[Scientific Articles]

a Imamgayazova D.
Between propaganda and public diplomacy:

The framing of the syrian conflict (2016) in russian and
american state-sponsored news outlets

BETWEEN PROPAGANDA AND PUBLIC DIPLOMACY:
THE FRAMING OF THE SYRIAN CONFLICT (2016) IN RUSSIAN AND
AMERICAN STATE-SPONSORED NEWS OUTLETS

Imamgayazova D.
Master of Arts (Stockholm University)
diana.imamgaiazova@gmail.com

Abstract:

The current study examines the construction of media frames about the Russian
intervention in Syria in the international news outlets sponsored by the US and Russian
governments. A twofold comparison was drawn on the materials from the Russian and
English-language versions of RT and Radio Liberty. The matching of the American and
Russian news stories was carried out along with the matching of the 'domestic' and
'externalised' versions of these news outlets.

The fact that the Russian and American media framed the intervention in completely
different ways was expected, but there were also noticeable dissimilarities in the various
editions of each news outlet. The strongest distinction between the Russian and English-
language news reports emerged in the framing of the humanitarian crisis in Syria and the
attribution of responsibility.

The results were discussed in the light of public diplomacy and propaganda theories, which
had partly predicted the findings (Taylor, 2012; Jowett & O'Donnell, 2014). The previous
theoretical developments suggested that the political ideology and foreign policy
orientation of a sender strongly influenced the principles of state-sponsored international
broadcasting. The current findings point at other potential influences in the field, such as a
local news discourse and the journalistic principles, which were developed in a specific
media system (Roeh & Cohen, 1992; Jang, 2013).

Keywords: Public diplomacy, Propaganda, Russia Today, Radio Liberty, The
Syrian conflict, Conflict framing, International news

6
© Communications. Media. Design, Volume 2, N°1, 2017 _)./l



[Hay4Hble cTaTbu]

Nmamraasosa [.

Mexxgy npornaraHgovi v ny6iM4YHON ANn/IOMATUEN:
®peimupoBaHne koHpmkTa B Cupun (2016) B
POCCUICKUX U AMEPUKAHCKUX rocyAapcTBeHHbIx CMU

Context

Established in 2005, the Russian government-funded media network RT (former Russia
Today) is often perceived as the successor of the Soviet external propaganda, which was
associated with information warfare and public deception (Weiss & Pomerantsev, 2014;
Saari, 2014). Since 1950, Radio Liberty (RL) has positioned itself as an alternative news
source that stood in opposition to the state propaganda in the USSR and its successor
states. RL's current editorial policy is said to follow the principles of the “new public
diplomacy” such as editorial independence, transparency and the rejection of a one-way
communication (Pamment, 2011). However, the American and Russian information
programmes do not uniquely fit into the categories of 'old propaganda' and 'new
diplomacy'. Brown (2013, p. 9) noticed that the American external broadcasting had drawn
on the “military concepts of information warfare, public diplomacy, and the media
management approaches borrowed from domestic politics”. The Russian government also
developed a militant “Information Confrontation” strategy together with the “soft power”
programmes (Simons, 2015).

The recent Ukrainian conflict and the Russian intervention in Syria resulted in the
estrangement between Russia and the West, which the Russian Prime Minister Dmitryi
Medvedev described as a “new Cold War” (Sanchez et al.,, 2016). During this period,
international broadcasters (IB) became an important tool of the Russian diplomacy, and the
RT network increased its presence in foreign TV and online news segments (Vitopoulos,
2015). Conversely, the US extended the radio broadcasting and online services in Russia,
the Caucasus and Central Asia. RL re-declared its mission to provide uncensored news in
the countries, which lacked media pluralism and press freedom (Radio Liberty, 2017).
However, several researchers revealed the use of questionable propaganda techniques in
the broadcasting of the US state-sponsored media in hostile countries (Hiebert, 2003;
Powers & Samuel-Azran, 2014). Thus, Powers and Samuel-Azran (2014) described the cases
of censorship and selectiveness in the Arabic-language news channel Al-Hurra, which was
sponsored by the US government. It is worth noting that modern Russian IBs were also
often accused of a biased reporting and deception (Pomerantsev, 2015; Vitopoulos, 2015).

The propaganda theorists believed that the ideology of a sending country influenced the IB
policy and assumed that a deceitful propaganda was spread only by authoritarian countries
(Ellul, 1973; Taylor, 2011). However, the line between 'democratic' and 'authoritarian'
propaganda often became blurred during the hostilities. Taylor (2012) himself allowed for
using 'half-truths' and selectiveness in the 'democratic' wartime propaganda. Another
theoretical prediction is that the IB strategies may differ depending on the target audience
and a foreign policy orientation (Jowett & O'Donnell, 2014). The controversial coverage of
the Russian military intervention in Syria (2016) by American and Russian IBs provided an
example of a modern 'media war' (Wintour & Harding, 2016). In the current study, the

20

© KommyHukaunn. Megma. nsaiin, Tom 2, N°1, 2017



[Scientific Articles]

Imamgayazova D.

Between propaganda and public diplomacy:

The framing of the syrian conflict (2016) in russian and
american state-sponsored news outlets

|Y
& L&

framing analysis of English and Russian-language reports in RT and RL is employed in order
to test the predictions about the determinants of the IB policies.

Theoretical background and hypothesis

Propaganda and political ideology

There are two main directions in the propaganda studies: 1) the 'neutralist' school, which
viewed propaganda itself a neutral and legit communication tool (Taylor, 2011; Cull, 2013); 2)
the critical school, which condemned the use of propaganda (Ellul, 1973, Cunnigham, 2001).
The neutralists linked the IB policy with a political ideology and argued that democracies
employ propaganda with a concern for public benefits, while authoritarian regimes use it for
coercion and control. Nevertheless, propaganda critic Ellul (1973) warned democratic
governments against the use of a myth-based propaganda abroad because it could
undermine the cornerstone principles of a democracy. “Once democracy becomes the
object of propaganda, it also becomes as totalitarian, authoritarian, and exclusive as
dictatorship”, concluded Ellul (1973: 249).

Although the IB policy is closely connected to the propaganda theory, the term itself is not
popular among practitioners and policymakers. Since the 1960es, the US State Department
was developing its conceptualisation of “public diplomacy” (PD), which was meant to serve
as an alternative to propaganda methods. In fact, the terms 'PD' and 'propaganda' were
often used interchangeably until the late 2000s when American policymakers tried to
restart their IB strategies (Waller, 2007). Pamment (2011) noticed that the American IBs
sought to abandon the one-way broadcasting model and to engage in an online
conversation with foreign audiences. The principles of two-way communication, credibility,
and editorial independence formed the basis of the “new public diplomacy” that emerged in
the 2000s (Cull, 2013; Pamment, 2011). Table 1 presents the distinctions between
propaganda and PD.

