modern commercial media actively cultivates the idea of “objective
journalism”, while journalism is, in fact, manipulated by large owners (McChesney,
2000). Political representation in the commercial media system is based on giving
more or less attention to various political forces. This model is called “agenda”
(McCombs & Shaw, 1972) and its derivative models are called “spiral of silence”
(Noelle-Neumann, 1984) or “gatekeepers” (Shoemaker, 1991). The agenda model
suggests that the media, giving greater or lesser attention to a given topic, forms a
certain pattern of social priorities shared by recipients. The spiral of silence model
supposes that political actors attempt to publicly articulate the most popular opinion.
Finally, the gatekeeper model suggests that certain messages are cut off while the
media, journalists and editors act as gatekeepers of information.

Much of the study of media focuses on how it may enhance existing political
institutions within a particular country (Linaa, 2006; Lusoli&Ward, 2006; Wright, 2006).
We emphasize the need to understand the role of information and communication
technologies (ICTs) within a national context. Measurements of media “freedom” are
compiled and publicized around the world, but these assessments are usually more of
a projection of a particular national media tradition onto the media system in another
country to see how it measures up.

The classic models of the media were developed by Siebert et al. (1963) during the
Cold War. In their 1963 classic, Siebert, Peterson and Schramm divided the world’s
media into four models: libertarian, social responsibility, authoritarian and Soviet. They
argued that the libertarian model supported the notion that opinion should be aired
freely; the social responsibility model held that media should work proactively to
include all segments of society in its coverage; the authoritarian model called for a
press completely subservient to the state; and the Soviet press model required that
the media support the Marxist-Leninist view of reality. These models have been
debated, criticized, labelled as an artefact of the Cold War and sometimes just
ignored. However, they remain an important starting point for discussion of the media
and the public. All of these models should be treated as “ideal types”(Weber).
According to Hallin and Manchini, one of the central problems of the classic models is
that the elements of all of them are evident in many democracies. In their study using
the experience of political systems in North America and Europe, they finally devised
the liberal model, the democratic corporatist model and the polarized pluralist model
(Hallin & Mancini, 2003). These three models are based on modern-day research and
describe how media systems operate today. The Russian media does not fit into any
of these models, which is not surprising.

In the wake of the collapse of the Soviet Union in 1991, the new Russian government
generally rejected the elaborate media productions of Soviet times. Russians
overwhelmingly rejected the idea of “objectivity” or even “balance” in mass media
(Oates, 2006). Oates named this model the neo-Soviet model of the media. According
to Oates, Russians perceive the media as a political player, generally deployed in the
service of their financial and political patrons. In addition, there is a lot of state and

© Communications. Media. Design, Volume 1, N°1, 2016 s)()



[Hay4Hble cTaTbu]

HasbigoB C.I'.,, JToryHoBa O.C.
PenpezeHTauymns chegeparsibHbix BbibopoB 20111 2012 rr. B
Poccuu KpynHenwmmm heaepasibHbIMU Te1eKAHAIaMU

commercial ownership across all levels of print and broadcast media in Russia.
However, the most dominant media outlet is television. As a result, the central
television stations retain a particular influence both in commercial and political
spheres.

Many researchers have drawn attention to this fact. They explain the specificity of the
formation of a “people’s government” and national identity in Russia by several
factors: the Soviet legacy, reproducing a paternalistic model in public institutions
(Bagger, 2007), social and cultural crisis after the collapse of the USSR (Sztompka,
1993), the size of area and a wide range of television channels (cable TV in Russia has
not received the same distribution as, for example, in the U.S)), regional and social
disparities in access to the Internet and other new methods of communication
(Zubarevich, 2005). However, all of these researchers make clear that the Russian
media is again a tool for the elites (directly or indirectly controlled by the state), rather
than a watchdog of the masses (Oates, 2007). A detailed study of the methods of
public pressure on editorial policy in Russia was conducted by Koltsova (2006).

The proposed research is based on the methodology of content analysis, which is
highly important for complex social studies. Krippendorff (2004) introduces the history
and core principles of content analysis, as well as an essential resource for the
present study, examines the conceptual and methodological aspects of the method
and clarifies the epistemology and logic of the research. Content analysis of television
was conducted by research groups twice, in 2004 and 2007, in Russia. Most coding
parameters were tested on earlier content analysis projects (Oates, Lee, Kaid& Berry,
2010; Oates, 2006). Media during the electoral period was researched by Oates,
Fedorov, etc.

General characteristics. Themes

For the most part, the top three Russian TV channels create the national agenda,
which is why the themes of their news and analytical programs are so important. They
represent current affairs in Russian society and around the world. In the survey, TV
stories were divided into four groups in accordance with the sphere of society. The
thematic blocks are the following.

Economic issues including a discussion of the Russian budget, inflation, taxes and
privatization, international trade, news of the major companies and other topics
around the economic situation within the country and abroad.

Political affairs including constitutional reforms, the role of legislative bodies, human
rights issues and relations between the central and regional authorities. Formally, this
unit should include electoral problems, although in practice this type of subject could
be treated as economic, social, etc.

Social issues related to the topic of education, health, culture, science, sports and the
activities of various social services.

© KommyHukauunn. Megma. nsaiin, Tom 1, N°1, 2016 g).l



[Scientific Articles]

Davydov S., Logunova O.
The representation of the federal elections of 2011 and
2012 in Russia by the major national television channels

2
e

>
&,
>

Cultural issues including stories and activities devoted to cultural character. For
example, the story of the discovery in the Bolshoi Theatre after reconstruction.

The analysis indicated that stories attributed as social are the largest number. The
leadership of news from the social sphere is detected on different levels: for the
sample in general, for the first and the second waves and for each of the three TV
channels. A similar trend was registered in 2007. The share of stories on economic
issues has increased in the last seven years, while the share of stories about cultural
life has declined.