Table 1.The Distinctions between Propaganda and Public Diplomacy

Criterion Propaganda Public diplomacy
Transparency Discreet Open / Transparent
Communication flow One-way communication Two-way communication
Goals and values Coercion and control Trust and credibility
Reasoning techniques Manipulation Persuasion
Key media Radio and TV Web and social media
Editorial policies Editors are subordinated to Editorial independence

policymakers

Sources: Pamment (2011), Cull (2013).

>
6
© Communications. Media. Design, Volume 2, N°1, 2017 _)l()



[Hay4Hble cTaTbu]

Nmamraasosa [.

Mexxgy npornaraHgovi v ny6iM4YHON ANn/IOMATUEN:
®peimupoBaHne koHpmkTa B Cupun (2016) B
POCCUICKUX U AMEPUKAHCKUX rocyAapcTBeHHbIx CMU

In contradiction to the previous arguments, Jowett and O’Donnell (2014) claimed that
modern IBs were still subordinated to the propaganda purposes. The scholars noticed that
dialog-oriented PD programmes (e.g, cultural and exchange programmes) were entailed by
a “classic” propaganda in order to maximise their effects in the modern media culture
where it was more important “to say what a nation is doing, than to do it” (Jowett &
O’Donnell, 2014: 312). Several researchers also found that American IBs returned to
propaganda methods since the “War on Terror” had been declared in the aftermath of the
11/9 attack (Hiebert, 2003; Powers & Samuel-Azran, 2014). Powers and Samuel-Azran (2014)
found that Al-Hurra, a US-sponsored TV channel in the Arabic language, was subjected to
the policymakers' censorship. In particular, the researchers described the case when Bin
Laden's records were taken off air despite the protests of Al-Hurra's journalists.

Propaganda and a foreign policy orientation

A foreign policy orientation (PFO) is characterised by “attitudes to participation in the
international system, national interest and general foreign policy goals” (Riegert, 1998: 14).
The researcher argued that a national FPO is profoundly reflected in the media coverage of
foreign news, especially in the case of international conflicts (Riegert, 1998). Describing the
bias in foreign news reporting, Nossek (2004) also found that journalists covered
international events impartially mainly when the events were not related to the political
interests in their homeland. In opposite cases, the loyalty to a national interest often
superseded the journalistic neutrality even if the policymakers did not exert a direct
pressure on the domestic media (Nossek, 2004). Instead of enforcement, the democratic
governments strived to promote the certain interpretations and narratives among domestic
and foreign journalists in order to achieve a desired coverage for their policies (Jang, 2013).

Analysing the government's relations with foreign journalists and publics, Entman (2004)
noticed that policymakers tend to use priming and frame building techniques in order to
shape the narratives in the international news. According to Jowett and O'Donnell (2014),
the government's attempt to influence media framing during international conflicts may
result in the following propaganda effects: 1) a foreign news reporting aligns with the
perspective of the government and advances its interest; and 2) the middle ground is not
presented in order to polarise the coverage and force audiences to take sides. Thus,
Nohrstedt et al. (2000) found that an FPO influenced the reporting of the conflicts in Kosovo
and lIraq in such a way that the actions of 'friendly' governments were framed mainly as
legitimate and reconciling.

Hypothesis

The previous research showed that the policies of international broadcasters were affected
by the sender's ideology and foreign policy orientation. However, the regional strategies of

6) -
© KommyHukaunn. Megma. nsaiin, Tom 2, N°1, 2017 s /



[Scientific Articles]

Imamgayazova D.

Between propaganda and public diplomacy:

The framing of the syrian conflict (2016) in russian and
american state-sponsored news outlets

state-sponsored IBs and their connection with a FPO were rarely examined. Abdul-Magged
and Herring (2010) and Al-Najjar (2009) discussed the reporting strategies of Al-Jazeera in
the Middle East and in the West revealing significant distinctions in the news agenda and
reporting techniques. However, these studies did not compare the framing of the same
events in the various editions of Al-Jazeera. The current study seeks to fill this research gap
by comparing the framing of the Russian intervention in Syria in the American and Russian
state-sponsored IBs.

The proponents of the new public diplomacy argued that democratic countries, including
the US, were committed to credible and trust-based communication (Taylor, 2011; Cull,
2013). At the same time, the Russian IBs were accused of using deceitful propaganda
techniques (Saari, 2014; Weiss & Pomerantsev, 2014). Thus, the initial assumption was that
the biased news reporting prevailed in the Russian IBs, whereas the American IBs provided
a more balanced and neutral coverage. However, it would be impossible to identify which
reports were more biased without a clear measurement indicator. Here this challenge was
solved by adopting the concept of one-sided framing that “emphasises some elements and
suppresses others in ways that encourage recipients to give attention and weight to the
evaluative attributes that privilege the favoured side’s interpretation” (Entman, 2010: 392).
This concept allowed for developing three testable hypotheses.

H1. Radio Liberty avoided the one-sided framing and provided mostly balanced coverage.
H2. RT employed the one-sided framing more often than providing balanced coverage.

H3. The tendency to one-sided or balanced framing persists in the different language
editions of RT and Radio Liberty.

Methodology

Research design and sample

The research design is drawn on the combination of the content analysis and framing
analysis. An article was a unit in the content analysis, and frames with their evaluative
attributes were examined during the framing analysis (Krippendorff, 2012; Entman, 2010).
The primary data was retrieved from the multilingual online news platforms run by RT and
Radio Liberty. Hester and Dougal (2007) suggested to apply the constructed week
sampling to online news studies as this method had proved to be more reliable than a
random or consecutive sampling. The current study followed this method and reconstructed
three weeks from each news outlet with publications from February, March and April 2016.
Altogether, 178 news articles and editorials in Russian and English languages were
collected from RT's and RL's websites. Editorials constituted some 15% of the sample, and
the publications of other genres (e.g., blogs, podcasts, etc.) were not included.

6
© Communications. Media. Design, Volume 2, N°1, 2017 l:;



[Hay4Hble cTaTbu]

Nmamraasosa [.

Mexxgy npornaraHgovi v ny6iM4YHON ANn/IOMATUEN:
®peimupoBaHne koHpmkTa B Cupun (2016) B
POCCUNCKUX N AMEPUKAHCKUX rocyaapcTBeHHbix CMU

|Y
& L&

Table 2. The Characteristics of the Sample

News Outlets | Articles Share (by number)
RT English 49 28%

RT Russian 36 20%

Liberty 54 30%

Svoboda 39 22%

Total 178 100,00%

The comparability of materials was controlled by counting the number of articles collected
from each source. As it is shown in Table 2, the English-language news outlets issued more
articles than their Russian-language counterparts in both media networks. This difference
can be explained by the organisational structure of the editorial offices. Most probably,
more journalists and editors were employed by the English-language international offices
and, therefore, they were able to prepare and publish more news items during the same
period of time. Additional articles in the Russian language were not added to the sample in
order to identify the authentic ratio of discussed topics and related frames.

Measures and procedures

Gamson and Modigliani (1989) insisted that the framing analysis should follow the inductive
logic. Following their recommendations, researchers should 'extract' the specific frames
from a media text by looking at reasoning and framing devices (e.g. rhetorical figures,
metaphors, catchphrases, etc.). However, there were also attempts to unify the procedures
of the framing analysis in order to achieve higher external validity. Thus, the group of
researchers developed the recommendations for the framing analysis of war reporting,
distinguishing the frames of human interest, responsibility and the effects of war as well as
the diagnostic and prognostic frames (Carpenter, 2007; Dmitrova & Connolly-Ahern, 2007).
Both approaches were employed in the current study as more 'typical' frames of an armed
conflict (e.g. Responsibility, Prognostic and Diagnostic frames) were examined together with
the case-specific frames (e.g. the Counter-Terror Operation frame).

Entman (2010) noticed that the one-sided framing can be detected whenever one
interpretation constantly dominated over the rest of the possible readings. The study
utilised this method for re-constructing and weighting key interpretations within a frame.
First, the content analysis was conducted in order to identify the key events and issues
discussed in the articles. The codebook included the speakers and persons mentioned,
conflict parties, groups of interest, main issues and possible frames. The list of codes was
open in this step, so that all coders had an opportunity to suggest new items and frames in
the code book. The quantitative distribution of key frames and framing objects was built as
the outcome of the content analysis. The unit of analysis was an article, so that each main
frame was given the “weight” of its source article when the shares were calculated. These

6
© KommyHukaunn. Megma. nsaiin, Tom 2, N°1, 2017 _).S)



[Scientific Articles]

Imamgayazova D.

Between propaganda and public diplomacy:

The framing of the syrian conflict (2016) in russian and
american state-sponsored news outlets

|Y
& L&

shares demonstrate an absolute value for each frame, e.g. the intersections of two or more
frames in one article were not considered.

The following qualitative analysis was focused on examining the attribution of responsibility,
causal inferences and solutions within the key frames. For this purpose, the most common
and developed frames were selected and supplemented with the possible interpretations
derived from the previous analysis. Coders were instructed to leave an interpretation field
blank if the factual evidence or discussion in a particular article did not support any given
interpretation. Therefore, the outcome of the qualitative analysis showed how often each
frame had been interpreted in a particular way. The double coding was employed at both
steps of the analysis. Two Russian-speaking and two English-speaking contributors
examined 40 articles in total, or more than 20% of the sample. The conformity between the
outcomes achieved by the author and the second coders ranged from 90% to 94%, which
confirms the robustness of the findings (Krippendorff, 2012).

Results

Framing objects

In the analysed materials, RT and RL together mentioned or quoted more than 400 actors in
regard to the Russian intervention in Syria in 2016. This included individuals, the conflicting
groups (e.g., the sides taking part in the armed conflict in Syria) and the groups of interest
(e.g., non-militant groups involved in the conflict). On the one hand, such detalisation
proved the high informative value of the news content in the American and Russian IBs. On
the other hand, it allows for fact juggling and manipulation as it is difficult to follow the
movement and actions of multiple groups. In this case, RT mentioned more conflicting
groups than the RL: 29 against 17. Conversely, Liberty and Svoboda mentioned and quoted
more international observers (34) and activists (16), while RT Russian and RT English mostly
quoted politicians (27) and military leaders (11). Both news outlets covered similar social
groups (e.g. civilians, refugees, doctors, women and children, etc.).

Table 3. The Coverage of Civil War in Syria

Svoboda Liberty
The Coalition intervenes in the civil
war in Syria 15,55% 26,64%
Russia intervenes in the civil war in
Syria 76,29% 52,75%
RT Russian RT English
The Coalition interferes in the civil
war 7,59% 18,86%
Russia interferes in the civil war 7,60% 17,66%

¢
© Communications. Media. Design, Volume 2, N°1, 2017 Q;()



[Hay4Hble cTaTbu]

Nmamraasosa [.

Mexxgy npornaraHgovi v ny6iM4YHON ANn/IOMATUEN:
®peimupoBaHne koHpmkTa B Cupun (2016) B
POCCUNCKUX N AMEPUKAHCKUX rocyaapcTBeHHbix CMU

|Y
& L&

The two main events, or framing objects, that were described in the RT and RL's reports
were the Civil War Intervention and the Counter-Terror Operation (CTO). The reporting of
the Syrian civil war demonstrated the great incompliance between the Russian and
American news platforms. RT Russian rarely mentioned the civil war and, when it did so, it
showed that the US and Russia had been equally involved in the conflict. At the same time,
Svoboda featured the Russian intervention in more than three-fourths of materials and
infrequently referred to the American role (see in Table 3). Instead of speaking of the civil
conflict, RT reporters focused their attention on the CTO in Syria. Notably, the Russian and
American participation in the CTO was equally covered by RT Russian, but not by RT
English (see Table 4).

The Counter-Terror Frame

Both RT and Radio Liberty negatively portrayed the actions of their sender's rivals in the
course of the CTO. Svoboda's reporters lashed out with criticism of the Russian military
forces in nearly all articles covering the CTO, while Liberty left little space for the neutral
coverage of the Russian airstrikes (about 8%). RT English portrayed the actions of the
Coalition as harmful for the mission of the CTO in about 20% of their articles, whereas RT
Russian criticised the Coalition in about 12% of cases (see in Table 4). The last trend can be
related to the fact that the Russian edition constructed a narrative about the strategic
partnership with the US in the framework of the CTO in Syria.

Table 4. The Framing of the Counter-Terror Operation in Syria

Svoboda Liberty

The Coalition is mentioned, including 15,00% 37,00%

the Coalition is effective 14,00% 12,00%

the Coalition is harmful 0,00% 0,00%
Russia is mentioned, including 25,00% 36,00%*

Russian action is harmful 25,00% 27,00%

Russian action is effective 0,00% 1,00%*
The CTO is not mentioned 60,00% 27,00%

RT Russian RT English

The coalition is mentioned, including 24,00% 25,00%

the Coalition is effective 0,00% 3,00%

the Coalition is harmful 12,00% 20,00%
Russia is mentioned, including 30,00% 6,00%*

Russian action is effective 28,00% 0,00%*

Russian action is harmful 0,00% 0,00%
The CTO is not mentioned 46,00% 69,00%

Note: In the cases marked with * the coders disagreed on the frame interpretation.