Figure 1. The distribution of subjects by theme depending on the data period (%)

B Cultural issues ®Social issues DO Political Issues  H Economic Issues

o 34 2 31

60% 27
25 26

1 wave 2 wave Total

The share of social subjects is 36 percent overall, with a difference between the
waves from 34 percent to 39 percent (see Figure 1). Political coverage is very stable;
its share stayed within 2 percent over the two time periods. The economic stories
show a dynamic shift. During the parliamentary elections the proportion of economic
issues was 34 percent, whereas in the period of the presidential campaign it dropped
to 26 percent. A change in priorities can be observed in the reduction of such stories.
Their proportion equals the proportion of political themes; social issues become
favourable. All attention is focused on the social sphere; almost two out of five
subjects (39 percent) were devoted to social issues. The number of stories on different
social groups (pensioners, children, etc.) increased.

In general, a trend of presenting negative news is detected as negative, not
necessarily in tone but in terms of content. A large proportion of the stories are
devoted to various kinds of accidents. In the economic sphere, a high proportion of
stories related to the economic crisis, corruption and economic crimes appear (“The

¢
© Communications. Media. Design, Volume 1, N°1, 2016 S)_)l



[Hay4Hble cTaTbu]

P HasbigoB C.I'.,, JToryHoBa O.C.
PenpezeHTauymns chegeparsibHbix BbibopoB 20111 2012 rr. B
Poccuu KpynHenwmmm heaepasibHbIMU Te1eKAHAIaMU

situation with economic debts of Greece”, “Report on the environmental threat in the
extraction of ore in Russia,” etc.). News related to the social sphere discusses
problems faced by citizens (“Strong frosts identified budgetary spivvery in housing
management companies ”, “The problem of counterfeit medical cards took universal
character in Russia”, “The resettlement of people from emergency buildings began in
the village Rose”, etc.).

Russian channels primarily tend to present a range of current topics and expert
analysis of the problems in the country as a whole, as well as the global situation.
Analysis of the scale indicates that almost half of the stories (47 percent) are national
news. Regional and international subjects are next in terms of frequency. Interregional
events are in last place (less than 1 percent of the analyzed data).

Figure 2. The scale of the events

01 wave B2 wave B Total

1600 1470

1400
1200

1000

600 511

407
400 341 34

212193
200 16217
I 16 12 28

£ —————

International Interstate National Interregional Regional

Tones

The tone of the messages is mainly positive (38 percent) or neutral (35 percent); 10
percent of the data was evaluated as ambiguous reflecting both negative and positive
aspects in the video. About 17 percent of subjects were identified as negative. These
are so-called “bad news”, among which we can distinguish several groups. These
include obituaries, stories about natural disasters, accidents, etc. In addition to clearly
negative stories, there are a lot of “sad” stories that are not obviously meaningful as
entertainment. They raise a variety of social problems, as has been shown above. At
the same time, the tone of those stories can be neutral and ambiguous.

6
© KommyHukauunn. Megma. nsaiin, Tom 1, N°1, 2016 S)Q;



[Scientific Articles]

Davydov S., Logunova O.
The representation of the federal elections of 2011 and
2012 in Russia by the major national television channels

|Y
& L&

Figure 3. Tones of the TV stories

OPositive O Neutral ®Negative ™ Ambigious

Geography

Analysis of the geography of informational programs focused on the affiliation with a
particular region of the Russian Federation or a foreign country, if the story was
devoted to foreign matters. The place of action and country that was mentioned in the
story was coded separately.

A comparison between the ratio of internal and external stories in 2011-2012 with
2004 and 2007 shows a clear shift towards internal information (Figure 4). During the
analysed period, more than three-quarters of program time was devoted to domestic
news and only a quarter devoted to events abroad. The Russian share of information
has increased by almost 15 percent compared with earlier survey periods.

Pervyj kanal is the leader in terms of the share of Russian internal information among
the three analyzed channels. The share of such stories equals almost 80 percent. In
2004 NTV paid most attention to the Russian regions, while Pervyj kanal and NTV
shared the first line in 2007. Rossija-1 pays more attention to foreign topics than the
other two channels.

Regions of Russia

The purpose of nationwide news programs is to provide a full range of current national
topics, as well as expert analysis of the problems of society as a whole. Because of its
vast territory, it is quite difficult for central television channels to reflect the situation in
Russia as a whole.

© Communications. Media. Design, Volume 1, N°1, 2016 S)/'



[Hay4Hble cTaTbu]

HasbigoB C.I'.,, JToryHoBa O.C.

PenpezeHTauymns chegeparsibHbix BbibopoB 20111 2012 rr. B
Poccuu KpynHenwmmm heaepasibHbIMU Te1eKAHAIaMU

Figure 4. Distribution of news stories on geography in 2004, 2007 and 2011-2012

UORussia WAbroad
80 75.9

70
61,9 62,1

60

2004 2007 2011-2012

Another challenge is a relatively low level of development of horizontal links between
federal subjects of the Russian Federation. Finally, some regions become a scene of
news action if they represent examples of events and trends that are relevant for the
whole country.

The Russian Federation was identified as the place of action in 2351 internal stories.
The leader is Moscow, the capital. In this case the term "Moscow" means the event
(news, stories) that took place in Moscow as a region and approximately half the
stories take place here (1567 subjects). In 2004 this figure was 28.7 percent; in 2007 it
was 28.8 percent. Thus, the proportion of stories taking place in Moscow doubled. In
second place in terms of appearance is the Moscow region; it is the place of action for
198 subjects among domestic news, followed by St. Petersburg (59) and the Krasnodar
region (48). Table 1 presents the top ten regions selected by frequency of mentions.
Last place is shared by two members of the federation: Altai Krai (1) and the Jewish
Autonomous Region (1). Information on local areas is represented by local channels,
which play an important role in the formation of public opinion. This is a reason for the
consistent popularity of regional news television.

The regional focus has shifted over time. Generally, places where extraordinary events
and emergencies occured appeared on the TV news and analytical programs more
frequently. This can be called the “point of eventness”. In our research in 2011-2012, it
was the Krasnodar region. There are two main reasons for this. First, the region was
frequently mentioned in the context of the up coming Olympic Winter Games in 2014
(tracking of construction and commissioning of the Olympic venues). Second, many

&
© KommyHukauunn. Megma. nsaiin, Tom 1, N°1, 2016 5)0)



[Scientific Articles]

Davydov S., Logunova O.
The representation of the federal elections of 2011 and
2012 in Russia by the major national television channels

scenes were devoted to litigation in the case of a mass murder in the village of
Kuschevskaya. The Republic of Dagestan and the Chechen Republic are also
traditional central “points of attention” and have not fallen away in public interest.