© KommyHukaunn. Megma. nsaiin, Tom 2, N°1, 2017

3



[Scientific Articles]

Imamgayazova D.

Between propaganda and public diplomacy:

The framing of the syrian conflict (2016) in russian and
american state-sponsored news outlets

|Y
& L&

The Diagnostic Frame

Svoboda and Liberty named the reasons for the Russian intervention in Syria in the majority
of cases. The most frequent interpretation was that “Russia had backed al-Assad”, although
it was not a fully developed diagnosis. In some 13% of articles, Liberty provided a deeper
analysis, explaining why Russia would prefer to keep al-Assad in power. Svoboda more
often than Liberty connected the events in Syria with the Ukrainian conflict and offered
original explanations in its editorials, which are presented as “Other reasons” in Table b.
Those explanations included the versions that “Putin wanted to get back on Erdogan” and
“The offensive is used as a distraction from the external problems”. On the contrary, the RT
rarely mentioned any reasons for the Russian mission in Syria, and RT English highlighted
the counter-terror objectives of the Russian military.

Table 5. The Framing of The Reasons for the Intervention

Reasons for Intervention Svoboda Liberty
Russia is backing al-Assad, not clear
why 32,00% 38,00%
Russia is backing al-Assad to retain
political influence in the Middle East 13,00% 9,00%
Russia is fighting the terrorists because
of national / global security interests 1,00% 3,00%
Russia is fighting the terrorists to
improve the relations with the West 2,00% 8,00%
Russia is “playing muscles” 5,00% 4,00%
Russia wants to overcome isolation
after the Ukrainian conflict 20,00% 10,00%
Other reasons 8,00% 0,00%
Reasons were not explained 19,00% 28,00%
Reasons for Intervention RT Russian RT English
Russia is backing al-Assad, because he | 5,00% 8,00%
is a legitimate president
Russia is fighting the terrorists because | 11,00% 26,00%
of national / global security interests
Russia is fighting the terrorists to 4,00% 1,00%
improve the relations with the West
Reasons are not explained 80,00% 65,00%

The Humanitarian Frame

The notable dissimilarities occurred in the reportages about the humanitarian aid, which
had been provided to the Syrian non-combatants by different sides. In the analysed
materials, RT English never mentioned the Russian humanitarian mission in Syria. It could
hardly be an accidental trend as the narrative of the Russian help in the rebuilding of Syria

32

© Communications. Media. Design, Volume 2, N°1, 2017



[Hay4Hble cTaTbu]

Nmamraasosa [.

Mexxgy npornaraHgovi v ny6iM4YHON ANn/IOMATUEN:
®peimupoBaHne koHpmkTa B Cupun (2016) B
POCCUNCKUX N AMEPUKAHCKUX rocyaapcTBeHHbix CMU

|Y
& L&

was widespread in the Russian domestic state-funded media. This positive portrayal of the
Russian mission was also mentioned in about one-fourth of the articles in RT Russian. At the
same time, Svoboda mainly referred to the Western aid, and Liberty paid equal attention to

the Western aid and the contribution of NGOs.

Table 6. The Framing of the Humanitarian Aid

Roles in the Humanitarian Crisis Svoboda Liberty

Western aid 32,00% 7,00%
UNs aid 7,00% 1,00%
NGOs aid 12,00% 8,00%

Turkey's aid 1,00% 1,00%
The humanitarian crisis is mentioned
without connection to any aid 20,00% 23,00%
Humanitarian crisis is not mentioned 28,00% 60,00%

Roles in the Humanitarian Crisis RT Russian RT English
UNs aid 27,00% 33,00%
Western aid 0,00% 6,00%

Russian aid 11,00% 0,00%
NGOs aid 10,00% 11,00%
SARs aid 6,00% 0,00%
Humanitarian crisis is mentioned

without connection to any aid (absolute) | 21,00% 25, 00%
Humanitarian crisis is not mentioned 25,00% 25,00%

The Responsibility Frame

The attribution of responsibility in Liberty's reports was made cautiously and mostly through
the quotes of renowned speakers (e.g. political leaders or respectable NGOs). In contrast,
Svoboda blamed the Russian military for civilian deaths and the refugee crisis in nearly a
half of all cases and the referencing was less accurate. The “blaming” language in
Svoboda's editorials and even in news articles was by far more expressive than in other
news outlets. For instance, Svoboda titled the articles with metaphors such as “To Aleppo
over the corpses of women and children” (Svoboda, 2016). The metaphors were not always
borrowed from the politicians' speeches as it happened in the English edition.

Both Svoboda and Liberty rarely mentioned the responsibility of the UN-recognised terrorist
groups in Syria. On the contrary, the brutality of the terrorist attacks of ISIL and other
recognhised groups was an important component in RT’s reasoning. RT English and RT
Russian also attributed the responsibility for civilian causalities and the refugee crisis to the
Islamists opposition along with the Turkish and the US forces. There were some
disagreements among the coders in regard of the Responsibility frame; these were marked
with asterisks in Table 7.

' X

33

© KommyHukaunn. Megma. nsaiin, Tom 2, N°1, 2017



|Y
& L&

[Scientific Articles]

Imamgayazova D.
Between propaganda and public diplomacy:

The framing of the syrian conflict (2016) in russian and

Table 7. The Framing of Responsibility for the Effects of War

mentioned (absolute)

Responsible Actors Svoboda Liberty

Russia 48,00% 21,00%

Assad’s government 26,00% 19,00%

Terrorists 3,00% 2,00%

The effects are mentioned, but the

responsibility is not attributed 6,00% 20,00%

The effects of war are not

mentioned (absolute) 17,00% 38,00%

Responsible Actors RT Russian RT English

UN recognised terrorists (ISIL, Al- 35,00% 25,00%

Nusra Front)

Moderate opposition (Free Syrian 0.00%* 0,00%

Army)

Islamists opposition (Jayash al- 10,00% 7,00%

Islam)

The Coalition, including 18,00% 20,00%*
Turkey 13,00% 13,00%*
the US 5,00% 7,00%

The effects are mentioned, but the

responsibility is not attributed 4,00% 11,00%

The effects of war are not 33,00% 37,00%

Note: In the cases marked with * the coders disagreed on the frame interpretation.

The Prognostic Frame

american state-sponsored news outlets

The fewest discrepancies were found in the framing of possible remedies for the Syrian
conflict in RT and Radio Liberty. The American and Russian news outlets mentioned several
common solutions, including the advancement of the CTO, the ceasefire, peace talks and
the resignation of al-Assad. There were almost no differences in the interpretation of this
frame in different language editions. Both American and Russian media also promoted the
additional solutions, which seemed to be aligned with the foreign policy objectives of the

respective senders.

© Communications. Media. Design, Volume 2, N°1, 2017

3



|Y
& L&

Table 8. The Framing of Solutions for the Syrian Conflict

[Hay4Hble cTaTbu]

Nmamraasosa [.
Mexxgy npornaraHgovi v ny6iM4YHON ANn/IOMATUEN:
®peimupoBaHne koHpmkTa B Cupun (2016) B

Prognostic frame Svoboda Liberty
al-Assad should resign 14,00% 27,00%
Russia should withdraw 24,00% 13,00%
Ceasefire & Peace talks 14,00% 6,00%
The CTO should continue 10,00% 2,00%
Iran should agree on the ousting of
Assad 0,00% 6,00%
Other solutions 4,00% 1,00%
No solution mentioned 34,00% 45,00%

Prognostic frame RT Russian RT English
al-Assad should resign 0,00% 7,00%
al-Assad should stay 3,00% 5,00%
The CTO should continue 14,00% 20,00%
Turkey should withdraw 8,00% 16,00%
Ceasefire & Peace talks 8,00% 0,00%
Invite Kurds to the peace talks 9,00% 5,00%
Exclude Jaysh al-Islam from the
peace talks 2,00% 8,00%
Other solutions 3,00% 9,00%
No solutions mentioned 53,00% 30,00%

POCCUIICKUX M AMEPUKAHCKMX rocyaapcTBeHHbIx CMU

The discrepancies in the framing of the Russian intervention by Liberty and Svoboda
allowed for denying Hypothesis 1. Liberty's edition in the Russian language seemed to be
more inclined towards the one-sided framing technique, so that only the English-language
edition provided a balanced coverage. The second hypothesis was accepted as the RT
indeed used the one-sided framing of the events in Syria in both language versions. Still,
the coverage in RT English was more neutral in contrast to the propagandistic stance of RT
Russian. The third hypothesis should also be rejected, as much dissimilarity was detected in
the different language versions. It seemed that RT English adopted a more restrained
rhetoric than its Russian counterpart, while Svoboda did not keep up to the standard set by
Liberty. Still, the overall impression summarised in Table 9, shows that the American IBs
used the one-sided framing less often.

6 e
© KommyHukaunn. Megma. nsaiin, Tom 2, N°1, 2017 Q;Q)



[Scientific Articles]

Imamgayazova D.

Between propaganda and public diplomacy:
The framing of the syrian conflict (2016) in russian and
american state-sponsored news outlets

Table 9. The Tendency to the One-Sided or Balanced Framing

News outlet / | Responsibility CTO frame Humanitaria | Diagnostic Prognostic
frame frame n frame frame frame
RT Eng One-sided More More Nearly More balanced
framing balanced balanced absent
framing
RT Rus One-sided One-sided One-sided Nearly One-sided
absent
Liberty More balanced | More More One-sided More balanced
balanced balanced
Svoboda One-sided One-sided One-sided One-sided One-sided
Discussion

There are many similarities between the concepts of the democratic propaganda and the
new public diplomacy. Thus, the democratic propaganda was said to be tolerant to
alternative opinions (Taylor, 2011), while the new PD called for the editorial independence of
the IBs and a balanced coverage (Cull, 2013). The proponents of these approaches believed
that the international broadcasters, which offered impartial and balanced coverage, were
more efficient as their audiences would not register the reporters' bias. However, the
strategic communication was still aimed to 'programme’' preferred readings through, or in
Jang's (2013) terms, the “hegemonic framing”. The models of democratic propaganda,
proposed by Taylor (2011) and Jang (2013), can partly explain the tendency towards the one-
sided news framing in Radio Liberty and RL. The dominating role of foreign policy
orientation and the lack of middle ground in conflict reporting by state-sponsored IBs was
predicted by Jowett and O'Donnell (2014).

In addition to this, the findings of the current study suggested that two other factors might
affect the policies of modern state-sponsored IBs.

1) The impact of the local news discourses may explain the discrepancies in news
framing between the different language editions in the same media network. Thus, it
was found that Svoboda used far more expressive language than Liberty did.
Furthermore, the framing of the events in Syria by RT English was more balanced
than the one of RT Russian. It is possible that Russian-speaking journalists in
Svoboda deliberately or unconsciously reproduced the typical discursive practices of
the Russian media such as the use of catchphrases in headlines, emotive and
evaluative lexicon, etc. At the same time, the editorial team of RT English had to look
up at the reporting standards in international news media and stick to the rhetoric
tenets of facticity, neutrality and balance (Roeh & Cohen, 1992).

¢ >
30

© Communications. Media. Design, Volume 2, N°1, 2017



[Hay4Hble cTaTbu]

a Nmamraasosa [.
Mexxgy npornaraHgovi v ny6iM4YHON ANn/IOMATUEN:
®peimupoBaHne koHpmkTa B Cupun (2016) B
POCCUICKUX U AMEPUKAHCKUX rocyAapcTBeHHbIx CMU

2) The journalists of the liberal and authoritarian media systems developed their own
professional codes and ethics (Taylor, 2012; Jang, 2013). This fact can partly explain
why RT’s news coverage in English was evidently more balanced. On the one hand,
the Western readers would not be attracted by the whitewashed coverage of Russia.
On the other hand, the journalist, who adheres to the codes of the liberal media
system, would hardly agree to become the mouthpiece of a foreign government.
Therefore, RT English had to respect the principles of editorial independence in
order to hire competent international professionals. RT’s Chief Editor Margarita
Simonyan, educated in Columbia University, confirmed that the Russian leadership
wanted to exercise a tighter control over RT’s programming, but such policy would
prevent the network from attracting audiences and qualified staff (Surganova &
Glinkin, 2016).

Limitations and Perspectives

The third hypothesis was rejected as the Russian and American IBs employed different
framing strategies in their local editions. However, there is no clear line between slanted
news coverage and balanced coverage. For instance, it is possible to argue that any
mentions of the adversary's opinions by a state-sponsored media already add some
balance. In this study, it was accepted that the minimum coverage of the opponents'
arguments is usual for the one-sided framing strategy (Entman, 2010). The imprecise
measurements of the slant in news coverage should be associated with the limitations of
the method. Entman (2010: 404) noticed that his methodology pointed at “the substantial
lacunae that remain in the study of media framing, bias, and political power.” Therefore, the
implemented method of comparative framing analysis is still relatively new and required
further refinement.

The inherited drawback of the framing analysis is that the diffuse nature of media frames
provokes multiple interpretations. Although the degree of inter-coder reliability was
sufficient, there were still cases of disagreements among coders, as mentioned above.
Another limitation is associated with the cross-language comparisons of news articles. The
comparative framing analysis of multilingual media is a relatively novel research design, and
there is no widely accepted methodology for comparing the framing devices, which are
present in one language and absent in the other. In order to avoid non-equivalent
comparisons, the study refrained from an in-depth linguistic analysis. Therefore, the analysis
was more inclined to the comparison of reasoning devices.