Table 2. Appearance of the Russian regions in the news on the top three TV channels
(abs.)

NO
Regions Mentions
1 Moscow 1589
2 Moscow region 198
3 St. Petersburg 59
4 Krasnodar region 48
The Republic of
5 Dagestan 25
6 The Primorskykray 25
7 Sverdlovsk region 25
8 The Chechen Republic 25
9 Volgograd region 23
10 Rostov region 20
1 Krasnoyarsk region 20

Analysis of the external information allows us to observe similar trends, namely the
existence of “eventnesspoints” and “points of attention”. As we already noted, the
share of foreign events significantly decreased to merely 24 percent. Pervyj kanal has
only 20 percent of subjects from abroad while Rossija-1 and NTV have about 26
percent. Compared with the situation in 2004 and 2007, stories from Europe occupied
a prominent place. However, we should note that the share of “European” stories
grew only in the block of foreign information. In 2007, its share was 11.9 percent and in
2004 it was 9.9 percent. NTV puts a great emphasis on Europe. France and Germany
are most frequently mentioned, with each accounting for about 1 percent of the total
number of mentions. In addition, Greece can be considered the “point of attention”
(0.8 percent) due to the economic crisis in the country and assistance programs from
the Europe Union (EU). Thus, Europe is in first place followed by the CIS (the
Commonwealth of independent states) countries. Almost 5 percent of Russian
channels’ stories are from those regions, and this is similar to 2007. Compared with
2004, the proportion of stories from the CIS fell by one half.

America follows Europe and the CIS in the number of subject-references and occupies
3.8 percent of TV stories. The majority of the stories from this part of the world are
directly connected to the United States (3.2 percent). In comparison with previous
years, this index has decreased (in 2004 it was 5.8 percent; in 2007 it was 9.8
percent).

>
© Communications. Media. Design, Volume 1, N°1, 2016 S)()



[Hay4Hble cTaTbu]

HasbigoB C.I'.,, JToryHoBa O.C.
PenpezeHTauymns chegeparsibHbix BbibopoB 20111 2012 rr. B
Poccuu KpynHenwmmm heaepasibHbIMU Te1eKAHAIaMU

|Y
& L&

The most notable decrease is associated with the Middle East. In 2004, it accounted
for about 16 percent of broadcasting time (especially in connection with the war in
Iraq). Time share for this region is about 3 percent now, holding steady since the data
of 2007. A more detailed distribution of news by region is represented in Table 3.

Table 3. Distribution of news stories by region (channels, in abs. and %)

Regions

Pervii kanal Rossija-1 NTV

Abs. % Abs. | % Abs. | % Abs. %
Russia 858 79,08 697 73.99 796 | 74.39 2351 75.91
Moscow 166 15.30 145 15.39 278 | 25.98 1567 19.02
Rest of the
world 227 20.92 245 26.01 274 | 25.61 746 24.09
CIS 46 4.24 50 5.31 58 5.42 154 4.97
Europe 82 7.56 72 7.64 108 | 10.09 262 8.46
France 12 1.11 8 0.85 13 1.21 33 1.07
Germany 7 0.65 12 1.27 14 1.31 33 1.07
The
Americas 25 2.30 43 4.56 50 4.67 118 3.81
USA 22 2.03 39 414 45 4.21 106 3.42
Southwest
Asia 38 3.50 46 4.88 29 2.71 113 3.65
Egypt 8 0.74 8 0.85 3 0.28 19 0.61
Eastern
Asia 6 0.55 8 0.85 7 0.65 21 0.68
Africa 11 1.01 16 1.70 13 1.21 40 1.29
The world
in general 8 0.74 3 0.32 7 0.65 18 0.58
TOTAL 1085 100 942 100 1070 | 100 3097 100

( 4
© KommyHukaunn. Megma. nsaiin, Tom 1, N°1, 2016 ) /



[Scientific Articles]

Davydov S., Logunova O.
The representation of the federal elections of 2011 and
2012 in Russia by the major national television channels

2
e

a2
&,

Thus, Moscow and other regions of Russia occupy most TV broadcasting time; the
share of foreign news has now reduced to only about a quarter of stories. Moscow
remains the main place of information, followed by Europe, CIS countries and the
United States.

Persons

According to the analysis, over a thousand various persons were mentioned in the
selected programs, exactly 1004. The mentioned persons were found in 1556 stories,
approximately half of the 3097 stories in general. In accordance with the terms of
content analysis, we could mark a few people in one subject. Eventually 3082
mentioned people were recorded (1484 in the first wave and 1598 in the second). The
participants were divided into the following categories:

e persons who were mentioned;

e persons who spoke;

e persons who were shown without being mentioned.
Among the group of persons who spoke, politicians occupied the first position with an
overwhelming majority of about 70 percent, while economists had a share of 12
percent, representatives of the cultural sphere had 9 percent, and 8 percent were
representatives of the social sphere. This trend generally holds and does not
significantly change with time. Figure 5 demonstrates this.

Figure 5. Distribution of persons by sphere

B Economic sphere @ Political sphere ®Social sphere O Cultural sphere O Other
100%

2007 2011-2012

© Communications. Media. Design, Volume 1, N°1, 2016 S){g



[Hay4Hble cTaTbu]

HasbigoB C.I'.,, JToryHoBa O.C.

PenpezeHTauymns chegeparsibHbix BbibopoB 20111 2012 rr. B
Poccuu KpynHenwmmm heaepasibHbIMU Te1eKAHAIaMU

|Y
& L&

As shown above, political topics are not dominant in the news. However, the main
actors of the Russian informational field are politicians. The ten persons most
frequently mentioned are representatives of the political sphere of society.
Participants of political life are key figures in all kinds of stories. They are directly
connected with political themes and other matters of economic, cultural and
educational problems and so on. They are primarily the heads of state, presidential
candidates and leaders of major Russian political parties as well as government
representatives (see Figure 6). Putin and Medvedev are the unconditional leaders,
followed by other participants of the electoral process, such as Zyuganov, Prokhorov,
Zhirinovsky, Mironov, Churov and Yavlinsky. The prisoner and ex-oligarch
Khodorkovsky stands out for his history. It is worth noticing that two persons from
Russian history, Stalin and Yeltsin, were also mentioned; all other persons are
currently living. Certainly, this indicates the trend of increasing attention on political
persons during the period of electoral campaigns. The election becomes a key topic
on the agenda.