Global online media received little scholarly attention so far as they were often regarded as

inferior to TV channels. Web and mobile platforms, the fastest news providers, now play an
increasingly important role in the global media market. Open-access online platforms

6}-
© KommyHukaunn. Megma. nsaiin, Tom 2, N°1, 2017 Q /



[Scientific Articles]

Imamgayazova D.

Between propaganda and public diplomacy:

The framing of the syrian conflict (2016) in russian and
american state-sponsored news outlets

|Y
& L&

allowed contraflow news outlets to bypass the “gates” of (inter)national media systems and
counter the mainstream Western media (Figenschou, 2013). Weiss and Pomerantsev (2014)
found that the presence in popular social media allowed the RT network to find its
audiences in the US and Western European countries, despite the low viewership of its TV
channels. The researchers explained that RT's entertaining content in social media
normalised the image of the news channel among young audiences in the US and Europe.
The analysis of the social media strategies of contraflow international media, such as RT
and Al-Jazeera, can provide valuable results for both academics and practitioners.

REFERENCES:

Abdul-Mageed, M. & Herring, S. (2008) Arabic and English news coverage on
AlJazeera.net. F. Sudweeks, H. Hrachovec, and C. Ess (Eds.), Proceedings of Cultural
Attitudes Towards Technology and Communication 2008 (CATaC'08), Nimes, France,
June 24-27.

al-Najjar, A. (2009) How Arab is Al-Jazeera English? Comparative study of AlJazeera
Arabic and Al-Jazeera English news channels. Global Media Journal: American Edition,
8(14): 1-35.

Brown, R. (2013) Spinning the war: political communications, information operations and
public diplomacy in the war on terrorism. D. K. Thussu & D. Freedman (eds.) War and the
media: reporting conflict 24/7. London: Sage.

Carpenter, S. (2007) US elite and non-elite newspapers' portrayal of the Irag War: A
comparison of frames and source use. Journalism & Mass Communication Quarterly,
84(4): 761-776.

Cull, N. J. (2013) Roof for a house divided: How US propaganda evolved into public
diplomacy. Auerbach J. and R. Castronovo (eds.) The Oxford Handbook Of Propaganda
Studies. Oxford: Oxford University Press.

Cunningham, S. B. (2001) Responding to propaganda: An ethical enterprise. Journal of
Mass Media Ethics, 16(2-3): 138-147.

Dimitrova, D. V. & Connolly-Ahern, C. (2007) A tale of two wars: Framing analysis of
online news sites in coalition countries and the Arab world during the Iraq war. The
Howard Journal of Communications, 18(2): 153-168.

Ellul, J. (1973) Propaganda: The Formation of Men’s Attitudes. Trans.: Konrad Kellen &
Jean Lerner. Vintage Books, New York.

Entman, R. M. (2004) Projections of power: framing news, public opinion, and US foreign
policy. Chicago: University of Chicago Press.

Entman, R. M. (2010) Media framing biases and political power: Explaining slant in news
of Campaign 2008. Journalism, 11(4): 389-408.

¢
© Communications. Media. Design, Volume 2, N°1, 2017 Qgg;



[Hay4Hble cTaTbu]

Nmamraasosa [.

Mexxgy npornaraHgovi v ny6iM4YHON ANn/IOMATUEN:
®peimupoBaHne koHpmkTa B Cupun (2016) B
POCCUNCKUX N AMEPUKAHCKUX rocyaapcTBeHHbix CMU

|Y
& L&

Figenschou, T.U. (2013) Al Jazeera and the global media landscape: The South is
talking back. London: Routledge.

Gamson, W.A. & Modigliani, A. (1989) Media discourse and public opinion on nuclear
power: A constructionist approach. American journal of sociology, 95(1): 1-37.

Hiebert, R.E. (2003) Public relations and propaganda in framing the Iraq war: a
preliminary review. Public Relations Review, 29 (1): 243-255.

Jang, W. Y. (2013) News as propaganda: A comparative analysis of US and Korean press
coverage of the Six-Party Talks, 2003-2007. International Communication Gazette,
75(2): 188- 204.

Jowett, G. S. & O'Donnell, V. (2014) Propaganda & Persuasion. London: Sage.

Krippendorff, K. (2012) Content analysis: An introduction to its methodology. London:
Sage.

Nohrstedt, S. A., Kaitatzi-Whitlock, S., Ottosen, R., & Riegert, K. (2000) From the Persian
Gulf to Kosovo—War journalism and propaganda. European Journal of Communication,
15(3): 383-404.

Nossek, H. (2004) Our News and Their News: The Role of National Identity in the
Coverage of Foreign News. Journalism, 5(3): 343-368.

Pamment, J. (20M). The limits of the new public diplomacy: strategic communication and
evaluation at the U.S. State Department, Foreign & Commonwealth Office, British
Council, Swedish Foreign Ministry and Swedish Institute. Ph.D. Diss. Stockholm:
Stockholms universitet.

Pomerantsev, P. (2015) The Kremlin's Information War. Journal of Democracy, 26 (4): 40-
50.

Powers, S. & Samuel-Azran, T. (2014) Conceptualizing International Broadcasting as
Information Intervention. Kinsey, D. F., Yang, S., & Golan, G. J. (eds.) International Public
Relations and Public Diplomacy: Communication and Engagement. New York: Peter
Lang AG.

Radio Liberty (2017) Mission Statement. Available at:
http://pressroom.rferl.org/p/6110.html [Accessed on 7 February 2017].

Riegert, K. (1998) "Nationalising" foreign conflict: foreign policy orientation as a factor in
television news reporting. Ph.D. Diss., Stockholm: Stockholm University.

Roeh, I. & Cohen, A. A. (1992) One of the bloodiest days: A comparative analysis of open
and closed television news. Journal of communication, 42(2): 42-55.

Saari, S. (2014) Russia's Post-Orange Revolution Strategies to Increase its Influence in
Former Soviet Republics: Public Diplomacy po russkii. Europe-Asia Studies, 66(1): 50-66.

Sanchez, R.. Robertson, N. & Melvin, D. (2016) Russian PM Medvedev equates relations

¢
© KommyHukauun. Megua. nsainH, Tom 2, N°1, 2017 Q;S)


http://pressroom.rferl.org/p/6110.html

[Scientific Articles]

Imamgayazova D.

Between propaganda and public diplomacy:

The framing of the syrian conflict (2016) in russian and
american state-sponsored news outlets

|Y
& L&

with West to a 'new Cold War', Available at:
http://edition.cnn.com/2016/02/13/europe/russia-medvedev-new-cold-war/ [Accessed on
9 February 2017].