The tone of the mentions of most persons generally coincides with the tone of the
information as a whole (see Figure 6). The first two places (Putin and Medvedev) are
mentioned in a positive context about 40 percent of the time and in a neutral context
about 37 percent of the time. Pay attention to their presentation of the group of four
persons (Gennadiy Zyuganov, Mikhail Prokhorov, Vladimir Zhirinovsky and Sergey
Mironov). The proportion with a negative tone is half compared to the average share
of the data. Curiously, Khodorkovsky is primarily mentioned in a neutral context.

Figure 6. The stories’ tones of top mentioned persons

OPositive O Neutral ® Negative ™ Ambiguous

Putin 105 I 74 an 0
Medvedev 119 I 00 CERF
Zyuganov 5 1 30 1%

Prokhorov [ 39 T 25 TINTH
zhirinovsky 33 |35
Mironoy [20 1 S0 3

Churov 407NN
Obama el T8k
Asad 141370
Yavlinsky SL15 18
Khodorkovsky 2277

0 50 100 150 200 250 300

n

© KommyHukauunn. Megma. nsaiin, Tom 1, N°1, 2016 s)S)



[Scientific Articles]

Davydov S., Logunova O.
The representation of the federal elections of 2011 and
2012 in Russia by the major national television channels

|Y
& L&

Analysis of the mentioned persons’ distribution by geographic region indicates the
predominance of local characters (60 percent). The remaining mentions are divided
among the leaders of foreign countries: European countries (France, the UK, Germany,
Italy, etc.), Latin and North America (mainly the U.S.A)) and representatives of the
Middle and Far East (China, Iraq, Egypt, etc.).

The analysis of the persons who spoke in the frame demonstrates a large number of
subjects that do not contain such references. Stories in which a geographic region
was not mentioned account for 56 percent (1742) of cases. While stories in which the
location of the person is mentioned account for about 1355 stories. Actually they have
3018 recorded persons, 2.2 percent of mention to each subject on the average. Who
is often shown speaking on the TV channels? Table 4 demonstrates the frequency of
the character with the performance depending on the type of program.

Table 4. Distribution of persons speaking depending on the type of TV program

No. Names Total Infotainment
% | mentions | % | mentions ~ |* | mentions
1 Vladimir Putin 10.71 | 319 154 |7 12.29 | 312
2 Dmitrij Medvedev 10.21 | 304 242 |11 11.43 | 293
3 Sergei Mironov 3.93 117 1.10 |5 4.37 112
4 Vladimir Zhirinovsky | 3.93 117 2.20 |10 4.17 107
5 Grigoriy Zyuganov 3.49 104 0.66 |3 394 |101
6 Mikhail Prokhorov 3.32 99 3.74 | 17 320 |85
7 GrigoriyYavlinsky 0.97 29 0.00 (0O 1.13 29
8 | Vladimir Churov 0.84 25 0.00 |0 098 |25
9 Vladimir Ryzhkov 0.84 25 1.76 | 8 0.66 17
10 | Dmitrij Rogozin 0.81 24 0.00 (0O 0.88 24
11| pawiareh of Moscow| g 77| 53 0.44 |2 082 |21
12 | Sergej Naryshkin 0.71 21 0.00 |0 082 |21
13 | Boris Nemtsov 0.60 18 022 |1 0.66 17

Leading positions are occupied by Putin and Medvedev, each constituting more than
10 percent of the total number of references. Other active politicians follow them with

© Communications. Media. Design, Volume 1, N°1, 2016 1()()



[Hay4Hble cTaTbu]

HasbigoB C.I'.,, JToryHoBa O.C.
PenpezeHTauymns chegeparsibHbix BbibopoB 20111 2012 rr. B
Poccuu KpynHenwmmm heaepasibHbIMU Te1eKAHAIaMU

a noticeable lag. Presidential candidates Mironov, Zhirinovsky, Zyuganov and
Prokhorov receive only a third of the mentions Putin and Medvedev receive. If we look
at the first thirty persons, we discover that all of them are connected with the political
sphere. They are Russian high-ranking officials or representatives of the opposition
and the politicians of other countries. In addition, we see the representatives of show
business (Sobchak, Pugacheva), journalists (Leontiev, Parfenov) and public persons
(Kurguinjan, Patriarch of Moscow Kirill) in this list, but their appearance is also related
to the political context.

The list of main speakers in the news programs almost completely coincides with the
list of persons mentioned without direct speech. The first eight positions coincide
exactly. There is a direct correlation between the frequency of mentions in the news
and the frequency of speech for the same person. The list of speakers in the analytical
programs and talk shows is markedly differed from the list of speakers in television
news (see Table 4). Prominent places are occupied by Prokhorov and Zhirinovsky,
who are always happy to participate in such programs. In addition, the gap between
the leaders and the pursuers in this case is not so noticeable. Journalists (Leontiev,
Kandelaki, Parfenov, etc.) and linkmen (Tolstaya, Sobchak, etc.) express their position
and discuss and comment on each other’s statements, which is quite typical for this
format.

The features of the Duma and presidential elections

The TV agenda during the electoral period has several features. First, we should note
the number of stories on the topic. During and immediately after the Duma campaign,
the share of stories on the election was 19 percent of the total and 27 percent in terms
of time. The share of indirect mentions of electoral issues was 10 percent of stories
and 14 percent by time. This topic of the election accounted for approximately one
third of all mentions.

The distribution of stories among the TV channels generally depends on their policies.
Pervii kanal pays comparatively more attention to the state informational policy, NTV
has positioned itself as free TV, while Rossiya-1 is positioned as the “main channel of
the country”. This channel has special time for programs produced at the local level.
All these features influenced the coverage during the Duma electoral campaign. The
number of subjects among channels confirms this fact, and is presented in Figure 7.
We find the greatest number of stories dedicated to elections on Rossiya-1. This
channel is the leader by the number of stories, despite the fact that it only has daily
and weekly news, excluding other programs of socio-political content in comparison
with the other two channels. It is followed by Pervyi kanal and NTV. Statistics on the
distribution of time shows a different situation. Here, leadership belongs to the NTV
channel, namely to analytical programs and talk shows “NTVshniki” and “Central
Television”. They occupy 43 percent of output, which is a significant portion of the

© KommyHukauun. Megua. AnsaiH, Tom 1, N°1, 2016 1()1



[Scientific Articles]

Davydov S., Logunova O.
The representation of the federal elections of 2011 and
2012 in Russia by the major national television channels

|Y
& L&

total time. This is primarily due to the specifics of the program, which supposes a long
time on air compared to the daily news.

Figure 7. The distribution of parties and their leaders

UParty ®[cader

350 317
300
250 o]
200
150 104 101 95
100 69 50 69 W
, 21 45 36
0 m =8
> 2 >, >
=i v = = = :E EIJ =
=2 P—:u = :‘? = -~ = E =)
=B > £ T N 3 =R =
£ 22 = 2 3 : P
= = 2 ~ a = & g
‘L_"‘T =

This study has shown that the theme of the State Duma elections is a major event
during this period. A sufficient number of stories, namely 601, or about 40 percent of
the total amount of this wave mention the political parties; 573 subjects mention the
leaders of these parties. Figure 7 illustrates the relationship between the parties and
their leaders in terms of mentions. First place belongs to the party United Russia,
which received the largest number of stories on its programs or simple mentions in
connection to meetings with voters. Then the Spravedlivaya Rossiy, the Communist
Party and the Liberal Democratic Party follow. These four parties are relevant in the
political life of Russian society today.

The comparative analysis shows the distribution of the party leaders’ mentions. Dmitry
Medvedev is in first place. The number of references from the nearest competitor is
five times less. This is explained by his combining the post of leader of the party
United Russia and the president of the Russian Federation. This fact means that the
number of references will be significantly greater than for any other candidates.
Zyuganov, Sergei Mironov and Vladimir Zhirinovsky shared second place with an
equal number of votes. On the one hand they are successful politicians, on the other
hand, this is due to their long presence in the media, and as a result they have a
strong personal “brand”. Yavlinsky fell behind in the race. Semigin and Dounaev are in
last place without significant rates.

¢
© Communications. Media. Design, Volume 1, N°1, 2016 1()-’.



[Hay4Hble cTaTbu]

HasbigoB C.I'.,, JToryHoBa O.C.
PenpezeHTauymns chegeparsibHbix BbibopoB 20111 2012 rr. B
Poccuu KpynHenwmmm heaepasibHbIMU Te1eKAHAIaMU

The distribution of time among parties looks exceptionally lopsided. Figure 8
illustrates the relationship of subjects in which the party was mentioned with all
parties, with one or more parties, or alone. United Russia is the leader in terms of
mono-stories and has about half the total number of mentions. Other parties, for
instance “Patriots of Russia”, were primarily mentioned in stories which were devoted
to all parties. They therefore served as the backdrop for the political struggle.

Figure 8. The ratio of stories by participants

OSingle party B All parties  ®With one or more parties

100%

90%

0%

70%

60%

50% 18

40% 18 18

e o7 m

10% 9 6

0% 2 12 :

=J‘ﬁ z -’.g\ :o =.=. .=._
= = = £ < =
g = =) = a :
22 = 5 = W a4
= 2 £ 3

In summary, the vast majority of references (candidates and organizations) belong to
the party in power. This demonstrates the administrative command of communication
model, the model where the candidate fully utilizes power resources.

During the presidential campaign, indicators of direct and indirect references to the
election were 22 percent in the first wave and 9 percent in the second wave,
according to the number of subjects, and 30 percent in the first wave and 9 percent in
the second wave according to time. These numbers are almost identical. The structure
of the number of presidential candidate’s mentions is illustrated by Figure 9. It
demonstrates a tripling of Putin’s media activity just before and during the presidential
elections. Moreover, none of his opponents even come close to his indicators. This
illustrates the tendency of media dependency on the state.

Putin’s team use TV resources to form an image of the national leader as a strong
politician who has the support of thousands of people, including well-known
personalities. A great number of stories include interviews with famous artists
expressing approval for Vladimir Putin. In addition, we account for the growing number
of stories about the rallies supporting government activity.

J
© KommyHukauun. Megua. AnsaiH, Tom 1, N°1, 2016 1()Q



[Scientific Articles]

Davydov S., Logunova O.
The representation of the federal elections of 2011 and
2012 in Russia by the major national television channels

|Y
& L&

Figure 9. Mentions of presidential campaign candidates

OMentions OSpeech ®Total ™ Mentions until 4/03

359

Led
=
=

38

03

5767

Putin Zyuganov Zhirinovsky Mironov Prokhorov

The results of the content analysis have shown that the activity of television
references to the Duma and presidential election campaigns on Russian television
have a largely imitative character. The illustration of candidates and parties was
reduced to pure mentions of the activities of Dmitriy Medvedev and Vladimir Putin,
predominantly in connection with their activities in the posts of, respectively, the
president and the prime minister. Other participants of electoral campaigns have
fewer mentions. Moreover, we have not found the unique dependence of the
frequency of occurrences of one or another from opposition or authority. Therefore,
we assume that the role of these people is not as great as the political elite from the
point of view of those who set the agenda of the federal channels.

Protest movements

The number of stories about protest activity grew significantly (almost doubled) from
the parliamentary to the presidential campaign. However, if we look at the overall time
of the stories the numbers stay relatively consistent over the time periods. That is, the
narrative of protest rally activity during and after the presidential campaign are
significantly shorter and that influences to the depth and objective coverage.

At the same time, the amount and time of plots about rallies in support of the
government significantly increased. The number of plots where two different types of
movements are correlated with each other within a single narrative increased three
times (11 to 44). Simultaneously, the number of subjects with a direct mention of the
protests increased, while, conversely, their time decreased. The percentage of

© Communications. Media. Design, Volume 1, N°1, 2016 1()/‘



[Hay4Hble cTaTbu]

HasbigoB C.I'.,, JToryHoBa O.C.
PenpezeHTauymns chegeparsibHbix BbibopoB 20111 2012 rr. B
Poccuu KpynHenwmmm heaepasibHbIMU Te1eKAHAIaMU

subjects evaluating protests positively was higher in the first wave (32.2 percent) than
in the second (29.8 percent).