Simons, G. (2015) Perception of Russia's soft power and influence in the Baltic States.
Public Relations Review, 41(1): 1-13.

Surganova, E. & Glinkin, M. (2015) Margarita Simon'yan: “Liberal'noye SMI kak raz moyo”.
Available at:
http://www.rbc.ru/interview/technology_and_media/14/09/2015/55dc76c19a7947b3a3de
ed3f [Accessed on 9 February 2017].

Svoboda (2016) Na Aleppo po trupam zhenshchin i detey, Available at:
http://www.svoboda.org/content/article/27541463.html [Accessed on 9 February 2017].

Taylor, P. M. (2011) Ethics and International Propaganda. The Handbook of Global
Communication and Media Ethics, Volume II: 912-932.

Taylor, P. M. (2012) Losing the (Information) War on Terror. Welch, D., & Fox, J. (eds.)
Justifying War : Propaganda, Politics and the Modern Age. New York: Palgrave
Macmillan: 362-376.

Vitopoulos, G. (2015) Mediated Public Diplomacy: How the Russian English-language
news network RT framed the ongoing tension between Russia and the West. Diss.,
Uppsala: Uppsala University.

Waller, J. M. (2007). The public diplomacy reader. Washington: The Institute of the
World Politics Press.

Weiss, M. & Pomerantsev, P. (2014) The Menace of Unreality: How Kremlin
Weaponizes Information, Culture and Money. The Institute of Modern Russia: New
York.

© Communications. Media. Design, Volume 2, N°1, 2017 /'()


http://edition.cnn.com/2016/02/13/europe/russia-medvedev-new-cold-war/
http://www.rbc.ru/interview/technology_and_media/14/09/2015/55dc76c19a7947b3a3deed3f
http://www.rbc.ru/interview/technology_and_media/14/09/2015/55dc76c19a7947b3a3deed3f
http://www.svoboda.org/content/article/27541463.html

[Hay4Hble cTaTbu]

a Nmamraasosa [.
Mexxgy npornaraHgovi v ny6iM4YHON ANn/IOMATUEN:
®peimupoBaHne koHpmkTa B Cupun (2016) B
POCCUICKUX U AMEPUKAHCKUX rocyAapcTBeHHbIx CMU

MEXAY NPOMArAHAOM U NYB/IMYHOM
ANNTOMATUEN: ®PEMMUPOBAHUE KOH®JIMKTA B
CUPUN (2016) B POCCUNCKNX N AMEPUKAHCKUMX
rOCYAAPCTBEHHbLIX CMU

Mmamraasoea [.
Maructp cmnococun (YHnepcuteT CTOKronbma).
diana.imamgaiazova@gmail.com

AHHOTaAUUSA:

[aHHoe nccnepgoBaHme paccMaTpuBaeT hpenMmmpoBaHmne ydactns Poccum B KOHPAMKTE
B Cupum Ha MaTtepmane nyosvkauuin B MeXAyHapOAHbIX rocyaapcTtBeHHbIx CMU
Poccun n CLLIA. B paboTe conocTaBfeHbl HOBOCTHbIE MaTepuarbl 3 OHManH-Bepcuii RT
n Radio Liberty (Pagno Cso6oaa), ony6/MKoBaHHbIE Ha PYCCKOM W aHI/IMMCKOM S3blKax.
Bblnn oBHapyXeHbl HecoBMnageHUs KtodeBbiX (hpeNMOB B HOBOCTHbIX MNy6nkaumax
amepuKaHckmx n pocecmncknx CMW, a Takxe psg HECOOTBETCTBUI B Pa3HbIX A3blKOBbIX
BEPCUAX OOOUX WCTOYHMKOB. Haumbonee 3ameTHble pasnyMsa  BbIBMEHbI BO
dhperiMMpoBaHMM ryMaHUTapHOro kKpmsnca B Cupun n atpndyumm OTBETCTBEHHOCTU.

Crpaterum dpenmMmpoBaHma 0OCYXAATCH B pamMKax TEOpMWM nponaraHabl M Teopumn
ny6MYHOM AMNIOMaTuKM, OCHOBHbIE MOMOXEHUSA KOTOPbIX YacTUYHO MpeackasbiBatoT
nonydeHHole pesynbtatel (Taylor 2012; Jowett & Donnell 2014). PaHee cunTanochk, 4TO
cTpaterma M NOAMTMKA  BeWaHus roCygapCTBEHHbIX — MexayHapogHelx CMU
onpepgensercsa B nepsyto odvepenpb rocynapcTBEHHOM naoeonorne n
BHELLIHEMNO/NTUYECKON OpUEHTaUMen CTpaHbl. Pe3ynbTatbl OaHHOro WMCCnepoBaHus
TakKXe YKa3blBalOT Ha BO3MOXHOCTb HaM4MA MHbIX (aKTOpPOB BANSHUA, TaKMX Kak
pervoHasnbHblii Megma-auckypc U NPUHUKUMBI PabOoThl XYPHAaNMCTOB, XapakKTepHble Ans
KOHKpPETHOW HaumoHanbHon megna-cuctemol (Roeh & Cohen 1992; Jang 2013).

KnioueBble cnoa: [Nyb6nuyHas gunaomatms, nponaraHga, Poccua CerogHs,
Pagmno Ceob6oaa, KoHMNMKT B Cupun, ocBeLleHne KOHINKTA, MeXAYHapOaHbIe
HOBOCTHU

© KommyHukauun. Megua. nsaiH, Tom 2, N°1, 2017 /'1



[Scientific Articles]

Imamgayazova D.

Between propaganda and public diplomacy:

The framing of the syrian conflict (2016) in russian and
american state-sponsored news outlets

|Y
& L&

REFERENCES:

CypraHoBa, E.; 'nuHkuH, M. (2015). Maprapura CumoHbsiH: «/In6epasibHoe CMU kak
pas moé», URL:
http://www.rbc.ru/interview/technology_and_media/14/09/2015/55dc76c19a7947b3a3
deed3f [gaTta o6pawienusa: 9 chespana 2017].

Paguno Ceo6opa (2016). Ha Anenno no tpynam xeHwuH n geter, URL:
http://www.svoboda.org/content/article/27541463.html [[JaTta o6palieHusa: 9 ceBpansa
2017].

Abdul-Mageed, M. & Herring, S. (2008) Arabic and English news coverage on AlJazeera.net. F.
Sudweeks, H. Hrachovec, and C. Ess (Eds.), Proceedings of Cultural Attitudes Towards
Technology and Communication 2008 (CATaC'08), Nimes, France, June 24-27.

al-Najjar, A. (2009) How Arab is Al-Jazeera English? Comparative study of AlJazeera
Arabic and Al-Jazeera English news channels, Global Media Journal: American Edition,
8(14): 1-35.