Therefore, we conclude that the subject of protests begins to increase not in the
reports (longer by time) but in news stories or oral communications (shorter and more
neutral) that refer to the subject. Journalists predominantly evaluated rallies in support
of the current government, which has been particularly active in the second period
during the presidential campaign, in a neutral and vague manner. Journalists probably
tried to reconcile their own beliefs with the need to comply with state force, causing
emotional uncertainty.

Conclusion

This paper has examined the role of media during the electoral campaigns in Russia in
2011 and 2012 as well as specific features of the Russian television model, which can
be clearly observed during political events. The Duma and presidential electoral
campaigns were chosen as a representative political events for analysis. The present
study was designed to determine the tendencies of informational programs from
different perspectives.

In general, these findings suggest that the main themes of informational programs are
social and economic issues. Political topics are in third place. However, generally, the
electoral campaign becomes a key topic of the TV agenda because, despite the
national status of the event, the main hero of the modern Russian news program is the
politician.

The second major finding is that politicians are most popular in terms of persons
mentioned in the news. This investigation has shown that Putin and Medvedev as
representatives of authority were the most frequently mentioned during the period of
analysis. The main actors of the informational field are the members of government,
leaders of major political parties and the opposition movement, candidates for the
presidential position and their supporters.

The results of the research support the observed trend of presenting negative news
on the major channels. A large part of the news stories are devoted to various kinds of
accidents. The marked trend demonstrates the representation of contemporary Russia
in the context of a depressive and conflicted environment. According to the programs,
approximately all the important areas of society are in crisis: politics, economy and the
social sphere and family relations. The reverse side of social life depression is
catastrophic and severe. The main characters have become survivors, victims,
terrorists and criminals. These stories cause a surge of emotions and wide public
resonance. Russian daily news is meaningful in the segment of public and political
broadcasting. Therefore, television passively translates the mood emerging in the
mass consciousness.

Another of the more significant findings to emerge from this study is the national
character of news. Moscow and regions of Russia take the most time, while the share

& J
© KommyHukauun. Megua. AnsaiH, Tom 1, N°1, 2016 1()0)



[Scientific Articles]

Davydov S., Logunova O.
The representation of the federal elections of 2011 and
2012 in Russia by the major national television channels

of foreign news has diminished. Moscow remains the main source of information,
occupying about half of the stories, followed by Europe, CIS countries and the United
States.

The results of this study reveal that the Duma and presidential election campaigns on
Russian television have a largely imitative character. Approximately a third of the total
data by time and number of stories is devoted to this topic. The elections became the
major theme during this period. The majority of references belong to the party in
power. This demonstrates the administrative type of communication model where the
candidate fully uses administrative resources if he or she has access to them.
Generally, television tends to isolate protest movements from the mass audience
despite the fact that the actions of the opposition immediately after the parliamentary
elections and the presidential elections of 2011 and 2012 had a definite place in the
television news agenda. This isolation was carried out through a small representation
of opposition politicians compared with favourites, being mainly the actions of the
executive branch through a change in the representation of television genres from
long to short forms of reports.

We assume that political representation built across mentions of political parties, their
leaders and representatives of various social strata in television news, which are still
the most important types of coverage to inform the public about political life in Russia.
Additionally, television is the most significant media in Russia and is often directly or
indirectly controlled by the government. All news channels are under strict editorial
control, which translates the request of power mostly represented by the
administration of the president.

The present study makes several noteworthy contributions. First, the method used for
this research may be applied to other themes. Second, the obtained results allow us to
point out some features in the informational coverage of Russian elections in 2011 and
2012. In both cases the informational policy of the top three TV channels was quite
similar. The struggle of politicians and parties in the media environment had an
imitational nature, and in both instances the political process was noticeably revived
the day after voting.

The electoral cycle of 2011-2012 has become a starting point for a new media
landscape. The methods and tools of election information support became the
foundations for the new “media system” and the "new consensus" that exists now and
the state is totally based on it. The best way to confirm this is to conduct the same
study in 2017-2018 for comparison. It will allow us to trace the tendency of
development and transformation the trends described above.

>
© Communications. Media. Design, Volume 1, N°1, 2016 1()‘)



[Hay4Hble cTaTbu]

HasbigoB C.I'.,, JToryHoBa O.C.
PenpezeHTauymns chegeparsibHbix BbibopoB 20111 2012 rr. B
Poccuu KpynHenwmmm heaepasibHbIMU Te1eKAHAIaMU

|Y
& L&

REFERENCES:

Bagger, H. (2007). The Study of History in Russia during the Post-Soviet Identity Crisis,
Scando-Slavica.

Cole, R. (1996). “Good relation”: Irish Neutrality and the Propaganda of John Betjeman 1941-
1943. Eire-lreland 30(4), pp. 33-46.

Davydov S. & Davydova T. (2006). Formirovanie massovoj psikhologii cherez sredstva
massovoj kommunikatsii. Psikhologicheskie aspekty politicheskogo protsessa vo «vtoroj
putinskoj respublike». Pod red. E.B.Shestopal. Moscow.: Aspekt Press.

Fedorov I.G. (2000). Kontent-analiz soobsheniy sredstv massovoy informatsii: izmerenie
politicheskoy prostrastnosti. SM! | politika v Rossii. Moscow, pp. 56-65.

Grushin B. A. Massovoe soznanie. Moscow, 1987.

Hallin, D. & Mancini, P. (2004). Comparing Media Systems: Three Models of Media and
Politics. Cambridge: Cambridge University Press.

Kippendorff, K. (2004). Content analysis: introduction to its methodology. Sage.
Koltsova, O. (2006). News media and power in Russia. London: Routledge.

Linaa Jensen, Jacob (2006). The Minnesota E-Democracy Project: Mobilising the Mobilised?
In Sarah Oates, Diana Owen and Rachel K. Gibson (eds.) The Internet and Politics: Citizens,

voters and activists. London, Rutledge: pp. 59-79.

Lusoli, Ward and Stephen Ward (2006). Hunting Protestors: Mobilisation, Participation and
Protest Online in the Countryside Alliance. In Sarah Oates, Diana Owen and Rachel K.
Gibson (eds.) The Internet and Politics: Citizens, voters and activists. London, Rutledge: pp.
80-99.

McChesney, R. (2000). Rich Media, Poor Democracy: Communication Politics in Dubious

Times. New York: The New Press.

McCombs, M. & Shaw, D. (1972). The Agenda-Setting Function of Mass Media. Public Opinion
Quarterly, 36 (2), pp. 176-187.

Neuendorf, Kimberly A. (2002). The content analysis guidebook. Sage.

Noelle-Neumann, E. (1984). The spiral of silence: Public opinion—our social skin. Chicago:

The University of Chicago Press.

Oates, S. (2006). Television, Democracy and Elections in Russia. London: Routledge.

4
© KommyHukauun. Megua. AnsaiH, Tom 1, N°1, 2016 1() /



[Scientific Articles]

Davydov S., Logunova O.
The representation of the federal elections of 2011 and
2012 in Russia by the major national television channels

|Y
& L&

Oates, S, Lee Kaid, L. & Berry, M. (2010). Terrorism, Elections, and Democracy: Political
Campaigns in the United States, Great Britain, and Russia. London: Palgrave Macmillan.

Oates, S. (2007). The New-Soviet Model of the Media. Europe-Asia Studies, 59 (8): pp. 1279—
97.

Oates, S. (2013). Revolution Stalled.The Political Limits of the Internet in the Post-Soviet
Sphere. Oxford University Press.

Shoemaker, P. (1991). Gatekeeping. Newbury Park: Sage.

Siebert, Fred S., Peterson, Theodore & Schramm,Wilbur (1963). Reprinted 1994. Four
Theories of the Press. Chicago: University of lllinois Press.

Sztompka P. (1993). The Sociology of Social Change. London: Wiley-Blackwell.

Wright, S. (2006). Design matters: The Political Efficacy of Government-Run Discussion
Boards. In Sarah Oates, Diana Owen and Rachel K. Gibson (eds.) The Internet and Politics:
Citizens, voters and activists. London: Rutledge, pp. 80-99.

Davydov S.G., Dutov A.G. (2007). Soderzhanie vechernego televizionnogo jefira v 2007
godu. Rossijskoe televidenie: mezhdu sprosom i predlozheniem. Vol. 2 / Pod red.
Kachkaevoj A.G., Kirija I.V. Moscow: Jelitkomstar. pp. 6-87.

© Communications. Media. Design, Volume 1, N°1, 2016 1():;



[Hay4Hble cTaTbu]

HasbigoB C.I'.,, JToryHoBa O.C.
PenpezeHTauymns chegeparsibHbix BbibopoB 20111 2012 rr. B
Poccuu KpynHenwmmm heaepasibHbIMU Te1eKAHAIaMU

PEMPE3EHTALUUNA ®EOEPAJIbHbIX BbIBOPOB 2011 U
2012 I'T. B POCCUU KPYTMHENLWWMMW ®EOEPA/IbHbIMU
TENEKAHAJTAMUA

Hasbigos C.I.

Kangngat domnocodckmnx Hayk, goueHT lenaptameHTa
mMeaua, hakynbteta KOMMyHMKaUM, Megna n gnsariHa
HaunoHanbHOro nccnefoBartesibCKoro yHmBepcuTeTa
«BbIClWas Wwkona sKoHOMMKN» (MockBa)
sdavydov@hse.ru

JloryHoBa O.C.

KaHanpaTt coumonormyeckmnx Hayk, AoLeHT kadeapbl
obuwen counonorum [lenaptaMmeHTa Coumonormm
hakynbTeTa coumanbHbIX HayK HaunoHanbHOro
nccnenoBaTeibCKoro yHnpepcnuteTa «Boicliasa wkona
3KOHOMWKM» (MocKBa)

ologunova®@hse.ru

AHHOTaUUA:

Npegnaraemas ctatbsi OCHOBAHAa Ha pe3ynbTatax KOHTEHT-aHanu3a, Lenbio KOTOPOoro
OblNO0 UccnegoBaHne WHPOPMALMOHHBIX MPOrpaMM TpeX KPYMHEMLWUX POCCURCKUX
TenekaHanos («[lepBbIi», <Poccunsa-1» n «<HTB») Bo Bpems Bbi6opoB B ymy 2011 roaa, a
TakKe BO BpeMsi MNpe3vaeHTCKOW u3bupaTenbHon kamnavmm 2012 ropga. B pamkax
nccnegoBaHna  ObiI0 MPOBE4EHO CpaBHEHME HOBOCTHbIX BbIMYCKOB, OCHOBHbIX
COOOLEHNA M  NONMUTUYECKOW HaNpPaBMEHHOCTM [OCYAAPCTBEHHbLIX TefieKaHasnos,
BbIOpaHHbIX CTpatermm gnsa oceBeweHns BbiI6opoB. IMEHHO MOANTUYECKME KaMmnaHum
2011 n 2012 roga B Poccum BbiZBanu HanboblUniAi OTKNMK cpean rpaxgaH MockBbl —
no3Xe 3TW BOJSIHEHMA OblIM  OXapaKTepM30BaHbl KakK «MpoTecTbl Ha ©OO0M0THOM
nnowagn», a 3atem, nocse MNpe3vMaeHTCKOM KamnaHuu, Kak «Mapll HecornacHbIX».
Pesynbtatel wUccnegoBaHUs OEMOHCTPUPYIOT TeMaTU4YeCKME W KOHTEKCTyalbHble
CBOWCTBa nepedad, TOHbl COOOLUEHMR, a TakXe YMNOMSHYTbIX nuy. [lokasaHo, 4To
ocBelleHne npeaBblOOpHOM KaMnaHum Obl1o no  60nblue 4YacTu  UMUTaUMnER.
MNpaBswaa naptns («<EanHaa Poccuns») n kaHgmuaat ot naptmim Bnactu (Bnagumunp MNyTuH)
OblNMN  MNOKasaHbl MNPEeVMYyLLECTBEHHO KakK oduuManbHble nuua npu  UCMOTHEHUN
OO/MKHOCTHbIX 0653aHHOCTEN, YTO AaBano MM onpegeneHHble npenmmyuectea. Mexay
MO3NLUMSAMM Pa3HbIX TesieKaHasioB OTHOCUTENIbHO MOMIMTUYECKOro mpouecca He 6bio
HUKaKMX CYLLECTBEHHbIX pasmumin. B oboux caydaax nonmMtuyeckas akTMBHOCTb
pPOCCUSAH 3aMeTHO YyBenn4yMBanacb MNOCMe ronocoBaHusA: B Hoabpe 2011 B dopme
NPOTECTHLIX AEMOHCTpaLUMi, a 3aTem B MapTe 2012 B hopMe He TO/IbKO AEMOHCTPaLUMit
npoTecTa, HO 1 AEMOHCTPaLnii NoaaepPXKU.