Brown, R. (2013) Spinning the war: political communications, information operations and
public diplomacy in the war on terrorism. D. K. Thussu & D. Freedman (eds.) War and the
media: reporting conflict 24/7. London: Sage.

Carpenter, S. (2007) US elite and non-elite newspapers' portrayal of the Iraq War: A
comparison of frames and source use. Journalism & Mass Communication Quarterly,
84(4). 761-776.

Cull, N. J. (2013) Roof for a house divided: How US propaganda evolved into public
diplomacy. Auerbach J. and R. Castronovo (eds.) The Oxford Handbook Of Propaganda
Studies, Oxford: Oxford University Press.

Cunningham, S. B. (2001) Responding to propaganda: An ethical enterprise. Journal of
Mass Media Ethics,16(2-3): 138-147.

Dimitrova, D. V. & Connolly-Ahern, C. (2007) A tale of two wars: Framing analysis of
online news sites in coalition countries and the Arab world during the Iraq war. The
Howard Journal of Communications, 18(2): 153-168.

Ellul, J. (1973) Propaganda: The Formation of Men’s Attitudes. Trans.: Konrad Kellen &
Jean Lerner. Vintage Books, New York.

Entman, R. M. (2004) Projections of power: framing news, public opinion, and US foreign
policy, Chicago: University of Chicago Press.

Entman, R. M. (2010) Media framing biases and political power: Explaining slant in news

6
© Communications. Media. Design, Volume 2, N°1, 2017 /l_).



[Hay4Hble cTaTbu]

Nmamraasosa [.

Mexxgy npornaraHgovi v ny6iM4YHON ANn/IOMATUEN:
®peimupoBaHne koHpmkTa B Cupun (2016) B
POCCUNCKUX N AMEPUKAHCKUX rocyaapcTBeHHbix CMU

|Y
& L&

of Campaign 2008. Journalism, 11(4): 389-408.

Figenschou, T.U. (2013) A/ Jazeera and the global media landscape: The South is talking
back. London: Routledge.

Gamson, W.A. & Modigliani, A. (1989) Media discourse and public opinion on nuclear
power: A constructionist approach. American journal of sociology, 95(1): 1-37.

Hiebert, R.E. (2003) Public relations and propaganda in framing the Iraq war: a
preliminary review. Public Relations Review, 29 (1): 243-255.

Jang, W. Y. (2013) News as propaganda: A comparative analysis of US and Korean press
coverage of the Six-Party Talks, 2003-2007. International Communication Gazette,
75(2): 188- 204.

Jowett, G. S. & O'Donnell, V. (2014) Propaganda & Persuasion. London: Sage.

Krippendorff, K. (2012) Content analysis: An introduction to its methodology. London:
Sage.

Nohrstedt, S. A, Kaitatzi-Whitlock, S., Ottosen, R., & Riegert, K. (2000) From the Persian
Gulf to Kosovo—War journalism and propaganda. European Journal of Communication,
15(3): 383-404.

Nossek, H. (2004) Our News and Their News: The Role of National Identity in the
Coverage of Foreign News. Journalism, 5(3): 343-368.

Pamment, J. (2011). The limits of the new public diplomacy: strategic communication and
evaluation at the U.S. State Department, Foreign & Commonwealth Office, British
Council, Swedish Foreign Ministry and Swedish Institute. Ph.D. Diss. Stockholm:
Stockholms universitet.

Pomerantsev, P. (2015) The Kremlin's Information War. Journal of Democracy, 26 (4): 40-
50.

Powers, S. & Samuel-Azran, T. (2014) Conceptualizing International Broadcasting as
Information Intervention. Kinsey, D. F., Yang, S., & Golan, G. J. (eds.) International Public
Relations and Public Diplomacy: Communication and Engagement. New York: Peter
Lang AG.

Radio Liberty (2017) Mission Statement. Available at: http://pressroom.rferl.org/p/6110.html

[Accessed on 7 February 2017].

Riegert, K. (1998) "Nationalising" foreign conflict: foreign policy orientation as a factor in
television news reporting. Ph.D. Diss., Stockholm: Stockholm University.

Roeh, I. & Cohen, A. A. (1992) One of the bloodiest days: A comparative analysis of open
and closed television news. Journal of communication, 42(2): 42-55.

Saari, S. (2014) Russia's Post-Orange Revolution Strategies to Increase its Influence in
Former Soviet Republics: Public Diplomacy po russkii. Europe-Asia Studies, 66(1): 50-66.

¢
© KommyHukauun. Megua. nsaiH, Tom 2, N°1, 2017 /";


http://pressroom.rferl.org/p/6110.html

[Scientific Articles]

Imamgayazova D.

Between propaganda and public diplomacy:

The framing of the syrian conflict (2016) in russian and
american state-sponsored news outlets

|Y
& L&

Sanchez, R.. Robertson, N. & Melvin, D. (2016) Russian PM Medvedev equates relations
with West to a 'new Cold War', Available at:
http://edition.cnn.com/2016/02/13/europe/russia-medvedev-new-cold-war/ [Accessed on
9 February 2017].

Simons, G. (2015) Perception of Russia's soft power and influence in the Baltic States.
Public Relations Review, 41(1): 1-13.

Taylor, P. M. (2011) Ethics and International Propaganda. The Handbook of Global
Communication and Media Ethics, Volume Il: 912-932.

Taylor, P. M. (2012) Losing the (Information) War on Terror. Welch, D., & Fox, J. (eds.)
Justifying War : Propaganda, Politics and the Modern Age. New York: Palgrave
Macmillan: 362-376.

Vitopoulos, G. (2015) Mediated Public Diplomacy: How the Russian English-language
news network RT framed the ongoing tension between Russia and the West. Diss.,
Uppsala: Uppsala University.

Waller, J. M. (2007). The public diplomacy reader. Washington: The Institute of the
World Politics Press.

Weiss, M. & Pomerantsev, P. (2014) The Menace of Unreality: How Kremlin
Weaponizes Information, Culture and Money. The Institute of Modern Russia: New
York.

© Communications. Media. Design, Volume 2, N°1, 2017 /'/‘


http://edition.cnn.com/2016/02/13/europe/russia-medvedev-new-cold-war/

	Context
	Theoretical background and hypothesis
	Propaganda and political ideology
	Propaganda and a foreign policy orientation
	Hypothesis

	Methodology
	Research design and sample
	Measures and procedures

	Results
	Framing objects
	The Counter-Terror Frame
	The Diagnostic Frame
	The Humanitarian Frame
	The Responsibility Frame
	The Prognostic Frame

	Discussion
	Limitations and Perspectives