B pamkax uccnegoBaHus Obll MPOM3BEAEH aHanM3 OCBELLEHUS OEATENbHOCTU BCEX
OCHOBHBbIX MOAUTMYECKUX napTmin Poccum n mnx nupgeposB («EgnHaa Poccusas, «KIMPO»,
«CnpaBegnuas Poccusas, «JTAMNP», «<ABJTOKO», «[Matpnotel Poccums n «NpaBoe geno»).

© KommyHukauun. Megua. AnsaiH, Tom 1, N°1, 2016 1()s)


mailto:sdavydov@hse.ru

[Scientific Articles]

Davydov S., Logunova O.
The representation of the federal elections of 2011 and
2012 in Russia by the major national television channels

|Y
& L&

KnioueBble cnoBa: KOHTeHT-aHanus, Poccuickoe TtenesmaeHwe, BbIGOPLI B
Poccum, MytuH, «<EgnHaa Poccusa»

BUBJTIMOIMPADUA:

Haebigos C., JaBbigoBa T. (2006). dopmumpoBaHMe MacCOBOM NCUXONOMMN Yepes cpeacTea
MacCOBOI KOMMYHMKaLKK. INcuxonornyeckmne acnektbl NOAMTUYECKOro npoLecca BO
«BTOPOM NyTUHCKON pecnybnunkey. Nog pea. E.b. LLiectonan. Mockea: Acnekr lNpecc.

HasbigoB C.I'., lytoB A.l'. (2007). Copep>xaHne Be4epHero TeneBmsnoHHoro acpmpa 8 2007
rogy. Poccuiickoe TeneBuaeHne: Mexay Cnpocom un npegnoxerHnem. Tom 2. Mopa pea.
Kaukaesoni A.l'.,, Kupumn N.B. MockBa: 3nutkomcrap. cc. 6-87

MpywwnH B. A. MaccoBoe co3HaHne. MockBa, 1987.

®epopos UN.I'. (2000). KoHTeHT-aHan13 coobLeHnin cpeacTB MacCoBON MHGopMaumu:
N3MeHeHune nonutuyeckon npuctpactHoctn. CMU n nonntmnka B Poccmnn. MockBa, cc. 56-65.

Bagger, H. (2007). The Study of History in Russia during the Post-Soviet Identity Crisis,
Scando-Slavica.

Cole, R. (1996). “Good relation”: Irish Neutrality and the Propaganda of John Betjeman 1941-
1943. Eire-lreland 30(4), pp. 33-46.

Hallin, D. & Mancini, P. (2004). Comparing Media Systems: Three Models of Media and
Politics. Cambridge: Cambridge University Press.

Kippendorff, K. (2004). Content analysis: introduction to its methodology. Sage.
Koltsova, O. (2006). News media and power in Russia. London: Routledge.

Linaa Jensen, Jacob (2006). The Minnesota E-Democracy Project: Mobilising the Mobilised?
In Sarah Oates, Diana Owen and Rachel K. Gibson (eds.) The Internet and Politics: Citizens,
voters and activists. London, Rutledge: pp. 59-79.

Lusoli, Ward and Stephen Ward (2006). Hunting Protestors: Mobilisation, Participation and
Protest Online in the Countryside Alliance. In Sarah Oates, Diana Owen and Rachel K.
Gibson (eds.) The Internet and Politics: Citizens, voters and activists. London, Rutledge: pp.
80-99.

McChesney, R. (2000). Rich Media, Poor Democracy: Communication Politics in Dubious
Times. New York: The New Press.

© Communications. Media. Design, Volume 1, N°1, 2016 11()



[Hay4Hble cTaTbu]

HasbigoB C.I'.,, JToryHoBa O.C.
PenpezeHTauymns chegeparsibHbix BbibopoB 20111 2012 rr. B
Poccuu KpynHenwmmm heaepasibHbIMU Te1eKAHAIaMU

|Y
& L&

McCombs, M. & Shaw, D. (1972). The Agenda-Setting Function of Mass Media. Public Opinion
Quarterly, 36 (2), pp. 176-187.

Neuendorf, Kimberly A. (2002). The content analysis guidebook. Sage.

Noelle-Neumann, E. (1984). The spiral of silence: Public opinion—our social skin. Chicago:

The University of Chicago Press.
Oates, S. (2006). Television, Democracy and Elections in Russia. London: Routledge.

Oates, S, Lee Kaid, L. & Berry, M. (2010). Terrorism, Elections, and Democracy: Political
Campaigns in the United States, Great Britain, and Russia. London: Palgrave Macmillan.

Oates, S. (2007). The New-Soviet Model of the Media. Europe-Asia Studies, 59 (8): pp. 1279—
97.

Oates, S. (2013). Revolution Stalled.The Political Limits of the Internet in the Post-Soviet
Sphere. Oxford University Press.

Shoemaker, P. (1991). Gatekeeping. Newbury Park: Sage.

Siebert, Fred S., Peterson, Theodore & Schramm,Wilbur (1963). Reprinted 1994. Four

Theories of the Press. Chicago: University of lllinois Press.
Sztompka P. (1993). The Sociology of Social Change. London: Wiley-Blackwell.

Wright, S. (2006). Design matters: The Political Efficacy of Government-Run Discussion
Boards. In Sarah Oates, Diana Owen and Rachel K. Gibson (eds.) The Internet and Politics:
Citizens, voters and activists. London: Rutledge, pp. 80-99.

© KommyHukauun. Megua. AnsaiH, Tom 1, N°1, 2016 111



